Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto asuntoon jossa avokeittiö. Minne laittaa kaikki tavarat kun kaappejakaan ei juuri ole.

Vierailija
12.01.2026 |

Väliaikainen ratkaisu mutta hankala koska astioistani en luovu. Nykyisessä keittiössä on paljon tavaraa, työtasoillakin erilaisia sähkölaitteita. Minne ne kaikki laittaa avokeittiössä jotta se näyttää silti siistiltä sohvalla istuessa?

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa sisustusohjelmassakin tehdään näitä avoimia ratkaisuja oli kyse sitten Australiasta, Kanadasta, Britaniasta, Manner-Euroopasta tai Suomesta. Erillisten keittiöiden aika on ohi. 

Kuitenkin hyvin moni haluaa erillisen keittiön, olen kokeillut avokeittiötä, keittokomeroa ja erillistä keittiötä, paras on erillinen keittiö. 

Vierailija
162/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä mielikuvitusta. Lasivitriini tai vastaava olohuoneen puolelle.

Kaikki jankkaa tätä lasivitriiniä. Itsellä lähes keittiönkaapittomaan avokeittiöasuntoon muutettuani ongelma säilytyksessä ei ollut ne viinilasit tai edes lautaset, vaan isot muovikulhot, vatkain (ja vastaavat), pinttyneet vuoat,  jne. Miten asettelisit sellaiset lasivitriiniin? Ylähyllylle termari ja muovinen mehukannu, alemmas leivontavehkeet ja air fryer, vai mikä näyttäisi näteimmältä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olette niin laiskoja kun ette saa roinaa ja roskaa pois tasoilta. Tavarat kaappeihin tai osta lisäkaappeja. Toristakin löytyy monenlaista edullisesti. Pyyhitte pöydät liasta. Turhat tavarat kiertoon. 

Meillä on avokeittiö ja pysyy siistinä vaikka on monta teiniä ja en ikinä vaihtaisi erilliseen keittiöön. 

Joo mutta kun nämä avokeittiöt ovat alkaneet mennä kaapittomiksi, avohyllyllisiksi. Ap puhuu nimenomaan kaappien puutteesta.

Vierailija
164/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone vie sitä kaappitilaa nykyään. Ja se suunnattoman ärsyttävä kolonen mikroaaltouunia varten. Se on sitä paitsi liian korkealla aina. Vaikka olen 168cm, niin en silti yllä mukavasti ja vaivattomasti astiakaapin toiselle hyllylle ja mikrohylly on yhtä korkealla. Joudun kurkottelemaan. Ja kuuman ruoan ottaminen mikrosta on vaarallista kun joutuu kurkottelemaan.

Keittiöt suunnitellaan nykyään pitkille ihmisille poikkeuksetta. 

Mikro kannattaa laittaa vähän muita yläkaappeja alemmas, niin lapsetkin ylettävät. Meillä on niin.

Työtasolla se paras paikka mikrolle on vieläkin. Lapsetkin yltävät ja vieressä on laskutilaa.

Meidän nerokkaassa uutukaisessa avokeittiössä mikro on upotettuna ylähyllyihin, joten lapset eivät sitä saa käyttää, etteivät kaada kuumia asioita päällensä. Mikro on tosin niin korkealla, että se on minullekin vähän vaarallinen.

Vierailija
165/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin juuri pois asunnosta jossa oli avokeittiö. Minulla oli vain kahvinkeitin ja mikro. Avokeittiöt ei ole suunniteltu ruuan tekemiseen ne ovat ulkona syövien sinkkujen asuntoja.

Mulla on avokeittiö, enkä koskaan syö ulkona. Ihan toimiva se on, en mä mitään pihviä rasvassa käristele. 

Mä joskus paistan pihvin tai lohipalan, mutta liesituuletin poistaa käryt. Avokeittiö on ihan toimiva ratkaisu. Ei keittiössä seinät lisää kaappien määrää, jos samalla ei asunnon neliömäärä kasva.

Mietipäs kaksi kertaa uudelleen. Jos keittiön ja olkkarin välillä on seinä, mitähän sen seinän eteen keittiön puolelle voikin laittaa? Ja kas, asunnon neliömäärä ei kasvanut yhtään.

Ei kasvanut, mutta seinä kaappeineen vaatii vähintään puolitoista metriä tilaa, että kaappiriven välissä pystyisi työskentelemään. Sittenkin keittiö on niin ahdas, että siellä kaksi ihmistä ei mahdu kunnolla ohittamaan toisiaan. Tai avattua astianpesukoneen luukkua ei pysty ohittamaan. Seinän rakentamisen jälkeen olohuone on naurettavan pieni. 

Vierailija
166/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone vie sitä kaappitilaa nykyään. Ja se suunnattoman ärsyttävä kolonen mikroaaltouunia varten. Se on sitä paitsi liian korkealla aina. Vaikka olen 168cm, niin en silti yllä mukavasti ja vaivattomasti astiakaapin toiselle hyllylle ja mikrohylly on yhtä korkealla. Joudun kurkottelemaan. Ja kuuman ruoan ottaminen mikrosta on vaarallista kun joutuu kurkottelemaan.

Mikro kannattaa laittaa vähän muita yläkaappeja alemmas, niin lapsetkin ylettävät. Meillä on niin.

Työtasolla se paras paikka mikrolle on vieläkin. Lapsetkin yltävät ja vieressä on laskutilaa.

Meidän nerokkaassa uutukaisessa avokeittiössä mikro on upotettuna ylähyllyihin, joten lapset eivät sitä saa käyttää, etteivät kaada kuumia asioita päällensä. Mikro on tosin niin korkealla, että se on minullekin vähän vaarallinen.

Tuollainen on huonoa suunnittelua ja yllättävän yleistä.

Vierailija
167/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, itse olen 160 pätkä, kun yritin mikroa pitää sille tarkoitetussa hyllyssä en tahtonut yltää, mikro piti nostaa pois sieltä kun sen pesin. Ei mitään järkeä 

Vierailija
168/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin laittaa? Kaappeihin, jotka itse ostaa, näinhän se menee. 

Ai myös väliaikaisiin asuntoihin, joissa eletään vain muutama kuukausi? Valot päähän sinulle ja vähän äkkiä.

Ei kaikki tajua että ihmiset saattaa asua jossain muutaman kuukauden. Meillä oli naapurit, jotka asui neljä kuukautta pienessä asunnossa vain siksi kun möivät asunnon ja talo ei ehtinyt valmistua, onneksi vain tuon ajan, häiriintynyt koira saattoi haukkua yli tunnin yhtä soittoa vaikkei ollut yksin kotona, haukkui usein yöllä kun lapsi alkoi itkemään saattoi itkeä isoon ääneen puoli tuntia ja nukkua sitten vähän aikaa kunnes alkoi taas parkumaan, koskaan en kuullut että kukaan olisi lapselle jutellut tai lohduttanut

Vierailija
169/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta irtokaappeja tai komeroita.Myös lipastoja voi ostaa jos sinne voit ajatella laittaa tavarasi jos on pienet tilat varsinkin jos olet vuokra-asuntoon muuttamassa.

Vierailija
170/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olette niin laiskoja kun ette saa roinaa ja roskaa pois tasoilta. Tavarat kaappeihin tai osta lisäkaappeja. Toristakin löytyy monenlaista edullisesti. Pyyhitte pöydät liasta. Turhat tavarat kiertoon. 

Meillä on avokeittiö ja pysyy siistinä vaikka on monta teiniä ja en ikinä vaihtaisi erilliseen keittiöön. 

Joo mutta kun nämä avokeittiöt ovat alkaneet mennä kaapittomiksi, avohyllyllisiksi. Ap puhuu nimenomaan kaappien puutteesta.

Ja minä siitä kuinka kaappeja voi lisätä ja tavaraa karsia

Vierailija
171/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta irtokaappeja tai komeroita.Myös lipastoja voi ostaa jos sinne voit ajatella laittaa tavarasi jos on pienet tilat varsinkin jos olet vuokra-asuntoon muuttamassa.

Taukille: Väliaikainen asunto kyseessä aloituksen perusteella. Ostaisitko itse kaappeja ja komeroita eli roudaat ne tähän väliaikaiseen asuntoon, kenties muutamaksi kuukaudeksi ja sitten uudelleen siihen uuteen vakinaiseen kotiin? Ihan niin kuin ihmisillä ei olisi muutenkin muuttojen yhteydessä tarpeeksi roudattavaa ilman ylimääräisiä kaappejakin saati komeroita.

Vierailija
172/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse karsin ja myin paljon laitteita pois.Mun keittiö oli levinnyt olkkariin asti. Nyt olen tyytyväinen kun mulle kaikki tärkeät jäi.

Vierailija
173/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Ikeasta jotain säilytysratkaisuja? Hyllyjä, saarekkeita, kaappeja tms. 

Jotkin esineet ovat kauniita esillä. 

Vierailija
174/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taukille: Väliaikainen asunto kyseessä aloituksen perusteella. Ostaisitko itse kaappeja ja komeroita eli roudaat ne tähän väliaikaiseen asuntoon, kenties muutamaksi kuukaudeksi ja sitten uudelleen siihen uuteen vakinaiseen kotiin? Ihan niin kuin ihmisillä ei olisi muutenkin muuttojen yhteydessä tarpeeksi roudattavaa ilman ylimääräisiä kaappejakin saati komeroita.

Olen eri, mutta ap taisi kysyä minne laittaa astiat?

Kyllä me ainakin hankittiin esimerkiksi iso vaatekaappi, vaikka tiedettiin että tarvitaan sitä vain puolisen vuotta. Koska tarvittiin kaappia sen puoli vuotta.

Se ostettiin, sitä käytettiin, ja kun sitä ei enää tarvittu, vietiin se kierrätykseen. Olisi sen voinut myydäkin, 60€ siitä sai heittämällä 😄

Vierailija
175/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on v.1930 rakennettu talo. Silloin tähän on tehty tupakeittiö. Eli keittiö yhdellä seinällä, ruokapöytä tuossa välissä ja sitten sohva. Kaikki kanssakäyminen esim. vieraiden kanssa on aina ollut tässä samassa tilassa. 

Näin tämä on suunniteltu, ja niin tämä toimii edelleen. Ei siis mikään uusi keksintö.

Nykyään tilassa on myös tv.

Vierailija
176/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnot, joissa on erillinen keittiö, eivät mene enää kaupaksi. Koettu on. Kun avattiin seinä ja sisustettiin samoilla kaapistoilla ja uudella klinkkerilattialla avokeittiö, kelpasi ostajalle heti enimmäisellä näytöllä.

Mieli on vain useimmilla muuttunut. Kun selasin omakotitalomallistoja, niin erillistä keittiötä ei ole missään. 

Kyllä ne kävis kaupaksi niille onnettomille, jotka ovat erehtyneet ostamaan eteisseinäkeittiöhirvityksen. He vaan eivät saa omiaan myytyä kun ei niitä ylihintaisia kummajaisia enää kukaan osta, siksihän täällä ollaan melkein lamassa. Mun erilliskeittiökämpästä suorastaan kilpailtiin, omakotitaloista kerrostaloon halajavat eläkeläiset olivat innoissaan kun oli kunnon keittiö eikä mitään parin kaapin seinäkeviritelmää.

Vierailija
177/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on elämässään parempaakin tekemistä kuin siirellä tavaraa useita kertoja päivässä kaappiin ja takas. Harmi sun puolesta, että sulla ei ole.

Vierailija
178/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen myös tätä nykyajan yksiöiden suunnittelua. Yhteen pötköön laitettu keittiö ja kaikki kaapistot eteisestä alkaen. Tasan yksi pistorasia hellan ja altaan välissä seinällä. Vähän laskutilaa. Lisäksi katossa kaksi lampun paikkaa aivan idioottimaisissa kohdissa  koska automaattipalohälytin sijoitettu aivan keskelle huonetta. Kylpyhuone niin suuri, että sinne mahtuisi sänky (kun nykyään pitää rakentaa esteettömästi). Ja ranskalaiset parvekkeen on ahterista. Tulee mieleen, että onkohan nämä suunnittelijat koskaan itse asuneet edes yksiössä!? 

Vierailija
179/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyasunnoissa ole seiniä irtokaapeille, komeroille eikä lipastoille. Eteisen naulakosta vastapäätä vessaa on keittiön kaapit ja olkkarista käynnit kaikkiin makuuhuoneisiin ja parvekkeelle ja siihen eteiskeittiöön. Ei yhtään ehjää seinää. 

Ihan takapuolesta nämä nykyasunnot. 

Vierailija
180/201 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä se nähdään, että avokeittiö ei ole käytännöllinen.

Kyllähän avokeittiössä on yleensä keittiökaapit etenkin jos kyse on olohuoneen ja keittiön muodostamasta tupakeittiöstä. Se toimiva ratkaisu pienemmässä (50 neliötä) olevassa asunnossa, jos haluaa välttää turhat sokkelot. https://www.urakkamaailma.fi/avokeittio

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi