Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiö alkaa tarkkailla sisälämpötilaani!!!

Vierailija
08.01.2026 |

Aikoo asentaa jonkun laitteen seinään. Käytän irtopatteria

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vain yksi mittari, niin noita on helppo hämätä laittamalla kostea pyyhe roikkumaan mittarin eteen. Lämpötila näyttää laskevan muutaman asteen. 

Vierailija
42/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 21 astetta pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valitin aikoinaan kylmyydestä, vaikka asun melko uudessa kerrostalossa, jossa on hyvät ikkunat, eikä tämä ole edes ylimmässä kerroksessa. 

Ensin huoltomies kävi helmikuussa mittaamassa infrapunamittarilla ja totesi, että lämmintä on tarpeeksi. Sanoin, että tietysti on, kun kevätaurinko paistaa sisälle. Sen sijaan aamulla on 18 astetta, mikä on liian vähän. 

Huoltomies toi blokkerin, jolla asia todettiin ja patterin kuristajia löysättiin. Olisin pilannut koko homman, jos olisin lämmittänyt asuntoa lisäpattereilla.

Aivan sairasta ettei asukas saa itse päättää asuntonsa lämpötilasta. Mun vuokranantaja otti kuristuksen patteristan pois kun sanoin että on liian kylmää. Sanoi vain että taloyhtiölle ei sitten puhuta mitään. Kyllä minä päätän itse mikä lämpötila on minulle hyvä eikä huoltomies, mittari tai taloyhtiön hallitus.

Vierailija
44/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin "outoa"  Mulla maalla 19-20 astetta sopiva mutta rivitalossa oltava 21 että tuntuu samalta.

Vierailija
45/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on, jopa 22 astetta vaikka kaikki patterit on kylminä, ainoastaan kylpyhuoneissa lämmitys. Turhan kuuma nukkua, täytyy välillä avata ikkunoita.

Vierailija
46/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kiinteistömuotoisessa pientalossa. Jokainen saa säätää poistoilmapumpulla lämpönsä kuten haluaa, ja maksaa omat lämmityslaskunsa. Meillä nyt asuinhuoneissa 20,9 - 20,2c, ulkona -17c. Pitää muistaa selvittää lämmitysasiaa etukäteen yhtiökokouspöytäkirjoista jne. jos aikoo muuttaa yhtiömuotoiseen kaukolämpö/maalämpötaloon.

Vierailija
47/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-22 astetta aika normi lämpötila asunnoissa. Sauna on erikseen.

Vierailija
48/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihanteellinen huonelämpö on 19-21 astetta. Pidän mielelläni villasukkia ja villapaitaa päälläni. Lämmityskustannukset nousevat n. 5 %/aste kun asunnon lämpöä nostetaan. 

Mikähän mahtaa olla energiankulutuksen lisäys nykyään? Tuo 5%/aste on ollut ikuisuuden "totuus" ja voisi kuvitella, että nykyään vanhentunut sellainen - ei välttämättä, mutta mahdollisesti. 

Lisäksi riippuu paljon asunnosta. Mitä vähemmän ulkopinta-alaa verrattuna asuinpinta-alaan, niin sitä vähemmän lämpöä karkaa eli massiiviset kerrostalot ovat huomattavasti vähemmän herkkiä lämpöhukalle.

Ilmanvaihto hukkaa suurimman osan lämmöstä. Nykyään ne on vielä säädetty tornadotasolle. Reilusti vähempikin riittäisi talvisin koska ilmankosteus on kumminkin alle 20%.

Vierailija
49/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin "outoa"  Mulla maalla 19-20 astetta sopiva mutta rivitalossa oltava 21 että tuntuu samalta.

Johtuu ilmanvaihtokoneesta joka väkisin repii kylmää ilmaa kaikista mahdollisista rakosista.

Vierailija
50/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on, jopa 22 astetta vaikka kaikki patterit on kylminä, ainoastaan kylpyhuoneissa lämmitys. Turhan kuuma nukkua, täytyy välillä avata ikkunoita.

Niitä pattereita voi vääntää hei pienemmälle vaikka ovatkin näennäisesti kylmiä.

Vierailija
51/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te ootte pihalla miten keskuslämmitys kohteen lämmitys toimii...päivän parhaat naurut. T.Kiinteistöpäällikkö

Vierailija
52/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aikovat säätää lämmitystä mittaustulosten mukaan niin sun patterisi vääristää tuloksia, säätävät sun asunnon lämmitystä pienemmäksi vielä jos asunto kaukolämmössä.

No en voi sille mitään. En aio luopua patteristani. Muuten hytisisin kylmyydessä.

Darwin awards winner 🙈

Vierailija
53/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mukava +25, kiva katsella telkkaria pelkissä kalsareissa ja juoda kylmää olutta

100%:nen juntti

Vierailija
54/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa vanhoissa kerrostaloissa on tosi kylmä. Mulla on nykyisessä talossa tuollainen laite seinässä ja hyvin hoidettu tiivistykset ikkunoissa jne. ja talvella miellyttävä 20-22 astetta sisällä. Monella on kylmempää kun ei tarkkaill eikä huolleta a ja ikkunoiden raoista tulee kylmää. 

Vierailija
55/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, että tuovat mittarin, jotta voivat säätää lämpötilat sopiviksi. Sinun kannattaa ottaa se oma patteri pois käytöstä. Muuten säätö ei onnistu, koska sinun patteri nostaa lämpötilaa. Voi käydä niin, että säätävät taloyhtiöt patterit vielä pienemmälle. Silloin sinun oma patteri lämmittää entistä enemmän ja sähkölasku kasvaa. Anna taloyhtiön tehdä säädöt siten, että sinun oma patteri ei ole käytössä. Vaadi, että lämmön pitää olla riittävän korkea ilman lisäpatteria. On ihan turhaa maksaa extraa lämmityksestä, joka kuuluu vastikkeeseen.

56/56 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hyvä, että on asuntokohtainen lämmityksen säätö. Meillä sekä lämmitys että vedenkäyttö on asuntokohtaista eli itse maksat sen, mitä kulutatkin. Tämä on isohko rivitaloyhtiö, jossa asuu myös paljon vanhuksia. Jos kaikilla olisi sama lämpötila, osa asukkaista palelisi ja osa joutuisi pitämään talvellakin ikkunoita auki. Kun 34 vuotta sitten muutin tähän taloyhtiöön, ei vielä ollut asuntokohtaista. Mulla oli silloin alaskanmalamuutti eli sellainen arktinen kuormanvetokoira. Sen vuoksi meillä oli usein ainakin marraskuun alkuun asti ainakin jokin ikkuna auki, mikä oli ihan älytöntä, koska päästi lämpöä sitten "karkaamaan" ulos. Kun tuli nämä asuntokohtaiset mittarit, sai jokainen säätää asuntonsa lämpötilan sellaiseksi kuin haluaa. Mulle 20 - 21 astetta on nykyisin ihan passeli (edellisen koiran aikaan 16 - 18 astetta) , mutta 96v isälleni (asuu samassa taloyhtiössä) taas mukava lämpötila on 25 - 26 astetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi