Hyvin pieni asunto kahdelle aikuiselle, hyvät ja huonot puolet?
Määritellään hyvin pieneksi nyt vaikka 40 neliötä.
Kommentit (26)
Hyvä puoli, ei tule hamstrattua liikaa tavaraa. Kyllä tuonne 2 ihmistä mahtuu, paljon tavaraa ei.
Sopu tilaa antaa ja on nopeasti siivottu.
40m2 kaksio ei ole hyvin pieni asunto. 43m2 asuin aikaisemmin puolisoni kanssa ja tilava oli.
Vierailija kirjoitti:
40m2 kaksio ei ole hyvin pieni asunto. 43m2 asuin aikaisemmin puolisoni kanssa ja tilava oli.
Ja myös keski-ikäisenä puolison kanssa tuntisit saman kokoisen asunnon tilavaksi?
Meillä on 36 neliön asunto, vuokra 350 euroa, vesi 22 euroa ja sauna 10 euroa. Sähkö maksaa noin 33 euroa kk. Muutin tähän mieheni luokse koska haluan säästää rahaa. Ennen maksoin 650 euroa yksin vuokraa.
Kokisin 40m2 kaksion pieneksi kahdelle. Toki sellaisessa voi asua, jos on pakko tai haluaa asumiskulut pieneksi. Vaikea kuvitella, että sen kokoisessa asunnossa olisi mahdollisuus saada omaa rauhaa kovin helposti tai etätyöskentely toimisi hyvin jos kumpikin on samaan aikaan paikan päällä. Jos koti on paikka nukkumiselle ja pyykinpesulle, mutta aikaa vietetään paljon muualla niin ehkä olisi toimiva ratkaisu.
Olen asunut 52m2 kokoisessa kaksiossa mieheni kanssa. Se oli meille sopiva ja muuntautui hyvin myös pienen perheen kodiksi kun esikoisemme syntyi. Ei ollut kiire vaihtaa isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokisin 40m2 kaksion pieneksi kahdelle. Toki sellaisessa voi asua, jos on pakko tai haluaa asumiskulut pieneksi. Vaikea kuvitella, että sen kokoisessa asunnossa olisi mahdollisuus saada omaa rauhaa kovin helposti tai etätyöskentely toimisi hyvin jos kumpikin on samaan aikaan paikan päällä. Jos koti on paikka nukkumiselle ja pyykinpesulle, mutta aikaa vietetään paljon muualla niin ehkä olisi toimiva ratkaisu.
Meillä tuo yksiö 33 neliötä, tupa ja pieni kamari. Ollaan paljon kotona ja minä teen täyttä etätyötä, mies vuorotyössä vain 3-4 päivänä viikossa, silti toimii 😊 Omaa rauhaakin saa, esimerkiksi mies katsoo tv:tä ja minä menen sänkyyn lukemaan. Mutta esimerkiksi pesukoneen käyttöä rajoittaa se teenkö minä töitä vieressä, eikä öiksi voida laittaa konetta päälle koska häiritsisi yöunia. Ei toki muutenkaan laitettaisi.
Jos on sopuisa pari, niin pärjää vaikka miten pienessä boxissa. Riitaisat eivät kestä edes isossa kartanossa. Riippuu siis ihmisistä ja heidän luonteistaan.
Matkailuautossakin on hyvä, vaikka ei juuri muuta tilaa kuin se peti siinä.
Vierailija kirjoitti:
Matkailuautossakin on hyvä, vaikka ei juuri muuta tilaa kuin se peti siinä.
Kyllä. Aiemmin asuimme puoli vuotta putkeen retkipakussa, nykyään vain lomaillaan, pari kk vuodessa. Hyvin mahtuu koirineen pariskunta. Mutta tässä etätyöt jo hieman haastava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sopuisa pari, niin pärjää vaikka miten pienessä boxissa. Riitaisat eivät kestä edes isossa kartanossa. Riippuu siis ihmisistä ja heidän luonteistaan.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
40 neliöö ei todellakaan ole pieni asunto. Itse olen 3.5 vuotta asunut 18 neliössä ja ihan mukavasti meni. Ja oli muuten halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 neliöö ei todellakaan ole pieni asunto. Itse olen 3.5 vuotta asunut 18 neliössä ja ihan mukavasti meni. Ja oli muuten halpaa.
Puolison kanssa?
Pieni asunto tarkoittaa luopumista tavarasta, omasta rauhasta, usein myös "välineharrastuksista", koska niille välineille ei ole tilaa. Pieni asunto tarkoittaa sitä, että toinen pitää huomioida ihan kaikessa ja jos vastapuoli ei tee samoin, kokee koko ajan, että asiat eivät ole hyvin.
Ei ole kokemusta, mutta uskoisin että ratkaisevinta on, onko asunto yksiö vai kaksio. En ikinä muuttaisi yhteen huoneeseen toisen ihmisen kanssa. Kaksi huonetta muuttaisi tilanteen, vaikka kokonaisneliömäärä olisi alle 40.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen tuo jolla 33 neliötä puolison ja koirien kanssa ja merkittävää on se, että kyseessä on okt. On siis oma piha ja rauha, on piharakennuksia ja säilytystilaa.
Jossain kerrostalokopperossa en ikinä pystyisi asumaan vaikka olisi 40 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli, ei tule hamstrattua liikaa tavaraa. Kyllä tuonne 2 ihmistä mahtuu, paljon tavaraa ei.
Ei asunnon neliömäärästä voi päätellä kuinka paljon kaappi-/säilytystilaa siellä on. Esim. Uudessa 40 m2 kaksiossa on takuulla enemmän kaappeja kuin meidän 55 m2 asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunnon neliömäärästä voi päätellä kuinka paljon kaappi-/säilytystilaa siellä on. Esim. Uudessa 40 m2 kaksiossa on takuulla enemmän kaappeja kuin meidän 55 m2 asunnossa.
Jep. Meillä oli 100v asunto 90 neliötä niin kiinteää kaappitilaa oli vähemmän kuin pojalla uudessa 24 neliön yksiössä.
Harrastusvälineille voi vuokrata vaikka varastokopin, jos sellaisia on tarjolla lähellä kotoa. Tulee taatusti halvemmaksi kuin iso asunto.
Meillä on 33 neliötä + viileä 5 neliön kuisti. Ihan riittävä koti meille ja koirille, ei olla kaivattu lisätilaa vaikka vieraille vielä yksi huone voisi olla kiva. Yöpymiset hoituu kyllä muutenkin.