Käännätkö hintoja vielä markoiksi?
Itse joskus, vanhojen aikojen kunniaksi ja pöyristyäkseni.
Kommentit (67)
tottakai
ihan vain tajutakseni palkkani mataluuden suhteessa hintoihin
Vierailija kirjoitti:
50€ seteli olisi 300 markkaa !
Älä viitti vääristellä. 50 euroa vastaa 200 markkaa näin vuonna 2026.
Kuka urpo vielä laskee kuuden kertoimella näitä eroja?
Vierailija kirjoitti:
En, koska olen alle 70-vuotias.
En, koska olen yli 70-vuotias ja vieläpä viisas.
Eihän siinä olisi mitään järkeä, kun yli 20 vuotta on inflaatio laukannut euroon siirtymisen jälkeen. Ei se muuntoprosentti pidä enää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Intian rupee niitä saa Euroilla reilusti.
Se on rupia suomeksi.
Juu, joskus ja ihan välittämättä jostain inflaatiomuutoksista eli käännän suoraan markan jäädytetyn arvon perusteella. Kertoohan sekin jotain inflaatiosta, kun hinnat ovat nykyisin euroina melkein samat kuin joskus olivat markkoina.
Välillä hämmästyy, kuinka sittenkin niin moni asia on paljon halvempaa euro aikana, kuin oli markka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En, koska olen alle 70-vuotias.
Minä myös, mutta koko ajan mietin hinnat myös markkoina. Viimeisin kauppareissu oli noin 180 markkaa kolmen päivän ruoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos käännät, niin muista inflaatio. Nykyisin 1 euro vastaa 4 markkaa.
Minulle se on aina 6 markkaa, kuten oli vuosituhannen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin että 1000€ on 6000 markkaa.
Ei ole.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vain ajastaan pahasti jälkeen jääneet käyttää vielä kuuden kerrointa markka vs euro hintavertailussa.
Minä olen sellainen. Todella pahati jälkeen jäänyt ja vasta puusta pudonnut!
Eurohintoja katsellessa tulee vähän väliä mietittyä sitä, kuinka markka-aikana olisi jättänyt sellaisen tuotteen ostamatta liian kalliin hinnan takia, minkä nyt ostaa sen takia, että alhainen euromäärä antaa edullisen vaikutelman.
Myös sen takia muuntelen jotain tuotteita markoiksi, koska olen menossa maahan, jonka valuutta vastaa suunnilleen markkaa.
Muista syistä en enää muuntele euroja markoiksi. Suomessa on jo tottunut tietämään, mikä vaihtoehto on kotimaassa edullisin tuote euroissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Persut, Euro/Eu vastaiset peräkammarin pojat
Vierailija kirjoitti:
Bulgaria on nyt tammikuusta Eurovaluutassa . Ruotsi on jo osin valmis siirtymään Euroon. Me tutkitaan hintoja useimmin lomamatkojen hinnoissa. Että mitä markoissa tekee 800€ lomaviikko. 100€ 600 markkaa. 600 kertaa 8 . Ei mitään halpaa .
Ruotsi olisi voinut liittyä euroon jo sen alussa, mutta ei halunnut. Jo vuonna 2004 Ruotsissa oli kansanäänestys eurosta, mutta äänesti ei kun ulkoministeri murhattiin vähän ennen äänestyspäivää. Syyllinen oli invanrare. Pääministeri ja ulkoministeri, joilla on Ruotsissa eniten poliittista valtaa kannattivat euroon liittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä olisi mitään järkeä, kun yli 20 vuotta on inflaatio laukannut euroon siirtymisen jälkeen. Ei se muuntoprosentti pidä enää paikkaansa.
Kyllä pitää minun laskuopilla.
Kahvikupillinen maksoi 6mk kahvilassani juuri ennen euroon siirtymistä. Jos inflaatio olisi keskimäärin ollut 24 vuodessa 2%, nykyisin tuo kahvi maksaisi 9,65 mk. Se maksaa kuitenkin 2,50€, eli noin 15mk.