Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvät äidit kunniaan!

26.04.2007 |

Eräässä edellisessä ketjussa erään mielestä vanhemmat jotka asuvat kalliilla alueella ja laiminlyövät lapsiaan kun rahoittavat elämäntyylinsä työssäkäymällä. Kun kerran suoraviivaisia johtopäätöksiä tehdään, niin onko tullut mieleen, että nämä " kallista asumista" työssäkäymällä rahoittavat ihmiset myös maksavat veroja siitä " hulppeasta" palkasta jota tienaavat sillä aikaa, kun heidän jälkeläisparkansa viruvat kaoottimaisessa tarhassa ja niillä verorahoilla maksetaan mm.

asukaspuistot, leikkipuistot, avoimet päiväkodit, sekä lapsilisä, äitiyspakkaus, hoitoraha, neuvola, rokotukset, kodinhoitotuki, ilmaiset bussiliput rattaiden kanssa matkustavaille ja muita suorastaan luxus tukia ja aktiviteetteja lapsiperheille mitä Suomessa tarjotaan ?!?!?!?!?!?!!?!?

aivan turha sanoa, että niin, kyllähän minunkin mieheni käy töissä ja tienaa ja maksaa veroja. ne pennoset ei todellakaan kata esim 4 henkisen perheen kuluja ja etuja mitä esim kotiäidit kuluttavat lapsineen tukka sojossa päivittäin. En yhtään ihmettele että lapsettomat korkeasti koulutetut ammattilaiset muuttavat suomesta, lapsiin syydetään aivan tolkuttomasti rahaa, ja lisää kuulemma tarvittaisiin. Kun tosiaan kaikilla alueilla ei ole perhepuistoavoinpäiväkotikerholaululeikkituutilullaa palveluja....

muutamalle tällä palstalla voisi olla yhteiskuntaopin ja talousasioiden PERUSoppitunti tarpeen jotta se kolikon toinenkin puoli valkenisi!!! aika monta syyttävää sormea varmaan laskisi alas ja voisi miettiä itse kukin että miten yhteiskuntaa voisi kehittää monipuolisemmaksi ja nykyihmistä, kaikkia meitä, paremmin palvelevaksi.

Voisi edes JOSKUS tulla työssäkäyville äideille kiitosta sen sijaan että aina heitetään lokaa ja nalkutetaan että jos kerran tehdään lapsia niin ne hoidetaan kotona. kyllä siinä liukumäet saisi ruostua rauhassa ja neuvolakäynnit loppuisivat seinään kun puolet työväestä kasvattelisi lapsia kotonansa.

Ehkä juuri siksi ennen ei ollut näitä puistoja ja kerhoja ja ryhmiä ja muita etuja, kun niihin ei ollut rahaa!? onko tullut mieleen?! ennenkin lapset kasvatettin kotona, oli kotäitejä, mutta silloin todellakin oltiin KOTONA tai lapset leikkivät naapurissa taikka metsässä taikka kaupunkien asfalttipihoilla. mutta nyt kun talous on kohentunut, naisten työssäkäymisprosentti kasvanut, ja ajat muuttuneet, on siitä hyötyneet kaikki!

Kunhan tämä kirjoitus saisi edes yhden ihmisen ottamaan ne sukupolvilta toisille siirtyneet silmälaput pois silmiltä ja katsomaan sitä naapurin muijaa ja sen perhepoliittisia valintoja vähän avarammalla mielialalla- niin hyvä olisi.

Alkaa nimittäin ottamaan todella pahasti pannuun työssäkäyvien äitien valintojen julkinen ja täysin häpeämätön parjaaminen.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi emme elä Neuvostoliitossa.

Vierailija
22/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä kertaa. Olen miettinyt myös sitä, että ei hoitovapaalla oleva äiti ole todellakaan " saajan" asemassa ja heruta rahoja työssäkäyviltä. On katsokaas niin, että eläkettä ei hänelle kerry. On myös niin, etä hän on synnyttänyt veronmaksajia, jotka maksavat sitten jatkossa myös näiden työssäkäyvien eläkkeitä.

Mielestäni äitiyttä ei arvosteta tarpeeksi, oli se sitten koti- tai työäitiyttä. Olen ollut itse molempia. Mielestäni työäitiys on ollut raskaampaa niin henkisesti kuin fyysisestikin koko perheelle. Mielestäni kotiäitiyttä pitäisi siksi tukea. Siksi myös osapäivähoidon tarjoaminen kotiäideille, siis ainakin nille joilla on useampia lapsia on tärkeää. Ehkäpä tämä motivoisi useampiakin äitejä hoitamaan lapsia osittain kotona. Siis jos se on muuten mahdollista taloudellisesti.

Jos lapset ovat sitten täysiaikaisesti kotihoidossa, pitäisi tätä tukea samalla summalla kuin mitä yhteiskunta panee lapsen tarhahoitoon. Tämä ei ole verrattavissa kotihoidon tukeen...Yhteiskunta on valinnut päiväkotihoidon tai perhepäivähoidon ensisijaiseksi hoitomuodoksi. En tiedä onko se paras mahdollinen päätös lasten tai aikuistenkaan kannalta. Mutta asiat ovat monimutkaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa se ei ole mahdollista... Eli menee hiukkasen OT, mutta ESIMERKIKSI (muitakin maita ja käytäntöjä toki on, mutta niistä ei omakohtaista kokemusta) Britanniassa - ja etenkin Lontoossa, missä itsekin olen asunut - päivähoito yksistään on niin kallista, että tavallisen pulliaisen pitää aika tarkkaan valita, hankkiiko lapsen ylipäänsä ja jos, niin hankkiiko sitten lapselle sisaruksen vai pitääkö työpaikkansa, molempia kun ei voi saada. Ja sitten on herrassaan, saako uutta työpaikkaa, kun lapsi 4-vuotiaana menee esikouluun (klo 9-15), ja jos saa, niin millaisen, eikä oikein voisi olla kokopäivätyössä, kun lapsen " työpäivä" on kuusituntinen. Jne.jne... (Ja huom! Nyt on siis kyse lähes poikkeuksetta ÄIDEISTÄ ja heidän työllistymisestään, ei isistä...)

Minustakin täällä tuntuu olevan vallalla tuo kotihoidon ylistys, sanotte mitä sanotte. Varmaan riippuu omasta näkövinkkelistä tietenkin... Itse en todellakaan ymmärrä, miksi ihmeessä jompi kumpi leiri pitää tuomita ja teilata. Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että meitä on moneksi ja se, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle - ILMAN, että toinen ihminen on sitten " huonompi" ... Minusta on käsittämätöntä väittää, että vain ja ainoastaan kotihoito on jokin ratkaisu ja autuaaksi tekevä asia, kun kyse on aina kustakin perhekokonaisuudesta. Se kokonaisuus on se, mikä niitä mielenterveysongelmia saa aikaan - tai on saamatta...

Akane:

Mielenterveysongelmat (masennus, päihteidenkäyttö yms.) on korkeimmalla tasolla Suomessa ikinä

Nykyäidit eivät yhä useammin osaa olla läsnäolevia äitejä lapsilleen (tästä oli jokin tutkimus joskus, että johtuuko tämä nykyäitien kyvyttömyys siitä, että heidän äidit eivät olleet fyysisesti läsnä)

Itse olen puolestani jo pitkään kummastellut, kauhistellut ja surrut sitä, miten huonosti tämän Suomemme LAPSET nykyään voivat... Siis ne ala-aste- ja jopa päiväkoti-ikäiset, joita on kotona hoidettu sen 3 vuotta... No, tämä nyt on yhtä älytön kärjistys kuin tuo ylläolevakin, mutta en voi olla miettimättä, onko todella lasta parhaalla mahdollisella tavalla kehittävää tämä nykymaailman meininki, jossa kaikki toiminta on koko ajan ohjattua ja yksi aikuinen on omistautunut ainoastaan ja vain hoitamaan (ja viihdyttämään!) lasta/lapsia vähintään sen 3 vuotta. Vanhemmat kun nykyisin esim. lasten harrastusten takia luopuvat lähes kaikesta omasta. Ovat valmiita kuskaamaan ja maksamaan ja hankkimaan ja raatamaan - ja kaikki tämä ihan ilman muuta, että lapsi saa aina mitä haluaa eikä mieltä tarvitse pahoittaa... Lapsi on kaiken alfa ja omega. (No, tuo pätee kyllä työssäkäyviinkin vanhempiin ja paremmin vielä vähän isompiin lapsiin.) Sitten ihmetellään ja kummastellaan, miksei ne viihdy koulussa ja kumma on kun ei ne osaa käyttäytyä... Kun siellä onkin 20 samanlaista, jotka ovat tottuneet saamaan kaiken ja olemaan keskipiste. Sitä paitsi, minusta ainakin nuorten nykyäitien jonkinasteinen kyvyttömyys johtuu nimenomaan siitä, että kaikki on heidän eteensä tehty vähän liiankin kanssa... Ei ole ollut sitä oikeaa arkielämään - tai ainakin vähemmän kuin vielä silloin paljon parjatulla 60- ja 70-luvulla, jolloin äiti ei ehtinyt leikkimään ja viihdyttämään kun piti pestä nyrkkipyykkiä (tai pulsaattorilla) ja ruuanlaittokin oli aivan toista kuin nyt. Eineksiä ei ollut, mutta ei myöskään puolivalmiita peruna-sipulisuikaleita ja marinoituja broilereita...

Eihän PIENEN lapsen kotihoidossa ole yhtään mitään vikaa, päin vastoin! Mutta itselläni on myöskin kokemusta jo 8kk vanhan vauvan päivähoitoon viemisesta ja hyvä ja kunnollinen sekä kohtuullisen itsetunnon omaava ja muita kunnioitava ja huomioiva miehenalku hän nyt ainakin on! En tietty tiedä, mitä traumoja tulevaisuus paljastaa, mutteivät ne nyt ainakaan näy. Paremminkin päin vastoin.

Itse olen vilpittömästi sitä mieltä, että molempi parempi aina oman itsensä ja perheen tyylin ja jaksamisen ym.mukaan. MUTTA kaikkis tärkein fakta on se, että päiväkotiryhmät (ja koululuokat) ovat aivan liian suuria ja olen saletti, että niihin satsaaminen olisi äärettömän tärkeää ja ratkaisisi jo monta ongelmaa tai ongelman alkua, kun meillä kuitenkin OIKEASTI sitä rahaa on. Päivähoidon monimuotoisuutta tulisi myöskin rutkasti lisätä. Suomi on rikkaampi nyt kuin koskaan, mutta lapset ja vanhukset (sekä mielenterveysongelmaiset ym.) ovat tunnetusti helppo säästökohde. Keskustatunneleita rakennetaan ja jalkapallohalleja, muusta toisarvoisesta puhumattakaan... Älytöntä touhua.

Nojoo, oikein hyvää vappua kumminskin kaikille - niin työssäkäyville kuin kotihoitajillekin!!

Vierailija
24/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsiäistipu:

tällä kertaa. Olen miettinyt myös sitä, että ei hoitovapaalla oleva äiti ole todellakaan " saajan" asemassa ja heruta rahoja työssäkäyviltä. On katsokaas niin, että eläkettä ei hänelle kerry. On myös niin, etä hän on synnyttänyt veronmaksajia, jotka maksavat sitten jatkossa myös näiden työssäkäyvien eläkkeitä.

Kyllä nykyisin hoitovapaalla karttuu eläke. Mutta se nyt on vähintä!! Ja kovin pienistä summistahan on kyse, mutta kumminkin.

Ja tosiaan, välillä kun on köyhänä yyhoona pakko tukeutua valtionapuun, pieni lohtu on se, että omat lapseni toivon mukaan kartuttavat sitten joskus verokassaa runsaalla kädellä. Ja hoitavat meitä sitten vanhainkodeissa... ;-)

Vierailija
25/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti enkä kirjoitustasi halunnut millään lailla arvostella, ketjua lukiessa jäi vai tuo asenne mieleen kun olin siihen aiemminkin törmännyt ja siksi kirjoitin kärkkäästi.

En ajatellut että loukkaantuisit siitä henkilökohtaisesti, koska luulin kirjoittaneeni ihan yleisesti aiheesta. Olen pahoillani.

Mutta en kyllä kirjoittanut noita mielipiteitä mitä väitit, yritin tuoda toisenlaista näkökulmaa tähän keskusteluun.

Minun mielipidettänihän tästä kotiäiti-työäiti jutusta tuossa ei ollut lainkaan, koska se vasta pitkä juttu olisikin. Ajattelin tuoda vähän lisää ajattelemisen aihetta ja ärsyynnyin kun ajattelin, että koska sinun äitisi on onnistunut yhdistämään äitiyden ja työssäkäynnin, niin automaattisesti se onnistuu kaikilta äidiltä ilman ylimääräistä ponnistelua.

Vierailija
26/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulenpa että aika moni laittaa veromarkkoja mielummin lapsien hyväksi, kun maksaa juoppojen taksikyydit. Puhumattakaan muista kuluista...

Mihinköhän ryhmittymään minä kuulun tässä " kaksintaistelussa " kun hoidan arkisin lapseni kotona ja käyn viikonloppuisin ja arkipyhisin ( eli silloin kun päivätyössä oleva mieheni on kotona ) töissä. Toisinaan saan mummon ja sukulaisen lasteni luo ja pääsen töihin viikollakin. No, en minäkään pääse ilman syyllistämistä. Minua syyllistetään jopa siitä, että ajan avioliiton vaikeuksiin koska yhteistä aikaa on niin vähän. Minulle ikäni vuorotyötä tehneelle on luksusta kaikki perheen yhteiset arki-illat! Sitä tuntuu muiden ns. normaalista työajasta nauttivien olevan vaikea ymmärtää.

Ja työssä käyn oman mielenterveyteni ja perheen taloudellisen tilanteen vuoksi! Pikkulisä ei ole pahitteeksi ja on ihana olla välillä aikuisten seurassa ja tehdä työtä jota mukamas arvostetaan ja jota osaan! Ja maksampa siitä veroa jopa lisäprosentilla.

Eli elämäntarinoita on monia ja kaikki ei ole niin mustavalkoista. Osa-aikatyö voisi olla ratkaisu monille perheille ja sitä yhteiskunta voisi mielestäni tukea paremmin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
27/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös minä provosoiduin. Olen siitä pahoillani. Tämä nettipalstailu opettanee ainakin itsehillintää ja kykyä muotoilla sanottavaansa.

Hyvää Viikonloppua minunkin puolestani kaikille keskustelijoille!

Vierailija
28/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös todella taisin provosoitua ja kiireessä kirjoittaa, niin että varmasti tulin myös täysin väärinymmärretyksi, koska muotoilin sanottavani niin huonosti.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tälle palstalle kirjoittelu jäi todella vaivaamaan päätäni ja aiheutti jopa pahaa mieltä itselleni. Ei se, mitä joku muu olisi sanonut, vaan se että itse ilmaisin itseäni niin huonosti!

Miksei sitä voi ihminen vähän rauhallisemmin ja ajatuksella kirjoittaa.. Harkitsin jo nicin vaihtamista, koska omat kirjoitukset tuntuivat niin typeriltä.

Hyvää viikonloppua kaikille äideille ja isille!

Vierailija
29/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli aivan mieleen että lontoonmami ei välttämättä ole oikea henkilö vaan se on itse Ben Zyskowicz tai joku muu hallituksen/kokoomuksen/työkkärin edustaja joka käyttää sitä nimimerkkinään ja jonka yritys on saada enemmän negatiivistä fiilistä kotiäideille iskemällä tälle palstalle. Eteenkin juuri kotiäidithän ovat olleet heille murheenkryyni.

Itsellä sorahti korvaan vuosi sitten neuvolassa, (oma lapsi oli silloin 2 vuotias) niin neuvolatäti kehotti menemään HETI työppäriin hakemaan töitä ja lapsi hoitoon. Eikä ollut mikään vitsi.

Vierailija
30/30 |
27.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS JA KUNNIOITUS KAIKENLAISILLE LAPSIAAN RAKASTAVILLE ÄIDEILLE - MUSTILLE, VALKOISILLE, LAIHOILLE, LIHAVILLE, TYÖSSÄKÄYVILLE, TYÖTTÖMILLE, KOTIÄIDEILLE, KODITTOMILLEKIN, VIHREÄSILMÄISILLE, MUSTAHIUKSISILLE, SILMÄLASEJA KÄYTTÄVILLE, PUNTTISALILLA KÄYVILLE, SOHVAPERUNOILLE, ARKIREALISTEILLE, TAIVAANRANNANMAALAREILLE, TIUKKIKSILLE, RENNOILLE, AHKEROILLE SIIVOAJILLE JA LEIPOJILLE, BOHEEMEILLE, KAKSIKYMPPISILLE, NELIKYMPPISILLE JA VIELÄPÄ ISOÄIDEILLEKIN - SEKÄ HÖSSÖTTÄVILLE ETTÄ RIITTÄVÄN ETÄÄLLÄ OLEVILLE.

ALAS TYMPEÄ VASTAKKAINASETTELU JA NAIIVI OMAN ITSEN KOROSTUS NEGATIIVISTEN PEILIKUVIEN AVULLA. MÄÄRÄNPÄÄHÄN VOI LÖYTYÄ USEAMPI HYVÄ REITTI. JOS VIIHTYY OMALLA REITILLÄÄN JA NÄKÖALOILLAAN RIITTÄVÄN HYVIN, EI YLEENSÄ OLE TARVIS TEHDÄ MUSTAVALKOISIA HYÖKKÄYKSIÄ TOISTEN POLUILLE.