Selityksiä, miksi en laihtunut yhtään, vaikka laihdutin 3 vkoa?
Motivaatio laskee kuin lehmän häntä. Ei sokeria, vehnäjauhoja, kovia rasvoja. Paljon kasviksia, kalaa, raejuustoa, kananmunia, täysjyvää. Annoskoko maltillinen. Liikuntaa (aerobista ja voimaa) 6 krt vkossa.
Tänään punnitsin itseni ja paino aivan sama kuin 3 vko sitten. Todella masentavaa.
Ja paino siis yli 100 kg (olen nainen 52 v.), eli mistään parista sitkeässä olevasta viimeisestä kilosta ei ole kysymys.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että sun tulee kirjata ja punnita kaikki kuukauden syömiset ja vasta sitten pyytää apua
Se on satavarma ettet pelkästään noita syö joka päivä.
Ei se muuten ole mikään satavarma. Kyllä noita aloittajan mainitsemia aineksia syömällä lihavana voi pysyä. Ihmisillä vain on joku kummallinen väärinkäsitys, että lihavuus edellyttäisi ns. herkuttelua, ja herkut tarkoittaa sokerisia juttuja tai sitten sipsiä ja pizzaa. Todellisuudessa liian isot määrät ihan ns. terveellistä ruokaa lihottaa yhtä lailla.
Laihduin muutamien päivien aikana ite 2 kiloa (65-2=63) kun elin puurolla, lihaperunasoselaatikolla, muusilla, katkarapukeitolla, riisillä ja kanalla, muutamilla pähkinöillä ja suolatikuilla, perunasalaatilla ja punajuurisalaatilla, mandariinilla, luumuilla sekä nesteillä. Mutta tuo oli sillein että koin aika paljon nälkää koko ajan, saatoin syödä esim 2 kertaa päivässä vain jotain,tyyliin yhden puuron ja toisella kerralla muusia ja katkarapukeittoa, ja loput pelkkiä nesteitä ja 2 pähkinää tms. Eli jos laihtua haluaa niin suosittelen sellaista noin 2 kertaa päivässä syömistä. Sellainen pieni tai keskikokoinen annos molemmilla kerroilla.
En tiedä muista mutta mun oma kokemus oli tuo ja toki en tiedä miten jatkossa mutta nyt olin ainakin laihtunut siihen 63 kiloon. Voihan se olla ettei se sen enempää toimikaan mutta ajattelin mainita että näin mulle kuitenkin kävi. Vinkkinä että silloin kun oli ihan kamala nälkä niin join esim piimää tai kiisseliä maidon kanssa. Vei pahimman olon pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että sun tulee kirjata ja punnita kaikki kuukauden syömiset ja vasta sitten pyytää apua
Ei se muuten ole mikään satavarma. Kyllä noita aloittajan mainitsemia aineksia syömällä lihavana voi pysyä. Ihmisillä vain on joku kummallinen väärinkäsitys, että lihavuus edellyttäisi ns. herkuttelua, ja herkut tarkoittaa sokerisia juttuja tai sitten sipsiä ja pizzaa. Todellisuudessa liian isot määrät ihan ns. terveellistä ruokaa lihottaa yhtä lailla.
Ai että syö vaan kalaa, raejuustoa, kananmunia ja "täysjyvää" joka päivä? Anna mun nauraa
En puhunut lainkaan herkuttelusta
Vierailija kirjoitti:
Miten me muuten tiedetään missä vika?
Opettele laskemaan kalorit oikein. 52v jos olet alle 170cm kaloritarve on noin 1200-1500 paitsi jos käyt salilla tekemässä lihastreeniä
Aivan liian matala kalorimäärä jos mitattu oikein! - jos sinnepäin niin ehkä sitten (jos esim ei omista keittiövaakaa ja arvailee). 1550-1790 kcal on järkevämpi skaala.
Jos et ihan pussikeitoilla kituuttanut niin ei ihme että et kolmen viikon aikana laihtunut. Jos teet elämäntapamuutoksen ja laihdutat järkevällä, kestävällä tavalla niin voit odottaa ensimmäisiä selvästi näkyviä tuloksia ehkä alkukeväästä.
Ensimmäiset viikot on turhauttavia ja tapahtumaköyhiä, ja siksi moni lyökin hanskat nopeasti tiskiin
Minulle se nälän sietäminenkin oli helpompaa kun olin laskenut kalorit oikein. Eli tiesin sitten, että nyt on nälkä ja saakin olla nälkä.
Joskus kun koitin vain herkkuja ja tiettyjä ainesosia rajoittaen laihduttaa niin söin sitten satoja kaloreita yli tarpeen ja tyyliin lihoin :(
Koska ajattelin että terveellinen kotiruoka ja ruisleipä = laihtuu normaalipainoon. No öö aika heikosti jos niistä safkoista tulee 2400 kaloria vaikka kaikkine margariineine, kermoine, viljoine ja oliiviöljyineen... Puhumattakaan mikä ansa PÄHKINÄT on.
Ylläpitokalorini ovat siis n 1200-1300 laskettuna ennen mitään treenejä tai pidempiä kävelyitä (olen vähän alle 160cm)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten me muuten tiedetään missä vika?
Opettele laskemaan kalorit oikein. 52v jos olet alle 170cm kaloritarve on noin 1200-1500 paitsi jos käyt salilla tekemässä lihastreeniä
Aivan liian matala kalorimäärä jos mitattu oikein! - jos sinnepäin niin ehkä sitten (jos esim ei omista keittiövaakaa ja arvailee). 1550-1790 kcal on järkevämpi skaala.
Tuo määrä on ylläpitoon ei laihtumiseen soveltuva
Älä vielä huoli, nyt kasvatat lihasta, eli plusmiinusnolla painon kanssa, mutta tämä alkaa muuttua, kun lisääntynyt lihasmassa alkaa kuluttaa lisää energiaa.
1400 on iso määrä ruokaa jos valitsee vaan ruuat oikein
Mittasitko mittanauhalla vyötärön ympäryksen ennen ja jälkeen? Se kertoo joskus enemmän kuin vaaka.
Ei sillä ole merkitystä mitä syöt tai mihin kellonaikaan. Vuorokauden kokonaiskalorimäärä ratkaisee.
Itse laihdutin nuorempana pätkäpaastolla. Klo 12 jälkeen en syönyt mitään ennen seuraavaa aamua. Ja kaikki oli sallittua syötävää.
Mittanauha antaa paremman tuloksen kuin vaaka
Vierailija kirjoitti:
Mittanauha antaa paremman tuloksen kuin vaaka
En ole ap mutta kun mitataan vyötärönympärystä, mitataanko se siis kapeimmasta vai isoimmasta kohdasta? Eri paikoissa lukee eri asioita.
Turhautuminen on ymmärrettävää. Jos painaa 100 kg ja syö vain neljäsosan aikaisemmasta ja sekin on terveellistä ruokaa, niin kyllähän sen pitäisi vaakalukemissa näkyä. Mutta kolme viikkoa on myös todella lyhyt aika, kun pudotettavaa on paljon.
Jos ei vähentääkään voi ja on tyytyväinen ruuan sisältöön, niin eipä siinä muuta kuin jatkaa vielä viikkoja ja jos ei mitään edelleenkään tapahdu, niin uusia neuvoja kysymään.
Paljon täysjyvää, annoskoko maltillinen on vähän epäselvä. Jos olet leipää syönyt niin kaloreita on kertynyt. Kaikki syöty pitäisi pitää kirjata ylös tarkoin. Itse laihdutan nyt 46 vuotiaana. Kalorit on käyttämässäni ohjelmassa n 1200 kcal päivä.
Jos liikut paljon niin nälkäkin on varmaan. Itse en liiku ja kärsin silti nälästä. Liikunta ei oikeastaan edes laihduta ja se nälkä sitten on hirmuinen. Toki lihaksia liikunta ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että syö vaan kalaa, raejuustoa, kananmunia ja "täysjyvää" joka päivä? Anna mun nauraa
En puhunut lainkaan herkuttelusta
Hyvin nopeasti kertyy 2000 kcal, mikä on ihan liikaa keski-ikäiselle naiselle.
Olet niin sairaalloisen läski ettet pysty olemaan syömättä liikaa. Se on ongelmasi. Läskeille ruoka maittaa aina överisti. Huijaavat jopa laihduttamisessa itseään just noin: "kyllä minä saan syödä 1 mäkkimössön päivässä. Ennen söin 7, eli nyt laihdun kun 6 annosta jää pois."
Vierailija kirjoitti:
Älä vielä huoli, nyt kasvatat lihasta, eli plusmiinusnolla painon kanssa, mutta tämä alkaa muuttua, kun lisääntynyt lihasmassa alkaa kuluttaa lisää energiaa.
Tuossa ajassa keski-ikäiselle naiselle kertyy kovin vähän lihasta, mutta jos ei ole ennen harrastanut aktiivisesti liikuntaa, lihaksiin kertyy jopa pari kiloa nestettä.
Heittäisin vaa'an roskiin. Vaatekoko kun alkaa pienentyä, niin tietää onnistuneensa.
Voipi olla lihakset kasvaa, lihas painaa enemmän kuin läski. Alun tasaisuuden jälkeen, kasvaneet lihakset kuluttaakin sitten enempi ja voi alkaa nopeakin pudotus.