Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäätkö ns. saunailloista?

Vierailija
09.01.2026 |

Olenko tässä mielessä harvinainen tapaus, kun en ymmärrä saunailtoja tai ylipäätään sitä, että illanviettoon ystävä- ja tai työporukan kesken kuuluu yhdessä kylpeminen/saunominen? 

Sain juuri kutsun tällaisiin iltamiiin ja aina tulee fiilis, olenko tylsä, jos en halua mennä porukalla suihkuun ja saunaan alasti istumaan. Ensinnäkin tykkään käyttää aikaa laittautumiseen, niin sekin mietityttää, että laittaudunko taas saunan jälkeen sen tunnin verran uudestaan. Ja toisekseen, vaikka olen sinut vartaloni kanssa, en halua näyttää sitä alasti muille kuin miesystävälleni enkä myöskään halua nähdä työkavereita/ystäviä alastomina.

Kommentit (437)

Vierailija
221/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää. Ja ihan suoraan sanoen, en todellakaan tykkää myöskään siitä että miehen työpaikalla näitä saunailtoja on. Onneksi ei yleesä niihin osallistukaan, tai jos on pakko niin käy vain alussa, syömässä ja lähtee sitten pois.

Mistä vanne puristaa? Pelkäätkö että mies pettää vai mitä ihmettä? Onneksi ei niihin yleensä osallistukaan = ei jaksa kuunnella sun mökötystä asian tiimoilta?

Vierailija
222/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella saunaillat on katoavaa kansanperinnettä. Kaikilla on vaan se oma sauna ja siellä saa sitten rauhassa löylytellä. 

Estyneet löylytelköön itsekseen tai sutikoot meikkiä lisää, ihan sama. Saunailtoihin ei kuulu mitkään itsensä ehostelemiset vaan leppoisa ja rento tunnelma ilman mitään pingottamista. Naisten kesken ei tarvitse häpeillä kehoja eikä meikittömyyttä. Varmaan ette käy uimahalleissa tai kylpylöissäkään, saati hierojalla, kasvohoidossa tai vastaavissakaan kun pitää olla ehostettuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa niistä ei tykkäisi! Meillä ainakin ns. saunailtoihin kuuluu aina seksi, useimmiten kimppakivan muodossa. Aina ei muisteta edes saunassa käydä, siitähän se ns. tuleekin!

Vierailija
224/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene koskaan saunomaan missään iltamissa, en tykkää saunoa edes kotona. Kun on laittanut meikit, hiukset jne lähtiessään viettämään iltaa, niin en todellakaan halua mennä pesemään niitä pois ja istumaan alasti hiessä joidenkin työkavereiden kanssa. Eri asia ehkä läheisimpien kavereiden kanssa ja ollaankin niiden kanssa paljuiltu yms. mutta silloinkin jätän saunan väliin, koska en pidä siitä.

Vierailija
225/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaillat on varsinkin miesten joukkuelajeissa tuttu ja suosittu tapa viettää yhteistä aikaa. Siihen on pitkät perinteet. Ymmärrän hyvin jos se tuntuu ihmeelliseltä henkilöstä, jolla ei ole kosketusta esim nyt johonkin joukkuelajiin saati naispuolisen henkilön ( anteeksi) osalta. Meininki on yleensä aika oluthuuruinen ja läppä lentää. Ei se toimi sannalla tavalla, jos ei ole yhteistä kontekstia miksi saunailta pidetään. 

Vierailija
226/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä miehen työpaikalla on välillä saunailtoja joihin on kutsu myös puolisolle, ei ole kiva mennä kuolaavien kaljamahojen eteen keikistelemään mutta kun pitää ylläpitää isoihin pomoihin hyvät suhteet ja he haluavat minut, näyttävän naisen paikalle.

Vierailija
227/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä saunomme joka päivä ja ihan sekasaunassa alasti ystävien kesken. Siellä saunan höyryissä ja lauteilla ne alastomat vartalot tuntuvat ihan luonnollisilta miehet ja naiset.  Siinä ei ole mitään kiellettyä tai eroottista vaan se tuntuu täysin luonnolliselta. Ymmärrän että työporukoissa tämä ei toimisi ja voi olla hankalaa jopa uimapuvuissakin. 

Vierailija
228/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä miehen työpaikalla on välillä saunailtoja joihin on kutsu myös puolisolle, ei ole kiva mennä kuolaavien kaljamahojen eteen keikistelemään mutta kun pitää ylläpitää isoihin pomoihin hyvät suhteet ja he haluavat minut, näyttävän naisen paikalle.

Ei ilmeisesti kummoinen työntekijä miehesi sitten, jos vaimoa esittelemällä pitää yrittää säilyttää työpaikka :-) ?

Kuvitteellinen tilannehan tuo toki on. Ellei mies sitten ole jonkun huumekartellin tai bordelliketjun palkkalistoilla. 

Vierailija
229/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella saunaillat on katoavaa kansanperinnettä. Kaikilla on vaan se oma sauna ja siellä saa sitten rauhassa löylytellä. 

Estyneet löylytelköön itsekseen tai sutikoot meikkiä lisää, ihan sama. Saunailtoihin ei kuulu mitkään itsensä ehostelemiset vaan leppoisa ja rento tunnelma ilman mitään pingottamista. Naisten kesken ei tarvitse häpeillä kehoja eikä meikittömyyttä. Varmaan ette käy uimahalleissa tai kylpylöissäkään, saati hierojalla, kasvohoidossa tai vastaavissakaan kun pitää olla ehostettuna?

Miten ihmeessä miehet pärjää, mä en käy uimassa, enkä koskaan ole käynyt kylpylässä tai hierojalla tai kasvohoidossa

Vierailija
230/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. poikien saunaillat ovat parhaita.

Vierailija
231/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökillä saunomme joka päivä ja ihan sekasaunassa alasti ystävien kesken. Siellä saunan höyryissä ja lauteilla ne alastomat vartalot tuntuvat ihan luonnollisilta miehet ja naiset.  Siinä ei ole mitään kiellettyä tai eroottista vaan se tuntuu täysin luonnolliselta. Ymmärrän että työporukoissa tämä ei toimisi ja voi olla hankalaa jopa uimapuvuissakin. 

Mielenkiintoisia ystäviä teillä. Minua kiinnostaa mikä on tuo tarve saunoa alasti kaikkien kesken? 

Vierailija
232/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi joulukuussa oli. Oli avantoa, makkaraa, olutta ja vanhoja. Siis oikeesti vanhoja +30v takaa olevia kavereita. 

Joten mikäpä siinä? Jutut oli yhtä huonoja kuin kouluaikoina. Ja aika paljon muisteltiin niitä kouluaikoja. Aika kultaa muistot.... 

Eli tykkään

M44

Vierailija
233/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna kaljalla.

Ei se aina ole pelkää viatonta rentoutumista. Läpivalaisusta vois puhua. Lapseksikko siellä saunassa tullaan?

Vastakkaista sukupuolta kovin salaa vertaillaan kotona odottavaan.

Onnenonkijoita ja piiloperverssejä fantasioineen. Ja siihen heittäytyjiä. (Pettäjiä)

Sauna-seurassa, Naistenkin on aikas räävitöntä menoa. Et sä kauaa meidän seurassa ole sinkku jos sellainen oletkin. Seksi, eikö sitä kotona saa tarpeeksi ?

Opi siitä minkä näytti eilinen

M50

Vierailija
234/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, joku mongolien tapa peseytyä yhdessä. Ei kuulu eurooppalaisille.

Vierailija
235/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän saunomisesta / rennosta illan istumisesta yhdistettynä hyvään ruokaan ja juomaan. 

Joskus parikymppisenä menin opiskelijabileissä yms saunaan mielelläni. Jos tilaisuus oli. Itseäni ei haitannut, jos muutamana kertana oli jäänyt uikkarit kotiin / en ollut sellaista edes ajatellut. Eli menin nakkena muiden sekaan vaikka niillä oli uikkarit. Ja ihan selvin päin monesti olin kun asuin kaukana opiskelupaikasta, ja kuljin autolla.

Jälkeenpäin oon miettinyt, että vaikka minua ei haitannut niin luultavasti muita on voinut haitata. Vaikka mekanismia en ihan ymmärrä, niin sori siitä. 

Eli haittaako se yleisesti jos joku tulee alasti saunaan jossa muut on uikkareilla? Tuleeko siinä sellainen itsensäpaljastajan leima otsaan? :D  

M44- 

Vierailija
236/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä naisena tykkään saunailloista naispuolisten ystävieni kanssa. Vielä kun on palju, tai poreamme, niin huippua. Ensi viikon viikonloppuna sellainen onkin vuokramökillä, josta lähdetään loppuillaksi bilettämään. Jokatalvinen traditio meillä.

Vierailija
237/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä, joku mongolien tapa peseytyä yhdessä. Ei kuulu eurooppalaisille.

Ihan älytöntä, historian tuntemus on nykyään todella huonolla tolalla. Ikinä kuullut kylpyläkulttuurista, ihan antiikin ajoilta asti? Yleensäkin just keskisessä Euroopassa on hyvinkin vahva ja vanha kylpyläkulttuuri. 

Vierailija
238/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että moni joka ei pidä saunaillasta on muutenkin sosiaalisesti hyvin rajoittunut. Ei yhdessäkään saunaillassa jossa olen käynyt ketään ole pakotettu saunaan. Ja monessa olen käynyt. Eli henkilö ei halua edes tavata niitä ihmisiä. Lisäksi ei saunaillan viettäminen millään tavalla poissulje sitä, että henkilö ei voisi kotona tai mökillään muuten saunoa omassa yksinäisyydessä ja rauhassaan.

Saunailta on sosiaalinen tapahtuma, sen takia epäilen, että jos ei saunaillasta tykkää, niin ei silloin ei halua yleensäkään viettä aikaa muiden ihmisten kanssa. Ja onhan saunailta vahvasti suomalaista kulttuuria. Olen ollut järjestämässä esimerkiksi saunailtaa, jossa oli ihmisiä ympäri maailmaa. Kaikki osallistujat olivat aivan innoissaan, kun pääsivät suomalaiseen saunailtaan. Moni sellaisia, että eivät olleet elämässään käyneet saunassa.

Minä saunon myös uimahallissa ja julkisissa saunoissa.

Vierailija
239/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia ystäviä teillä. Minua kiinnostaa mikä on tuo tarve saunoa alasti kaikkien kesken? 

Tarve? Luonnollisempaa saunoa alasti kuin vaatteet päällä.

Sauna on löylyistä nauttimista, peseytymistä ja myös seurustelua (saunakeskustelut ovat parhaita, jotenkin avoimempia) varten, saunomisessa ei ole mitään seksuaalista.

Enkä ymmärrä tuota naisten laittautumista varsinkaan ennen saunailtaa ja "pakollista" meikkaamista saunomisen jälkeen!

Minä en erityisemmin rakasta saunomista, mutta se on mukavaa hyvässä seurassa minkä tahansa sukupuolisten kanssa.

-Eri-

Vierailija
240/437 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että moni joka ei pidä saunaillasta on muutenkin sosiaalisesti hyvin rajoittunut. Ei yhdessäkään saunaillassa jossa olen käynyt ketään ole pakotettu saunaan. Ja monessa olen käynyt. Eli henkilö ei halua edes tavata niitä ihmisiä. Lisäksi ei saunaillan viettäminen millään tavalla poissulje sitä, että henkilö ei voisi kotona tai mökillään muuten saunoa omassa yksinäisyydessä ja rauhassaan.

Saunailta on sosiaalinen tapahtuma, sen takia epäilen, että jos ei saunaillasta tykkää, niin ei silloin ei halua yleensäkään viettä aikaa muiden ihmisten kanssa. Ja onhan saunailta vahvasti suomalaista kulttuuria. Olen ollut järjestämässä esimerkiksi saunailtaa, jossa oli ihmisiä ympäri maailmaa. Kaikki osallistujat olivat aivan innoissaan, kun pääsivät suomalaiseen saunailtaan. Moni sellaisia, että eivät olleet elämässään käyneet saunassa.

Minä saunon myös uimahallissa ja julkisissa saunoissa.

Samoin - tuo lihavoitu- , kulttuurieroista johtuen naiset ja miehet saunoivat erikseen. Ainoa nainen, joka tuli saunaan uimapuvussa, oli jenkki., japanilaiselle ja englantilaiselle alastomuus ei ollut ongelma. Enpä tullut mieheltäni kysyneeksi kuinka miehet toimivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi