Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs tapa työllistyä

Vierailija
14.01.2026 |

Olin yliopistosta valmistumisen jälkeen melkein vuoden työttömänä. Työkkäri itse asiassa unohti minut, koska virkailijani oli vaihtunut pian sen jälkeen kun tulin asiakkaaksi. Tämä kävi ilmi, kun otin itse yhteyttä, että työnhaku ei tärppää millään ja voisivatko auttaa minua. No, ehdotin työkokeilua. Se on ilmainen työnantajalle ja heidän on vain raportoitava, miten meni. Etsin paikan itse (mieti työnantaja tarkkaan erityisosaamisesi ja jatkon mahdollisuuksien kannalta!!!)  En saanut palkkaa siltä neljän kk ajalta, mutta sain edelleen työttömyyskorvauksen, jota jo muutenkin sain plus varmaan jonkun lounaan kattavan summan päivässä tms. Niissä neljässä kuukaudessa osoitin olevani hyödyllinen työntekijä ja seuraavaksi sovittiin työnantajan kanssa 12 kk tuetusta määräaikaisesta työsuhteesta, josta sain palkkaa itsekin. Työkkäri tukee työnantajaa kustantamalla osan palkasta sen 12kk ajan. Sinä aikana tein itsestäni korvaamattoman ja minut vakinaistettiin vuoden päätteeksi.

Eli muistakaa tämä mahdollisuus, kun olette olleet jo vähän pidempään työttömänä ja älkää karsastako sitä neljän kuukauden palkatonta ajanjaksoa oman tulevaisuutenne kustannuksella! Tässä työtilanteessa ei ole varaa nirsoilla ja pääsette näyttämään kyntenne ja kerryttämään kokemusta. Sopii erityisesti niille, jotka eivät voi työllistyä suhteilla. On paljon parempi mielenterveydelle olla töissä vaikka ilman palkkaa, kuin kotona stressaamassa, mitä tuleva tuo. Työttömyys oli tosi raskasta aikaa ja sympatisoin kaikkia, jotka siinä helvetissä ovat tällä hetkellä. Tsemppiä! 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se talous pyöri sillä että tehdään ilmaiseksi töitä. Joku tietenkin hyötyy siitä ettei joudu maksamaan palkkaa. 

Vierailija
2/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa ihan hyvä, mutta kun monet firmat pyörittävät työkokeiluja ja palkattomia harjoitteluita sarjana. Itselleni ei ole käynyt noin, mutta tiedän firmoja, jotka tuota tekevät. Ja välillä mediassa on joku työtön, joka on ollut vuosia tällaisessa putkessa, käytännössä kokoaikatyössä palkatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kirjoituksen tarjosi EK. Muistakaa kurjat, että työ ilman palkkaa on parempi kuin ei työtä ollenkaan! 

Arbeit macht frei!

Vierailija
4/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ilmaiset työkokeilut pitää lopettaa, ei kukaan elä näin, rahan takia siellä töissä käydään jonka tarkoitus on leipää saada pöytään. Hyväntekeväisyys on eriasia.

Vierailija
5/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se talous pyöri sillä että tehdään ilmaiseksi töitä. Joku tietenkin hyötyy siitä ettei joudu maksamaan palkkaa. 

Tuo on täyttä miinusmerkkiä, veronmaksaja maksaa sen "Palkan" ja firma kilpailee epärehellisesti toisia firmoja vastaan jotka joutuvat itse kustantamaan työntekijät. 

Vierailija
6/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa ei pitäisi olla ilmaista orjatyötä. Työstä kuuluu aina saada palkka, jolla elää. Jos työpaikkoja ei ole riittävästi, niitä pitää luoda ja auttaa luomaan. Työriihet pystyyn. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että työ luo hyvinvointia myös yksilön näkökulmasta, mutta siitä tulee saada palkka. Jos kaikki suostuisivat tämmöiseen mihin ap, meillä olisi entistä pahemmat orja- ja riistomarkkinat kohta käsillä. Arjen uuvuttamia Burnout potilaita, lapsiperheellisiä ym, joille ei edes makseta palkkaa, vaan kituvat köyhyydessä. 

Vierailija
7/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kaltaistesi ilmaistyön ystävien vuoksi kaikki työttömät pakotetaan lähiaikoina tekemään ilmaistöitä. Kiitti vi tusti.

Vierailija
8/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on käynyt jossain työharjoitteluissa ja kokeiluissa neljässä eri paikassa, joissain kahteenkin kertaan. Pikku majoituspaikan siivoaja- kahvinkeittäjä- apulaisena, kahden hoivakodin samanlaisena ja lopulta lounasravintolan keittiötyöntekijänä. Tykkäsi kyllä, kevyitä hommia vaikka selvää oli alusta asti että eivät ketään palkkaa, korkeintaan ottavat seuraavan harjoittelijan. Kun ne työt ei lisäänny niin ketään eivät tarvitse, pikku motellinkin työt pystyy yksin hoitamaan ja apuna oli omistajan päivätöissä käyvä puoliso iltaisin.

Vierailija
9/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaistesi ilmaistyön ystävien vuoksi kaikki työttömät pakotetaan lähiaikoina tekemään ilmaistöitä. Kiitti vi tusti.

Kaikkien pitäisi kieltäytyä ilmaistöistä. Vaikka siitä joutuu karenssiin niin silti jyrkkä ei ilmaistöille. 

Vierailija
10/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee palkatonta työtä päivääkään. Minun ei tarvitse "kokeilla" työntekoa, olen tehnyt töitä ihan tarpeeksi tietääkseni mitä se on. 

Vierailija
11/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee palkatonta työtä päivääkään. Minun ei tarvitse "kokeilla" työntekoa, olen tehnyt töitä ihan tarpeeksi tietääkseni mitä se on. 

Näin juuri. Olet tehnyt 30-40 vuoden työuran, etköhän ole kokeillut ihan tarpeeksi työntekoa. 

Vierailija
12/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko tuon ajan olisit voinut olla myös työsuhteessa palkattuna työntekijänä normaalilla koeajalla. Työnantaja sai nyt 4kk ilmaisen työntekijän ja 12kk yhteiskunnan tukea työntekijän palkkaan. Käytännössä siis sinulla oli koeaika 16kk jonka työnantajasi ulkoisti kaikkine kuluineen yhteiskunnalle. 

Vierailija
13/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että ei ole kuin 30 v siitä kun oppilaitosten työharjoittelijoitakin arvostettiin niin paljon että heille maksettiin palkkaa KOKO harjoittelun ajalta ja yrityksillä oli siihen varaa. Nykyään joutuvat tekemään kuukausia ilman palkkaa ja kalliitakin projekteja täysin ilman korvausta. Modernit orjat.

Vierailija
14/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ihan hyvä, mutta kun monet firmat pyörittävät työkokeiluja ja palkattomia harjoitteluita sarjana. Itselleni ei ole käynyt noin, mutta tiedän firmoja, jotka tuota tekevät. Ja välillä mediassa on joku työtön, joka on ollut vuosia tällaisessa putkessa, käytännössä kokoaikatyössä palkatta.

Tuollaisia tapauksia on paljon että töitä teetetään työkokeilijoilla/vast. eikä heitä palkata työntekijöiksi.  

Vierailija
15/15 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki amiksesta valmistuneet tietää kyllä millaista on palkaton työnteko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän