Eikö tosiaan ole muita kipulääkkeitä kuin Panadol, jos ei halua panacodia ja ibuprofeeni on kielletty
Eli eikö tosiaan ole muita turvallisia lääkkeitä vanhukselle kipuun. Lääkäri levitteli vain käsiään, mutta jäin miettimään että tuossako nuo vaihtoehdot ovat, panadol ja panadol.
Kommentit (71)
Parasetamolia peliin, jos keholle sopii.
panadol on hyvä. On muita, itse asiassa loputtomiin, mutta ne ovat reseptilääkkeitä. Mikä ongelma sinä panadolissa on?
Konjakki? Liikaa nauttimalla saa tosin päänsäryn.
ketoriinipohjaiset lääkkeet. Itse käytän, ne ei aiheuta nenäverenvuotoa kuten Burana.
Jos ibuprofeeni on kielletty, niin silloin usein myös aspiriini ja disperiinikin on kielletty. Riippuu, mistä kivusta on kyse, olisiko esimerkiksi etorikoksibi (Arcoxa) mahdollinen?
Vierailija kirjoitti:
panadol on hyvä. On muita, itse asiassa loputtomiin, mutta ne ovat reseptilääkkeitä. Mikä ongelma sinä panadolissa on?
Se ei auta. On tehoton.
Morfiini on kai paras, mutta sitä ei Suomessa laillisesti saa kuin saattohoidossa tai esim. jossain onnettomuudessa vakavasti loukkantunut ihminen.
Verenohennuslääkkeen vuoksi isäni ei saa buranaa siis käyttää.
Ap
Mulla on ibuprofeeni kielletty ja vain Panadol sopii, koska käytän Primaspan verenohennuslääkettä. Huomasin kuitenkin, että yhteen toimenpiteeseen oli määrätty oliko se nyt Tramal-nimistä lääkettä. En hakenut sitä apteekista, joten en tiedä, olisiko sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Morfiini on kai paras, mutta sitä ei Suomessa laillisesti saa kuin saattohoidossa tai esim. jossain onnettomuudessa vakavasti loukkantunut ihminen.
Ei päädy potilaalle saakka morfiini. Hoitaja vetää viimeistään välistä.
Ok, jos kipu on niin kovaa, ettei pelkkä parasetamoli auta, ja Panacodia on kokeiltu eikä tunnu hyvältä vaihtoehdolta, niin on niitä muitakin. Tramadoli voi olla hyvä jos on esim. nivelkipua eikä ole riippuvuuteen taipumusta, tai Norgesic lihasrelaksanttina. Lääkityksestä pitää jutella lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päädy potilaalle saakka morfiini. Hoitaja vetää viimeistään välistä.
Haista huilu!
Vierailija kirjoitti:
Parasetamolia peliin, jos keholle sopii.
Sitähän se Panadol on.
Useimmat tulehduskipulääkkeet ei sovi verenohennuslääkkeiden kanssa. Tramalia olisin ehdottanut, mutta se on opiaatti kuten Panacodkin .
ennen oli aspiriinia ja disperiiniä
Jos ibuprofeeni on kielletty veren hyytymistä jarruttavan vaikutuksen takia, muutkaan perinteiset tulehduskipulääkkeet ei tämän takia sovi. Koksibit - uudemmat tulehduskipua lievittävät lääkkeet voi olla vaihtoehto, reseptilääkkeitä, esim. etorikoksibi.
Verenvuotoriskin kanssa yleensä turvallisin ja vähähaittaisin vaihtoehto on parasetamoli. Jos se ei riitä, erilaiset opiaatit (kuten Panacodissa kodeiini parasetamolin lisänä) tulee äkkiä kuvioihin. Kodeiini on miedoimmasta päästä, siitä on hyvä aloittaa.
Jos parasetamol ei toimi, silloin ei välttämättä myöskään Tramal toimi.
Lääkäri kertoi, että on geeneistä kiinni, että kenellä nuo tepsii.
Mites pronaxen?