Yksityiskoulu on ratkaisu
Hurjia juttuja tavallisista kouluista saa lukea.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisen joka haaveilee lukukausimaksuja kouluihin, pitäisi käydä tutustumassa noihin kouluin, voisi silmät avautua ja ymmärrys lisäääntyä siitä, miksi Suomeen ei tarvita yhtään tuollaista koulua."
Yksityiskouluja on todella monenlaisia, joten ei tämä sinunkaan kommenttisi kovin fiksulta kuulosta. Itse kävin brittikoulua, ystäväni kävi nunnien sisäoppilaitosta seitsemän vuotta, jo niidenkin välillä paljon eroja.
Luitko mihin kommentti liittyi? En kritisoinut yksityiskouluja yleisesti, vaan tuollaisia elitistikouluja, joissa lapsi ei saa oppia rauhassa vaan vanhempien ja suvun painostuksesta mewnestyksen pitää olla 10+. Tietty määrä kannustamista on lapsille hyväksi, mutta vaatimukset menestymisestä eivät ole tervettä Lisäksi Suomessa perusopetus on oppilaille säädetty maksuton oikeus, sellaisena sen pitää pysyäkin.
Jep 25 k€ lukukausimaksut ja menoksi vaan. Täällähän sitä 100k€ kuukaudessa tienaavat jatkuvasti vinkuvat veroista yms, maksakoot sitten itse pershedelmiensä koulut.
Vierailija kirjoitti:
Jep 25 k€ lukukausimaksut ja menoksi vaan. Täällähän sitä 100k€ kuukaudessa tienaavat jatkuvasti vinkuvat veroista yms, maksakoot sitten itse pershedelmiensä koulut.
Näillä, jotka täällä eniten vinkuvat peruskoulun olevan pilalla, ei ole lapsia eikä tulekaan. Joten puhtaasti hypoteettinen kysymys.
Niin tai sitten valitsee asuinpaikkansa niin ettei koulussa ole juuri muita kuin kantasuomalaisia. Tai sellaisia s2-oppilaita, joiden äidinkieli on vaikkapa englanti tai espanja. Tai sitten laittaa lapsensa kielikylpyluokalle tai ruotsinkieliseen kouluun.
Helsingistäkin kyllä löytyy valkoisia kouluja mutta eivät ne mitään ongelmattomia välttämättä silti ole, ihan supisuomalaiset pellavapäätkin osaavat kyllä aiheuttaa ongelmia. Ja todella moni suomalaisvanhempi on täysin sokea oman lapsensa käytökselle.
Kenen etu on ollut tuhota Suomen koulujärjestelmä?
Ala-asteet on täysin tuhottu jo...
Koulutehtävät / oppikirjat / kokeet ovat täysin käsittämättömiä vailla mitään logiikkaa enää...
Ja tuhoisat häiriköt luokissa tuhoavat kaikkien muidenkin lasten opiskelun eikä puhuta maahan muuttajistakaan vaan tavallisistakin suomalaisista häiriköistä....
Kenen etu on ollut tuhota suomalaisten lasten tulevaisuus?
"Luitko mihin kommentti liittyi? En kritisoinut yksityiskouluja yleisesti, vaan tuollaisia elitistikouluja, joissa lapsi ei saa oppia rauhassa vaan vanhempien ja suvun painostuksesta mewnestyksen pitää olla 10+. Tietty määrä kannustamista on lapsille hyväksi, mutta vaatimukset menestymisestä eivät ole tervettä Lisäksi Suomessa perusopetus on oppilaille säädetty maksuton oikeus, sellaisena sen pitää pysyäkin."
Jaa-a. Olen itse käynyt juuri tuollaista elitistikoulua, samoin tytär. Itselleni ei asetettu mitään paineita, eikä tyttärelleni, minä sluibailin, tytär koki painetta, koska on luonteeltaan erilainen. Ei siitä mitään pysyvää haittaa hänellekään koitunut, vaan oppi millaista on olla paineistetussa työssä, kun häntä suorituspaineiden kanssa autettiin. Eli kotitausta ratkaisee. Minua kovat vaatimukset auttoivat siinä, että jouduin usein puhutteluihin esimerkiksi poissaoloista mitä ei ehkä olisi toisessa koulussa tapahtunut, kun sluibailijoita on niin paljon.
Entä maksuton peruskoulu. Maksuttomuudessa on se ongelma, ettei ilmaisia asioita usein arvosteta. Kouluruoka ei kelpaa, kirjat puukotettiin jo kasarilla, koulunkäynti ei ole etuoikeus kuten kehitysmaissa tai siellä, missä koulujen paremmuusjärjestys on itsestäänselvää. Ylpeys käydä tiettyä koulua ja kilpailu tulisi Suomessakin saavuttaa jotain kautta, koska tilanne on mennyt heikkoon suuntaan. Tosin enimmäkseen omaa tyhmyyttä kuten sitä kautta, että on luotu järjestelmä, johon lapsen hermosto ei ole valmis. Joukko älyttömiä idealisteja valtasi opetushallituksen ja tuhosi peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SYK on Suomen paras koulu.
Se on ihan tavallinen hyvä koulu, kuten moni muukin koulu Suomessa.
Tavallinen koulu, johon valitaan oppilaat pääsykokeen kautta ja käytännössä kaikki koulusta valmistuneet jatkavat yliopisto-opintoihin niin kuin kaikista ihan tavallisista kouluista.
Kävin itse SYK:n eliittikoulun ja muistelen lämmöllä kouluvuosia. Kaikki luokkakaverini olivat paremmista perheistä ja voitiin edetä aiheissa kunnallista koulua nopeammin, kun mukana ei ollut kognitiivisesti heikompaa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni kävi yksityiskoulun Suomessa, ne ovat ihan tavallisia kouluja eli lukukausimaksua ei peritä. MYK Stadissa. Itse kävin aikoinaan englanninkielistä koulua koulupolun ensivuodet, oli hyvin muodollista Suomeen verraten.
Riippuu koulusta. Esimerkiksi International School of Helsingissä on merkittävät lukukausimaksu. Peruskoulussa muistaakseni 12000-14000 e per vuosi. En jaksa tarkistaa nykyisiä maksuja.
Harkitsimme aikanaan ISH:ta, mutta juuri suurten lukukausimaksujen takia päädyimme lopulta Ressun IB-linjaan. Ainakaan oma perse ei kestä sitä, että maksan kymppitonneja veroja vuodessa ja sitten tulisi vielä lisäksi yli 20 000 euroa vuodessa lasten koulunkäynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse SYK:n eliittikoulun ja muistelen lämmöllä kouluvuosia. Kaikki luokkakaverini olivat paremmista perheistä ja voitiin edetä aiheissa kunnallista koulua nopeammin, kun mukana ei ollut kognitiivisesti heikompaa ainesta.
SYKin eliittikoulusta vaikuttaisi valmistuneen merkittävä määrä vauvapalstan trolleja. Siinäpä oiva urapolku itse kunkin pilteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko yhtä outoja kuin yksityiset päiväkodit?
Outoja? Hyvä opetus, korkea vaatimustaso, sieltä lentää jos ei käyttäydy. Taivas.
Olen ollut useamman vuoden töissä tällaisessa yksityiskoulussa Keski-Euroopassa. Lukuvuosimaksu oli noin 25 000 € / oppilas. Olihan siellä korkea vaatimustaso, niin opettajille kuin oppilaillekin. Esim. 15-vuotias oppilas erotettiin pysyvästi koulusta rasististen kommenttien vuoksi, joten ei siellä juurikaan käytöshäiriöitä ollut.
Toisaalta oppilaiden tausta oli melko yksipuolinen (menestyneitä uraa tekeviä vanhempia ja varakkaita sukuja), ja se toi mukanaan tietynlaisen kulttuurin ja odotukset, jotka eivät olleet aina hyvästä vielä kasvaville ja kehittyville teini-ikäisille.
Joo, onhan se vahingollista kasvavalle nuorelle, kun vaaditaan että pitää opiskella koulussa ja tehdä jopa läksyt.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiskoulu tai oppilaiden akateemisesti koulutetut vanhemmat ei ole mikään tae rauhallisuudesta. Toki pääsykokeilla valitut oppilaat monesti ovat motivoituneita opiskelemaan mutta fiksukin oppilas voi olla häirikkö tai kiusaaja.
Minun lapseni on pääsykokeilla valitulla luokalla yksityiskoulussa ja aivan samalla tavalla teini-ikä sielläkin saattaa iskeä. Tai jotkin aineet eivät kiinnosta ja se näkyy käytöksessä. Tai joku saattaa olla yksityiskoulussa vanhempien painostamana vaikka oma mielenkiinto olisi liikunnassa tai musiikissa ja sekin saattaa näkyä käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vain sano, että kävit Sykin? Onko sinulla huono itsetunto? Minäkin kävin koulun, jonne oli pääsykokeet ja lukukausimaksut, mutta en minä siitä koe tarpeelliseksi puhua.
Fiksut lapset edelleen pärjäävät missä vain. Toiset sitten tarvitsevat niitä niin sanottuja eliittikouluja.
"Jokaisen joka haaveilee lukukausimaksuja kouluihin, pitäisi käydä tutustumassa noihin kouluin, voisi silmät avautua ja ymmärrys lisäääntyä siitä, miksi Suomeen ei tarvita yhtään tuollaista koulua."
Yksityiskouluja on todella monenlaisia, joten ei tämä sinunkaan kommenttisi kovin fiksulta kuulosta. Itse kävin brittikoulua, ystäväni kävi nunnien sisäoppilaitosta seitsemän vuotta, jo niidenkin välillä paljon eroja.