Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kitkarenkailijat tukkivat kaikki tiet Lapissa

Vierailija
13.01.2026 |

Risteykset tukossa kun kitkoilla luistelevat autoilijat eivät pääse liikkeelle vaan jäävät sutimaan kun pitäisi päästä valtaväylälle. Myös keskustassa risteyksissä sama juttu, jonoja syntyy kitkailijan perään. 

Pysykää siellä etelässä tai ostakaa nastat.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään eroa hyvien kesärenkaiden ja kitkojen välillä. Kyllä niillä kesäkiekoillakin pärjää, kun vaan ennakoi, mutta itse mieluiten ajan rentona ja asennutan joka syksy nastat alle 

Vierailija
22/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen pärjäillyt kitkoilla jo yli 10 vuotta! Ensiksi autolla jossa oli Torsen-neliveto. Sen jälkeen takavedossa, josta kytkin aina luistoneston pois päältä. Nykyään sit autolla, jossa etuveto ja kardaanin kautta ilman kardaanin väliboksia oleva neliveto, elikä vasta takavetareissa on visko kummassakin. Menee kelillä kun kelillä kuin kiskoilla! Totta kai pitää olla varovainen mutkissa jne., mutta paikalta on lähtenyt paremmin kuin yksikään etu- tai takavetoinen nastavehje, josta kuuluu vaan raapimista eikä mitään tapahdu, samalla kun itse lähden lähestulkoon yhtä nopsaa kuin kesälläkin. Toki osaan käyttää kaasua, enkä laita heti paikaltaan lähtiessä tallaa pohjaan! Mutta testailin jo jäälläkin lähteä paikaltaan kovemmallakin kaasulla ja melko pieni raapaisu tulee, auto lähtee heti lyhyellä viiveellä liikkeelle eikä jää nastojen tavoin raapimaan sekunteja. Renkaat ovat Hankook W616. Nuo ovat kyllä hintaisekseen ihan ällistyttävän hyvät. En ole mainostaja, vaan kokemuksesta sanon. Pari talvea olen ajanut ja tosi hyvin toimii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut mitään eroa hyvien kesärenkaiden ja kitkojen välillä. Kyllä niillä kesäkiekoillakin pärjää, kun vaan ennakoi, mutta itse mieluiten ajan rentona ja asennutan joka syksy nastat alle 

no sä et ole saatanan id i ootti edes sit ajanut kesärenkailla talvella.

Vierailija
24/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla pärjää ihan hyvin, kun vain osaa ajaa niillä.

Niin pärjää kesärenkaillakin.

Terveen järjen pitäisi sanoa, että kitkoilla ei nyt lähdetä pihasta, kun tiet kiillottuu nihkeäski peilijääksi.

Mutta kun minäminäminä ja mun kitkat! Kyllä mä pärjään kunnes en pärjääkkään.

Itse olen ajanut yhtä omaa autoani lukuunotamatta kitkoilla talvisin. Ei ole ollut ongelmia. On ajettu pääkaupunkiseudulla ja muuallakin. Kyllä se on viime kädessä kiinni ihan omasta osaamisesta.

Vierailija
25/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappilaiset vois myös olla tulematta etelän kaupunkeihin, kun eivät osaa ajaa siellä sääntöjen mukaan. Julkinen liikenne aiheuttaa niin paljon ällistelyä että ajetaan ihan hoomoilasena perseeseen kiinni

Ainakaan pk-seudulla ei edes paikalliset osaa ajaa.

Vierailija
26/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahalla saa Hakkapelitta 8, niin en näe syytä ostaa mitään huonompaa ja perseillä jollain ennakoinnilla, entä kun ennakointi ei autakaan ja eteen tulee vaikkapa hirvi tai joku muu odottamaton törttöilijä?

Vierailija
27/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän TM rengastestien mukaan kitkarenkaat ovat jopa parempia kuin nastarenkaan, jos jääpito jätetään pois laskuista. Jopa jääpidossa puntit menevät tasan jos jää on karheata pakkasjäätä. Kirkas ja liukas peilijää niin nasta on kiistaton kuningas.

Totuuden nimissä pärjääkö kitkoilla vai ei riippuu kuskista ja autosta. Neliveto ei jää kitkoilla mäkiin tai risteyksiin, ja oikeanlaisella ajotavalla pärjää liikenteessä aivan täysin.

Mä aina ihmettelen raapijoiden tilannenopeuksia mutkissa ja risteyksissä, en ikinä uskaltaisi ajaa vastaavilla nopeuksilla samoissa paikoissa. Ja se hillitön raapiminen risteyksissä ei auta teitä yhtään nopeampaa liikkeelle.

Vierailija
28/28 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe ajaa vain kitkoilla, kun ovat turvallisemmat, eikä nuo kuolonkolarit kiinnosta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiinnostava-havainto-kitkarenkailla…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan