Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellisempi vaihtoehto kermaviilikastikkeelle?

Vierailija
08.01.2026 |

Millä korvata kylmä kermaviilikastike ruoan lisukkeena, esim. kasvispihvien ja kalapuikkojen seurana? Ei saisi olla tyydyttynyttä rasvaa mielellään yhtään. Ideoita?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun oon vaihtanut ruokakerman kermaviiliin terveysjuttujen takia :D

Vierailija
2/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevytviili sen kermaviilin tilalle, tai joku muu kastike kuten vaikkapa sitruunakastike

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummus 

Vierailija
4/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap. ruokakermasta ole puhunut.

Vierailija
5/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vinkata mitään kokonaan ilman tyydyttynyttä rasvaa, mutta hummus ja guacamole ainakin sisältävät sitä todella vähän.

Vierailija
6/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kevytkermaviilistä tai syö ilman kastiketta. 

Vierailija
7/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tajunnut, niin selvennetään. Jätin ruokakermat pois ja otin kermaviilin tilalle, koska terveysjutut. Luulin tehneeni hyvän teon, kunnes ap ampui alas ja veti homman next level. Joko tajusit jujun?

Vierailija
8/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä,kalaliemikuutio ja suuruste. En ole tehny,mut kuulostaa siltä että ei lihota.

Vierailija
9/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setana

Vierailija
10/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Teriyaki kastiketta.

Vierailija
11/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setana

Sori smetana

Vierailija
12/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisemmäksi sinä et saa tuota juuri millään, koska kermaviili on oikeasti vähärasvaista. Näillä kasvisrasvavaihtoehdoilla kastike muuttuu epäterveellisemmäksi, on lisäainepommi. Voit tietysti kokeilla piimää, esim. Glorian Ruoka & Viinissä on usein kesäaikaan julkaistu piimäkastikkeen ohje uusille perunoille.

Vierailija
13/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oikeasti ymmärtänyt lukemaasi? Lainaamasi henkilö sanoi vaihtaneensa ruokakerman kermaviiliin, koska pitää sitä terveellisempänä vaihtoehtona. Hän hämmästyi, kun ap haluaa jotain vieläkin terveellisempää.

Vierailija
14/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tajunnut, niin selvennetään. Jätin ruokakermat pois ja otin kermaviilin tilalle, koska terveysjutut. Luulin tehneeni hyvän teon, kunnes ap ampui alas ja veti homman next level. Joko tajusit jujun?

Ap ei kertonut miksi hän ei halua tyydyttynyttä rasvaa. Olisiko joku kolesteroliin liittyvä juttu tms. Sinulle taas kermaviili on hyvä vaihtoehto jos haluat keventää ilman erityisiä terveyteen liittyviä rajoituksia.

15/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähärasvaisesta maustamattomasta jogurtista voi tehdä tsatsikin tai muun kylmän kastikkeen. Siinä on ainakin reilusti vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin kermaviilissä.

Kevytmajoneesissakin on vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin kermaviilissä, vaikka sen kokonaisrasvapitoisuus on suurempi.

Vierailija
16/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt Teriyaki kastiketta.

Siinä on sitten niin hirveästi suolaa. 

Vierailija
17/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laittaa mitään, paitsi ehkä vettä eikä sitäkään liikaa. Kysy ihan mistä tahansa asiasta, niin aina joku rientää kertomaan, miten huono vaihtoehto se on millekään. Vaihtoehtoisesti lakkaa kyselemästä ja syö, mitä haluat.

Vierailija
18/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua ja öljyä laitan usein tilalle, koska en pidä kermaviilistä enkä majoneesista

Vierailija
19/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salsakastike voisi toimia. Tyyddyttyneen rasvan määrä on minimaalinen, puolen prosentin luokkaa.

Vierailija
20/23 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.

Voit käyttää kermaviiliä. Käytä vaikka vähärasvaista kermaviiliä ja käytä sitä kohtuudella. Esim. kaksi ruokalusikallista per ateria.

Poista mielummin ruokavaliosta leipä ja etenkin leivän päälliset, pehmeät juustot ynnämuut. Muutaman kerran viikossa tai kuukaudessa syötävä kermaviili ei ole se, mikä aiheuttaa tuhoa kehossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän