Säästätkö rahaa lastesi omalla pankkitilillä heitä varten?
Olen tehnyt tilin pankkiin, jossa lapseni ovat edunsaajina.
Kommentit (28)
Kaikki on nykyisen politiikan vuoksi käteisenä. Työttömyysuhka on liian korkea, että mitään pidettäisiin pankissa. Itseasiassa säästäminen on tarttunut lapsiinkin ja seteleistä pidetään kirjaa lähes päivittäin. Raha kiinnostaa seteleinä enemmän kuin numeroina.
Eiköhän noin tee kaikki. Joilla vaan varaa siihen on.
Tein tilin, että kuolemani jälkeen lapset perivät merkittävän summan rahaa. Se on nimenomaan lapsille, eikä se mene tavalliseen perinnön jakoon.
Olenkohan ainoa joka on joutunut nostamaan lasten tileiltä perheen laskuihin rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Tein tilin, että kuolemani jälkeen lapset perivät merkittävän summan rahaa. Se on nimenomaan lapsille, eikä se mene tavalliseen perinnön jakoon.
Miten se onnistuu? Kuolemasi jälkeen tehdään kuitenkin perunkirjoitus, jossa kaikki varasi (ja velat) merkittynä. Vai onko tämä jonkun sortin sijoitushenkivakuutus?
Sijoittamalla olisi aikaa kerryttää korkoa 18 vuoden ajan. Pankkitilillä rahat vain makaa ja inflaatio syö rahan arvon.
Mitä ap oikein tarkoittaa? Omalla pankkitilillä vai lasten omilla pankkitileillä?
Me säästettiin ja sijoitettiin lasten omille tileille. Nyt ovat molemmat jo aikuisia ja tilit heidän hallinnassaan. Hyvä päätös oli verojen kannalta.
Tee Nordnettiin lapsille omat arvo-osuustilit maksutta ja sinne kuukausisäästösopimuksella joku summa kuluttomaan indeksirahastoon. Saat säästöille tuottoa ja lapset pesämunan kun omilleen muuttavat.
En ymmärrä aloitusta. Mihin edunsaajia tarvitaan?
Lapsilla on tietenkin omat tilinsä. Ja minä voin laittaa sinne rahaa. Kuten voivat isovanhemmatkin.
Ei lasten tarvitse olla omien tiliensä edunsaajia, sillä ne ovat lasten omia tilejä, joiden rahat ovat lasten omaa rahaa. Tietenkin.
Aika paljon saa laittaa suoraan lasten tileille, kun lahjavero muuttui.
Oletetaan että tili on sinun nimissä. Kun säästät riittävän paljon ja jos sitten annat kaikki rahat kerralla lapsille, niin rahoista voi mennä lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noin tee kaikki. Joilla vaan varaa siihen on.
Eiköhän lähes kaikki, joilla on enemmän varallisuutta sijoita suoraan lapsille tai lasten pankkitileille, eikä kierrätä oman tilin kautta ja sitten lapsi maksaa lahjaverot saadessaan rahat.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samaa perinnönjaossa huomioitavaa omaisuutta tämäkin on. Ei ole olemassa laillista tapaa ohittaa "tavallista" perinnönjakoa.
En varsinaisesti säästä, mutta lapsilla on omat tilinsä ja Nordnetissä arvo-osuustilit. Siirrän verottoman lahjan maksimisumman vuosittain lapsille (siis esim. 6999/3).
Säästän. Siellä on nyt lapselle joku 11400 euroa. Sitten ku täyttää 18 v niin annan ajokorttiin rahaa ja autoa varten.
En ole aloittaja mutta todennäköisesti sijoitusvakuutukset kohtelu on erilaista. Jos edunsaaja ei ole määrätty, vakuutus maksetaan kuolinpesäänsä normaalisti. Mutta jos edunsaaja on määrätty, korvausta ei lasketa kuolinpesän varallisuudeksi, ja tämä voi ohittaa myös lakiosan ja testamentin. Veroja järjestelyllä ei kuitenkaan voi välttää. Erikoista.
Olen säästänyt vain omalle tilille. En lasten tilille. Lapsilla itselläänkään ei alaikäisinä kiinnostanut säästää. Minä olen tehnyt hankinnat heidän ollessa alaikäisiä ja nyt avustan heidän opiskellessa.
Vierailija kirjoitti:
En varsinaisesti säästä, mutta lapsilla on omat tilinsä ja Nordnetissä arvo-osuustilit. Siirrän verottoman lahjan maksimisumman vuosittain lapsille (siis esim. 6999/3).
Etkä säästä, kun et edes tiedä verottoman lahjan rajaa.
Käsittääkseni on aika suosittua.