Onko teillä sellaista tukiverkkoa, että saatte lapset yön yli hoitoon?
Vaikka isovanhemmille, sisaruksille, kummeille tms.? Tuntuu olevan kovin yleistä, että ihan muutaman kuukauden ikäiset vauvatkin on yökylähoidossa, jotta äiti ja isä pääsee kahdestaan jonnekin.
Myönnän, olen vähän kade :( päästään miehen kanssa vaan erikseen, koska ei ole sellaisia ihmisiä ympärillä, jonne lapset (3v. ja 5v.) voi mennä yökylään... Piti olla, mutta eipä sitten ollutkaan. Hyvä jos tunnin äitini viitsii katsoa edes toista lasta.
Kommentit (27)
Meillä oli isovanhemmat siihen asti, kun lapsi oli 9v. Sitten he kuolivat. Sen jälkeen ei ollut ketään muuta kuin vanhemmat ja nyt lapsi täyttää jo tänä vuonna 18v eli ei tarvitse enää hoitajaa.
Hankalaa on aina ollut. Satunnaisesti on onnistunut max. kerran vuodessa. Vanhin on tosin jo täysi-ikäinen. Rankkaahan se on ja varmaan yksi osasyy siihen, miksi liitto päättyi lasten isän kanssa.
Ainahan voi palkata kotiin jonkun vaikka MLL kautta. Kun mä olin muksu,muistan että naapurin isompi likka kävi vahtimassa mua kun äiti painoi kahta työtä. Menin nukkumaan kun naapurin likka oli meillä ja heräsin,niin äiti oli paikalla.
Ei ollut. Nyt jo 17v ja 15v, joten eivät enää hoitajaa tarvitse. Luojan kiitos ollaan jo tässä.
On. Miehen äiti <3 hän on ollut ihan korvaamaton apu ja on hyvin hyvin läheinen lapsillemme. Minun vanhempia lapset tuskin muistaa, koska heitä ei kiinnosta kuin piipahtaa kakkukahville pari kertaa vuodessa. Sekin valituksen kera, kun 20 km matka on niin pitkä.
On. Pitäisi lasta suunnitella miettiä tarvitseeko tukiverkkoa ja onko sitä jos tarvitsee. Sulaiset ja omaiset eivät ole lastenkaitsija automaatteja. Kysykää valmiiksi en kun lapsia hankitte.
Monilla varmaan on monilla ei ole. Mikä ihmeen kysely.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi palkata kotiin jonkun vaikka MLL kautta. Kun mä olin muksu,muistan että naapurin isompi likka kävi vahtimassa mua kun äiti painoi kahta työtä. Menin nukkumaan kun naapurin likka oli meillä ja heräsin,niin äiti oli paikalla.
Minä en luottaisi ulkopuolisiin. Kaikkia pedoja ja muita sekopäitä löytyy. Toki niitä on sukulaisissakin, mutta kyllä paremmin monesti sukulaisensa tietää.
Vierailija kirjoitti:
On. Pitäisi lasta suunnitella miettiä tarvitseeko tukiverkkoa ja onko sitä jos tarvitsee. Sulaiset ja omaiset eivät ole lastenkaitsija automaatteja. Kysykää valmiiksi en kun lapsia hankitte.
Kysykää!? Että hei, jos me nyt tehdään lapsia, niin hoidatteko niitä tarvittaessa? :D ja kyllä olen kuullut sitäkin, että etenkin ne mummot on kyynärpäätaktiikalla tulossa hoitamaan miltei väkisin, mutta sitten kun sitä apua oikeasti tarvitsee ei tullakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en luottaisi ulkopuolisiin. Kaikkia pedoja ja muita sekopäitä löytyy. Toki niitä on sukulaisissakin, mutta kyllä paremmin monesti sukulaisensa tietää.
No ei pidä paikkaansa. Ihme pelkotiloja. Mut ei sillon kyllä apuja herukkaan,kun ei uskalla hakea.
Ei ole. Päiväsaikaan apua löytyy, mutta yöksi mun vanhemmat ei jaksa pienempää ottaa kun itselläänkin on jo kaikenlaista vaivaa joka väsyttää. Tämä ihan ok vaikka toki se yökyläilymahdollisuus olisi aivan mahtava. Näillä mennään, ei se ikuisesti kestä. Isompi lapsi on siellä toisinaan öitä.
Yhdet isovanhemmat on. Esikoinen (4v) onkin siellä ollut muutaman kerran yökylässä. Mutta asuvat sen verran kaukana, ettei kovin usein onnistu.
Jos mummot olisivat saaneet elää, olisi ollut, jäi vain 2 onnetonta vaaria. En kyllä missään olosuhteissa olisi jättänyt alle 1 vuotiasta yökylään kenellekkään. Pienet lapset, pienet murheet- isot lapset, isommat murheet, tulee rankkaa olemaan jos uuvahtaa jo pikkulapsiin
Vierailija kirjoitti:
Oh-hoh. Jäisi kuule vähäisetkin lapset saamatta, jos pitäisi etukäteen suvulta kysyä hoitoapuhalukkuutta. Jokainen varmaan tuntee ja tietää vanhempansa, onko heistä mitään tukea, mutta hölmöä olisi omasta lapsiluvusta päättää sen perusteella. Ja kyllä, mulla on kolme lasta, ilman sen suurempia tai vahvempia tukiverkkoja.
On pikkusiskollanäköjään. Multa meni mökkeily ja retkeily viikonloppu vituiksi, kun piti ottaa siskon pojat hoitoon puoli väkisin mökille. M33
Tätä se on, halutaan perhe, halutaan lapsia, halutaan omaa aikaa. 80-luvulla saimme lapset, onneksemme, koskaan emme haaveilleet lapsenvahdista saadaksemme ns omaa aikaa, olimme onnellisia lapsistamme. Matkustimme aina koko perhe yhdessä.
Tulkaa perässä !
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on, halutaan perhe, halutaan lapsia, halutaan omaa aikaa. 80-luvulla saimme lapset, onneksemme, koskaan emme haaveilleet lapsenvahdista saadaksemme ns omaa aikaa, olimme onnellisia lapsistamme. Matkustimme aina koko perhe yhdessä.
Tulkaa perässä !
Mitä ihmettä!? Älä yleistä, kyllä silloin nimenomaan oli ne mummot apuna. Ysärilläkin vielä moni hoidatti mukulansa vanhemmillaan! Etenkin, kun ei ollut vielä subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, kun sille tukiverkostolle käykin jotain? Oma äitini kuoli, kun olin raskaana ja sinne meni se turvaverkko. Olisi halunnut hoitaa lapsenlapsia ja olisi asunut lähellä. Kaikkeen ei voi varautua.
Vierailija kirjoitti:
Jos mummot olisivat saaneet elää, olisi ollut, jäi vain 2 onnetonta vaaria. En kyllä missään olosuhteissa olisi jättänyt alle 1 vuotiasta yökylään kenellekkään. Pienet lapset, pienet murheet- isot lapset, isommat murheet, tulee rankkaa olemaan jos uuvahtaa jo pikkulapsiin
Täytyy sanoa, että rankinta aikaa oli silloin, kun lapset olivat alle kouluikäisiä. Pahinta jossain 3-vuotiaana. Kyllä ne lapset ainakin itsellä muuttuivat helpommiksi siinä vaiheessa, kun oppivat omatoimisiksi ja oli helppo kommunikoida. Toki joo murrosiässä ainakin toisella oli vähän haasteita, mutta niistä pystyttiin kyllä keskustelemaan ja toimimaan loppupeleissä yhteisymmärryksessä.
Ei ollut.