Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkanut stressaamaan jo nyt kevään yo-juhlista

Vierailija
13.01.2026 |

Eikä lapsi edes ole kirjoittanut vielä 🤔

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vielä on stressata kun et tiedä vielä onko juhlia edes tulossa.

Vierailija
22/41 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota nyt vaan rauhassa, että se lapsi kirjoittaa ja tulos vahvistetaan ensin.  Kysy lapselta itseltään, minkälaista juhlaa hän on itse ajatellut.  Neljät rippijuhlat ja lakkiaiset takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulin ylioppilaaksi, ei tullut edes mieleen, että sitä pitäisi jotenkin juhlia. Miksi olisi pitänyt?

Vierailija
24/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulin ylioppilaaksi, ei tullut edes mieleen, että sitä pitäisi jotenkin juhlia. Miksi olisi pitänyt?

Joo, ihan äärimmäisen harvinaista että sitä jotenkin juhlittaisiin 🤦 

Vierailija
25/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niitä ole pakko järjestää.

Itse en ollut omissa juhlissa,en jaksa sellasia.

Vierailija
26/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko vieraat niissä kuitenkin? 

Vierailija
27/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama viime keväänä. En vaan ole mikään synnynnäinen juhlien järjestäjä, ja vielä yh joten yksin jouduin järjestämään.

Ihan ok se meni kuitenkin, mutta hirveän paljon hommaa. Tsemppiä!

Miten voi joutua järjestämään yksin? Kait juhlittava itse osallistuu järjestelyihin.

Vierailija
28/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa stressaa omien lasten rippi- ja yo-juhlat aina monta kuukautta etukäteen.

Ymmärrän. Mitä jos lapsi saakin huonot arvosanat ja vieraat näkevät?

Vierailija
29/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa vaan suunnittele juhlat, jos ne kerran jo mielessä pyörii. Mieti järjestelyt ja tarjottavat, tee ostoslistat jne.  

Vierailija
30/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko vieraat niissä kuitenkin? 

Olihan niitä kuulemma paljonkin. 

Vierailija
31/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä stressata! Suurissa juhlissa on iso työ, ja ne on niitä elämän merkkihetkiä mitkä jää muistoihin. Tottakai haluat onnistua pitämään lapsellesi hyvät juhlat. Ei kukaan pidä isoja juhlia lonkalta ilman valmistautumista, kyllä niissä on aina miettimistä, suunnittelua, järjestelyä ja tekemistä. 

Vierailija
32/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta. En ole itse yhtåän juhlienjärjestäjätyyppiä, ja kaikki tuollainen ylimääräinen, kun normiarkikin on kiireistä, stressaa.  Vaikka tietenkin yo-juhlat ovat samalla mitä iloisin asia.

Vierailija
33/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, jos olet stressaavaa sorttia, niin auttaa oikeasti, kun teet suunnitelman, niin ei tarvitse sitten kuin vaan toteuttaa se. Kysy ensin lapselta minkälaiset juhlat hän haluaa ja teette alkusuunnitelman yhdessä, mietitte paikan ja budjetin. Sitten syötät tämän tekoälylle ja sitä suunnitelmaa viilaat sitten niin, että se on mieluinen.

Sitten vaan toteutatte sen.

Vierailija
34/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa, niin vähennä stressiä varaamalla jo nyt pitopalvelu ja vaikka tilatkin jostain muualta kuin kotoa. Sitten vaan juhlitte valmiissa kattauksessa.

Vierailija
35/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain yksi päivä. Lähetä kutsut ajoissa, osta rekvisiitta vaikka kirpparilta, tilaa kakut ja muut tarjottavat ja hommaa joku keittämään kahvia. Lisäksi varaa riittävä määrä kuohuvaa, myös alkoholitonta. Näillä pärjättiin yhdet yo-juhlat.

Vierailija
36/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tilaa kirjoitusten jälkeen varatessani kuulin, että tilat varataan jo vuotta aiemmin yleensä. Kannattaa siis olla ajoissa. Onneksi silti saatiin kiva tila ja hyvä pitopalvelu. 

Vierailija
37/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huolta, jos olet stressaavaa sorttia, niin auttaa oikeasti, kun teet suunnitelman, niin ei tarvitse sitten kuin vaan toteuttaa se. Kysy ensin lapselta minkälaiset juhlat hän haluaa ja teette alkusuunnitelman yhdessä, mietitte paikan ja budjetin. Sitten syötät tämän tekoälylle ja sitä suunnitelmaa viilaat sitten niin, että se on mieluinen.

Sitten vaan toteutatte sen.

Mihin siinä tekoälyä tarvitaan? Jos haluaa apua esim. määrien laskemiseen, tekemisen ajoittamiseen tai muistilistaan, niin ihan joku Martat.fi tai vastaava auttaa.

Vierailija
38/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne rahastusjuhlat pidettäisiin vain ydinperheen ja isovanhempien kanssa. Säästyisi  aikaa ja rahaa.

Vierailija
39/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne rahastusjuhlat pidettäisiin vain ydinperheen ja isovanhempien kanssa. Säästyisi  aikaa ja rahaa.

Jos meillä olisi pidetty yo-juhlat rahojen takia, niin ei olisi kannattanut kutsua kuin isovanhemmat, ja nekin vain puolison puolelta. Kaikkien muiden vieraiden kestitsemiseen meni enemmän rahaa kuin mitä he toivat lahjana (meillä oli pitopalvelu).

Enkä todellakaan moiti tästä vieraita. Ei niitä juhlia rahan takia pidettykään, vaan ylioppilaan juhlimiseksi. Ärsyttää vain, kun joku kuvittelee, että vieraita kutsuttaisiin rahan takia.

Ja ainakin meidän suvussa on pakko kutsua niin mummit, kummit kuin serkut perheineen yo-juhliin, jos haluaa, että kukaan ei vedä hernettä nenään. Juuri pari vuotta sitten toisessa perheessä ylioppilaan isoisän veljen ex-puoliso loukkaantui verisesti, kun hän ei ollut saanut kutsua.

Vierailija
40/41 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat helpottaa juhlien järjestelyä pitopalvelulla, kannattaa varata se nyt heti. Kohta lähes kaikki on varattuja, kun on sesonkipäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan