Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka tykkäät metallimusiikista, miksi?

Vierailija
13.01.2026 |

Aidosti vain kiinnostaa kuulla

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Miksi kukaan ylipäänsä pitää mistään?

Raskaampi musiikki rentouttaa minua. Rentoutuneenpana on parempi olla kuin kireänä, joten siksi.

Vierailija
2/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heavy on paskimillaankin parasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvon saatanaa!

Vierailija
4/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen energia takia. Koen metallin merkityksellisempänä kuin minkään muun musiikkigenren.  Ja nyt en tarkoita mitään battlebeast-humppaa vaan oikeasti RASKASTA.

Vierailija
5/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi. Kuuntelen kyllä muutakin.

Vierailija
6/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaampi musiikki rentouttaa minua. Rentoutuneenpana on parempi olla kuin kireänä, joten siksi.

Niin, kiinnostaa juuri siksi kuullakin, että miksi joku pitää jostakin ja joku ei :)

Kiinnostavaa esimerkiksi, että rentoudut sen avulla. Olisi mielenkiintoista päästä hetkeksi pääsi sisälle kokemaan, miltä tuntuu, kun metalli rentouttaa, kun itse en voisi yhdistää sitä rentoutumiseen. (Siis hyvällä, minua aidosti kiinnostaa asia)

-ap

Vierailija
7/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään musiikista. Muita kysymyksiä?

Vierailija
8/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvon saatanaa!

Liittyykö tuollainen olennaisesti metallimusiikkiin? Voisiko kristitty kuunnella sitä hyvillä mielin?

Vierailija
9/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sen oikeanlaisen energian takia. Kuuntelen paljon muunkinlaista musiikkia mielialasta riippuen.

Vierailija
10/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tykkäät juuri metallimusiikista? Kai voit edes hieman analysoida musiikkimakuasi?

Vierailija
11/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvon saatanaa!

Mistä syystä johtuen? Jos passaa udella.

Vierailija
12/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kiinnostaa juuri siksi kuullakin, että miksi joku pitää jostakin ja joku ei :)

Kiinnostavaa esimerkiksi, että rentoudut sen avulla. Olisi mielenkiintoista päästä hetkeksi pääsi sisälle kokemaan, miltä tuntuu, kun metalli rentouttaa, kun itse en voisi yhdistää sitä rentoutumiseen. (Siis hyvällä, minua aidosti kiinnostaa asia)

-ap

Metal musiikkia on niin montaa eri alalajia, että niitä ei voi niputtaa yhteen. Jokaisessa näissä on omat piirteensä, niin niiden läpikäyminen/avaaminen ihmiselle, jolle koko musiikkilaji on vieras, niin on täysin tuhoon tuomittua. Lähes sama, kuin puhuisi sialle tähdistä.

Vierailija
13/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään lähinnä progemetallista, ja sellaisesta, jossa paino on matalissa taajuuksissa, ei kitaranräminässä.

Usein lyriikat on tuon tyyppisessä musiikissa itselleni puhuttelevammat kuin perus rakkauspopissa (vaikka muuten olen romantikko). Jytä on erityisesti hyvää aktivoivaa taustaa urheiluun, omat aggressiot saa purettua siinä eikä oikeassa elämässä. Lisäksi polveilevammat rakenteet tarjoaa riittävästi haastetta että mielenkiinto säilyy, ärsyynnyn kovin toisteisesta musiikista.

Muuhun musiikkimakuun kuuluu klassinen ja jazz. Kaikissa toistuu sekä ilmaisun tunnekirjolle annettu laajuus, sekä jonkinmoinen älyllinen haaste (koska ne pitkät ja vaihtelevat rakenteet). Olen ollut havaitsevinani, että näissä genreissä on usein yli rajojen risteileviä faneja, mikö kellekin sitten on läheisin. 

Vierailija
14/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvon saatanaa!

Liittyykö tuollainen olennaisesti metallimusiikkiin? Voisiko kristitty kuunnella sitä hyvillä mielin?

Liittyy. 

Saatanan palvonta on keskeinen osa kristinuskoa. Ozzykin puri lepakoilta päitä.

Vierailija
15/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä musiikista itse pidät ja miksi? 

Vierailija
16/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt metallista, mutta opettelin kuunteleman sitä musaa ja aloin tykkäämään. Ainakin proge ja melodisesta metallista. Black ja death on vielä haastavaa. Sama kävi myös jazzin ja klassisen musiikin suhteen. Aloin kuuntelemaan erilaisia säveltäjiä ja bändejä. Näin löytyi tuoltakin genrestä mielenkiintoista musiikkia. Kannattaa kuunnella eri juttuja. Musiikkimaku laajenee, kun vain kuuntelee erilaista.

Vierailija
17/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Pääni sisällä ei tapahdu se isoin kokemus, vaan aistin kehollani ääniä. Kehoni siis virittyy äänimaiseman mukaisesti, myös sydämeni syke muuttuu äänten mukaan. En siis pysty katsomaan ilotulitusta kovinkaan läheltä, ne pamaukset tuntuvat kuin tykinkuula osuisi rintakehään, sillä ei ole merkitystä onko korvatulppia ja kuulosuojaimia päässä, isku tuntuu silti.

Raskas musiikki tahdistaa sydämen rentoutuneen tilan sykkeeseen, kun taas suurin osa popmusiikistaja iskelmistä yrittää tahdistaa sydämen pakene tai taistele -tilaan, joskus harvoin tulee rentouttavia kappaleita vastaan, mutta miksi yrittää löytää sen yhden hyvän kappaleen tuhannen joukosta, kun vaihtoehtona on kuunnella 999 hyvää kappaletta ja törmätä siihen yhteen huonoon? 

No, jos tämä on yleistäkin, niin selittää ehkä paljonkin sitä miksi poliisia tarvitaan eniten Tangomarkkinoilla ja vähiten Tuskassa, jos oikein muistelen tapahtumien rähinätilastointia.

Vierailija
18/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nyt mistään pidetään?

Raskas musiikki vaan hellii sielua. Tykkään erityisesti mytologiasta ja sellaiset myyttiset, oman tulkinnan varaiset sanoitukset resonoi paljon enemmän ja syvemmin kuin joku "kaupungissa katu, kadulla talo" tyyppiset tai iänikuiset rakkauslaulut joissa vaan vongutaan ikävää, puhumattaakaan jostain korkkarit kattoon (minulle täysin merkityksettömästä) hölynpölystä.

Kuuntelen esim. progemetallia ja melodista death metallia ja mun add-aivoille se on ihanaa, kun biisissä on kerroksia ja esim. keskenään aivan erilaisia osia. Sellaista "alusta loppuun samanlaista" en jaksa oikein kuunnella. 

Vierailija
19/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tykkäät juuri metallimusiikista? Kai voit edes hieman analysoida musiikkimakuasi?

Ei pysty analysoimaan. Musiikki on musiikkia, se on joko kivat melodiat, teknisesti hankalan kuuloset riffit taikka tuplabasarin nakutus, mitkä omaan korvaan kuulostaa kivalle. Genrerajoitteinen en ole, nytkään kuuntelussa ei ole metallia vaan klassista ja flamencokitarointia.

Vierailija
20/30 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ap tykkäät housuun kakkaamisesta, aidosti kiinnostaa kuulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme