Säästätkö rahaa lastesi omalla pankkitilillä heitä varten?
Olen tehnyt tilin pankkiin, jossa lapseni ovat edunsaajina.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Säästän. Siellä on nyt lapselle joku 11400 euroa. Sitten ku täyttää 18 v niin annan ajokorttiin rahaa ja autoa varten.
Noiden antamiseen menee vähintään neljä vuotta, jos et halua maksaa lahjaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän. Siellä on nyt lapselle joku 11400 euroa. Sitten ku täyttää 18 v niin annan ajokorttiin rahaa ja autoa varten.
Lahjan antaja ei maksa lahjaveroa. Lahjaveron maksaa lahjan saaja, kun lahja on riittävän iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaveroa ei tarvi maksaa, jos maksaa puolesta. Esim jos maksaa ajokortin ja ostaa sen auton lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tilin, että kuolemani jälkeen lapset perivät merkittävän summan rahaa. Se on nimenomaan lapsille, eikä se mene tavalliseen perinnön jakoon.
Miten se onnistuu? Kuolemasi jälkeen tehdään kuitenkin perunkirjoitus, jossa kaikki varasi (ja velat) merkittynä. Vai onko tämä jonkun sortin sijoitushenkivakuutus?
Nimenomaan säästövakuutus.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja mutta todennäköisesti sijoitusvakuutukset kohtelu on erilaista. Jos edunsaaja ei ole määrätty, vakuutus maksetaan kuolinpesäänsä normaalisti. Mutta jos edunsaaja on määrätty, korvausta ei lasketa kuolinpesän varallisuudeksi, ja tämä voi ohittaa myös lakiosan ja testamentin. Veroja järjestelyllä ei kuitenkaan voi välttää. Erikoista.
Juuri tällaisen tilin olen tehnyt lapsilleni. Tein sen jo 30-vuotiaana, kun sain yllättäen isomman summan rahaa. Nyt olen 70-vuotias. Olen pari kertaa lisännyt siihen rahaa.
Ennen tehtiin paljon säästövakuutuksia ja yleensä lapset merkittiin edunsaajiksi.
minulla on omissa nimissäni Op-säästövakuutus jalapset ovat edunsaajina. Se tarkoittaa, että he perivät tilillä olevat rahat, kun kuolen jo ennenkuin muu omaisuus jaetaan.
Lapsilla oli omat säästötilit kunnes lasten toinen vanhempi tyhjensi ne omaan käyttöönsä. Siitä lähtien olen säästänyt lapsia varten omissa nimissäni. Verottomasti saa kuitenkin antaa 7500 kolmen vuoden välein ja elatuslahjoja saa antaa verovapaasti rajattomasti. Lapseni tulevat kyllä pärjäämään vaikka heidän omilla käyttötileillään ei olekaan kuin euroja.