Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä psykoosisairauden takia. Kysyttävää?

Vierailija
14.01.2026 |

Haluatko tietää jotain esim tk-eläkkeestä? 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluaisit ihmisten tietävän sairaudestasi?

Varmaan, että toisilla sairastuneilla vaikeimmat oireet ei ole ääni/näköharhat (näköharhoja on itse asiassa vähemmistöllä), vaan kokemus ettei ole persoona ja ihminen ollenkaan, vaan pelkkä tunteeton ja ajatukset on ja minätön huonekasvi. Ja sen tasoinen on toimintakykynikin. 

Vierailija
22/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on eläkkeesi?

Saan työeläkettä 125 euroa, loppu on kansan+takuueläkettä yht n 986 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 2013. Eläke on nettona 4000€. N51

Vierailija
24/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko perustamaan perheen ja miten siihen hoitopuolella suhtauduttiin? Miten arki on sujunut sen jälkeen? Mitä vinkkejä antaisit vaikkapa jollekin toiselle, joka on sinua nuorempi? 

T. Ystävän sairastumista seurannut

En ole kyennyt parisuhteisiin enkä juuri muihinkaan ihmissuhteisiin, ystävät otti etäisyyttä sairastumisen jälkeen. 

Nuoremmalle antaisin vinkiksi että älä jätä lääkitystä pois, vaan usko olevasi vakavasti sairas, lääkitys ei aiheuta oireita vaan se sairaus (ja kaikille nuorille, säästä ja sijoita). 

Vierailija
25/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Äidilläni oli useita psykooseja. Aina muutaman vuoden välein,  vaikka kävi terapiassa ja söi lääkkeitä. En koskaan tajunnut, mikä laukaisi alunperin tuon sairauden. Onko sulla jo tragedia,  vai mikä on sairauden laukaissut? Onko sulla ollut useita psykooseja?

Vierailija
26/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on eläkkeesi?

Saan työeläkettä 125 euroa, loppu on kansan+takuueläkettä yht n 986 euroa. 

Minä kysyin Ap:n työkyvyttömyyseläkkeen suuruutta.

Vierailija
27/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäät niin vähällä rahalla?

Vierailija
28/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut päivääkään töissä? Itse olen ollut ja tuntuu, että se vaikeuttaa eläkkeelle pääsyä. Itse olen hakenut tk-eläkettä psykoottisen masennuksen ja autismin takia.

Vierailija
29/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap. Äidilläni oli useita psykooseja. Aina muutaman vuoden välein,  vaikka kävi terapiassa ja söi lääkkeitä. En koskaan tajunnut, mikä laukaisi alunperin tuon sairauden. Onko sulla jo tragedia,  vai mikä on sairauden laukaissut? Onko sulla ollut useita psykooseja?

Kyllä lapsuuteni oli ihan kauhea, isä oli alkoholisti koko lapsuuteni ja minun piti esim puhua hänet useasti lapsena pois lukitusta vessasta jossa hän uhkaili vetävänsä ranteet auki partakoneenterällä, raivosi myös selvinpäin pikku asioista ja skitsoili koko ajan, vanhempani myös riitelivät joka päivä, useasti heräsin aamuisin heidän kovaäänisiin riitoihinsa. 

Vierailija
30/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät niin vähällä rahalla?

En pahemmin tee mitään muuta kuin käyn pyöräilemässä, kun ei ole niitä ystäviä käännä. 

Vierailija
31/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut päivääkään töissä? Itse olen ollut ja tuntuu, että se vaikeuttaa eläkkeelle pääsyä. Itse olen hakenut tk-eläkettä psykoottisen masennuksen ja autismin takia.

Olen ollut kesätöissä ja yhden pitemmän pätkän, mutta suurimman osan ajasta olen ollut erilaisissa kuntouttavissa töissä kuten työtoiminnassa ja pari kertaa ammatillisessa kuntoutuksessa. Opiskelin myös yhden tutkinnon missä kesti yhteensä 15 vuotta. 

En usko, että sulla syynä on työnteko, vaan se että nykyään on todella vaikea päästä eläkettä. Edes kaikki skitsofreenikot ei mitenkään suoraan pääse eläkkeelle, ainakaan pysyvälle. Diagnoosisi eivät ole sellaisia, joilla kovin helposti nykyään eläkettä saa. 

Vierailija
32/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehtailet "mikä jukurtti eläkeläiselle" -aloituksia? 

Vierailija
33/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin heti eläkkeelle mutta suomen valtio on päättänyt toisin. Tv. Rouva 54v. 

Vierailija
34/34 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä psykoosilääke sulla on ja saatko sen injektiona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi