Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syön töissä päiväkodissa ilmaiseksi kolme ateriaa päivässä, ruokakulut tippuivat lähes nollaan

Vierailija
08.01.2026 |

Aloitettuani työt.

Meillä ei kukaan kyttää ja ruokaa jää aina yli. Usein otan vielä ruokaa kotiinkin eväsrasiassa, kuten nyt eilenkin. 
Kiva lisä pieneen palkkaan. Soppari on voimassa toukokuun loppuun.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mä ainakin osaan sanoa,kun lapsellani oli koulussa jauhelihakeitto päivä koko ala-asteen, niin aina oli kuulemma tarjolla puuroa. Ruuat tuli keskuskeittiöstä ja ihmettelin miten ne vuosi toisensa jälkeen kenties laskee määrät liian pieniksi,et miks mun lapsen kouluun sitä keittoa ei ikinä menny. Keitot meni siis keskuskeittiöstä moneen päiväkotiin ja kouluun. En tiiä muista paikoista,oliko ikinä sitä jauhelihakeittoa tarjolla. 

Vierailija
42/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen palkanmaksutapa nykypäivään verrattuna.

Joskus 1800-luvulla piiat ja rengit on saaneet suuren osan palkastaan ruokana, mutta että 2026..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maksetaan 5€ siitä että syön nuorten kanssa töissä. Työpaikka tarjoaa aamupalan sekä lounaan tai iltavuorossa päivällisen ja iltapalan jos sen syö esimerkkiruokaillen. Yksityinen lastensuojelulaitos.

Vierailija
44/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa päiväkodeissa ei todellakaan ryhmän aikuiset saa syödä kuin sovitun esimerkkiaterian, joka maksaa. Joten ap taitaa huijata tai on jossakin yksityisessä päiväkodissa, jossa on omat säännöt.

Olen kyllä sitä mieltä, että päiväkodeissa, kouluissa ym. paikoissa kannattaisi antaa ylijäämäruoka jakoon jonnekin, eikä laittaa roskiin, niin kuin ikävä kyllä monessa paikassa käy.

Itse olen töissä keittiössä jossa teemme ruuat mm kouluihin, päiväkoteihin ja asuntoloihin. Menekki on laskettu niin tarkkaan, että joka paikassa hävikkiä tulee 1-5kg päivän aikana, ja sekin enimmäkseen perunan kuoria tms. Mutta samaan aikaan esim oma lapseni kyllä päiväkodissa vetää kolmekin annosta ruokaa, eli kyllä kaikki saa silti syödäkseen. Hävikin määrää kuitenkin seurataan, ja esimerkiksi monina kasvisruokapäivinä ostomäärät on vähennetty, jotta sitä hävikkiä ei tule 20kg.

Pointtini oli siis se, että sitä jaettavaa ei välttämättä edes joka paikassa ole. Ja se on hyvä.

Vierailija
45/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maksettiin kanssa kun olin töissä kehitysvammaisten parissa. Taisi olla 50€ kk. Käytiin ravintolassa syömässä ja olihan se kivaa vaikka se ei mikään tauko ollutkaan kun piti ohjata samalla.

Vierailija
46/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta veikkaan että päikyssä ei ehdi jokaisen lapsen syömisiä vahtia. Vanhemmille sanotaan että joo, hyvin syö mutta ei ole välttämättä koko totuus. Liian vähän hoitajia lapsilukuun nähden, ei ole hoitajien vika. 

Vierailija
47/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä lounasravintolassa, joka on yrityksen sisällä. 
Mä otan joka päivä ruokaa mukaan. 
Ollaan kiinni juhannuksesta elokuun alkuun, 5 viikkoa ja nyt oltiin 2 viikkoa.

Joka päivä perhe syö tuomaani jämiä, väh kerran kk tulee vanhemmat ja sisko perheineen syömään. Kesällä saan just ja just pakkasen tyhjäksi, mies ottaa töihin eväät mukaan. Rahaa menee ruokaan kymppejä per kk. Usein syödään pelkkää salaattia. Siihen keitän kansnmunaa ja laitan tonnikalaa, mutta aina viikonloppuisin on lämmintä ruokaa

Vierailija
48/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen työpaikka. Meillä ruoka tulee keskuskeittiöstä, sitä on aina liian vähän ja jos jotain jää, niin se viedään pois samantien. Meillä hoitajat antaa joskus eväistään lapsille, joiden annos jää mimimaaliseksi. Puolikas kalapuikko ja 2 rkl muusia ei riitä 5v lapselle koko päiväksi, vaikka keskuskeittiössä noin on laskettu.

Mikset tee lehteen juttua?

Sen jälkeen saa varmaan potkut. 

Vierailija
49/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jotkut kateelliset tulevat moralisoimaan, mutta toimisivat vastaavassa tilanteessa itse täysin samoin.

Ruoan poisheittäminen on ympäristön kannalta pahempi asia.

Vierailija
50/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Kyllä suomalainen nainen osaa yhden asian. Nimittäin syömisen. Se tuli tässä taas todistettua. En halua edes tietää paljonko on jo ylipainoa. Syöt varmaan vaikka ei ole edes nälkä.

Vierailija
51/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen työpaikka. Meillä ruoka tulee keskuskeittiöstä, sitä on aina liian vähän ja jos jotain jää, niin se viedään pois samantien. Meillä hoitajat antaa joskus eväistään lapsille, joiden annos jää mimimaaliseksi. Puolikas kalapuikko ja 2 rkl muusia ei riitä 5v lapselle koko päiväksi, vaikka keskuskeittiössä noin on laskettu.

Mikset tee lehteen juttua?

Tai vaikka ihan tilaa sitä ruokaa enemmän.

Tuskinpa tuo kirjoittaja tilaa syötävää päiväkotiin. Tilaus tapahtuu siksi päväksi ilmoitetun lapsiluvun mukaan. Kaikki on niin tarkkaa nykyään. Onhan kerrottu kouluistakin, että joskus kouluruoka on jo  loppumassa, kun viimeiset oppilaat tulevat ruokasaliin.

Vierailija
52/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen käytäntö oli silloinkin, kun itse olin päiväkodissa harjoittelijana jotain vähän vajaan vuoden. Yritin ehdottaa, että otan eväät, mutta piti syödä lasten kanssa ja maksaa siitä työpaikkaruokailun hinta, vähennettiin tilistä. Perusteltiin, että malliruokailu lasten kanssa kuuluu työhön.

Köyhänä välivuotta viettävänä pienipalkkaisena harjoittelijana (tai oli se silloin ihan ok, joku minimipalkka siitä maksettiin) mielellään olisin syönyt omaa itsevalitsemaani eväsruokaa, mutta pakotettiin kiireessä syömään siinä lasten kanssa. Samalla piti auttaa osaa lapsista ruokailussa.

Tapahtui vuonna 1984

Vierailija
53/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen käytäntö oli silloinkin, kun itse olin päiväkodissa harjoittelijana jotain vähän vajaan vuoden. Yritin ehdottaa, että otan eväät, mutta piti syödä lasten kanssa ja maksaa siitä työpaikkaruokailun hinta, vähennettiin tilistä. Perusteltiin, että malliruokailu lasten kanssa kuuluu työhön.

Köyhänä välivuotta viettävänä pienipalkkaisena harjoittelijana (tai oli se silloin ihan ok, joku minimipalkka siitä maksettiin) mielellään olisin syönyt omaa itsevalitsemaani eväsruokaa, mutta pakotettiin kiireessä syömään siinä lasten kanssa. Samalla piti auttaa osaa lapsista ruokailussa.

Tapahtui vuonna 1984

Lisäyksenä vielä, että ennen harjoittelua olin ihan varma, että haen lastentarhanopettajakoulutukseen. Harjoittelussa tapettiin innostus tyystin, minulle teetettiin lähinnä vaan siivoushommia eli aivan hyvin olisin voinut olla joku laitosapulaisharjoittelija. Lasten kanssa olin tekemisissä lähinnä, kun piti syöttää, vaihtaa vaippoja tai pukea ja riisua ulkoilujen yhteydessä. 

Vierailija
54/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä erittäin hyvä, aivan hullua heittää ruokaa roskiin! Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa ja meille tulee aina hiukan enemmän ruokaan kuin tarvitsisi. Me tarjoilemme kaikille halukkaille potilaille ylijäämäruokia. Myös kotiutuville annetaan paketissa mukaan jos kelpuuttavat. Itse hoitajat myös syödään semmoista, mikä muussa tapauksessa menisi roskiin. Ja meillä siis ylemmältä tasolta ohjeistus tilata ennemmin liikaa kuin liian vähän. Meidän yksikössä hoitajat tilaavat ruoat.

Myös keitettyä kahvia tarjoillaan  kunnes pannu tyhjä ja Itse otetaan jos meinaan kraanaan mennä.

Maalaisjärki käteen 🙂

Ps. Olin aiemmin Vantaan kaupungilla töissä ja siellähän ei edes ylijäämäpuuroa saanut ottaa, kuulemma keittiössä punnitsivat enne roskiin kaatamista että varmasti ei ole kukaan potilas ylimääräistä annosta saanut tai hoitaja varsinkaan puuroa syödäkseen! 

Vierailija
55/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui vuonna 1984

Se ei ole mikään lepohetki aikuiselle työntekijälle, kun vahtii pariakymmentä lasta. 

Vierailija
56/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapahtui vuonna 1984

Se ei ole mikään lepohetki aikuiselle työntekijälle, kun vahtii pariakymmentä lasta. 

Ammatinvalintakysymys...

Vierailija
57/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku syö, eikä mene hukkaan.

Vierailija
58/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa valvonta-aterian syöminen ei maksa mitään. Se on työtehtävä josta maksetaan 5 € per ateria työntekijälle. Lisäksi saa ruuan. Vastapainoksi ei ole ruokataukoa. Kun syön joka päivä kun olen työssä, näkyy tilinauhasta n. 100 € ateriaetua. Se tosin nostaa veroprosenttia mutta samalla siitä kertyy myös eläkettä. 
Meillä aamupalaa ja välipalaa ei saa työntekijät syödä, ei vaikka sitä jäisi. 

Vierailija
59/59 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa valvonta-aterian syöminen ei maksa mitään. Se on työtehtävä josta maksetaan 5 € per ateria työntekijälle. Lisäksi saa ruuan. Vastapainoksi ei ole ruokataukoa. Kun syön joka päivä kun olen työssä, näkyy tilinauhasta n. 100 € ateriaetua. Se tosin nostaa veroprosenttia mutta samalla siitä kertyy myös eläkettä. 
Meillä aamupalaa ja välipalaa ei saa työntekijät syödä, ei vaikka sitä jäisi. 

Ja tämähän kuuluu maksaa vaikka työntekijä söisi omia eväitä valvoessaan lasten ruokailua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan