Miten suhtaudut työttömiin?
.. työttömiin, joilla on useita terveydeydellisiä haasteita; fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia? Puhutaan sellaisesta tilanteesta, että työnteko vain veisi terveystilaa huonompaan suuntaan.
Toki osaltaan työllä olisi hyviäkin vaikutuksia, mutta lopulta työ imisi loputkin voimat eli hyvinvointi olisi "reilusti miinuksen puolella".
Onko sellainen elämä sitten elämisen arvoista?
Sairastut genetiikan ja sattuman kautta, etkä kykene normaaliin työelämään, mutta silti siihen pitäisi väkisin pyrkiä(?). Tätä eivät ihmiset tunnu ymmärtävän. Jokaisella on joitain ongelmia, mutta kun saat tarpeeksi suuren paketin törkyä, niin vaikeaksi menee elämä ihan ilman työtaakkaakin.
Olen itse tällaisessa pattitilanteessa. Mitä ajattelette? Olenko yhteiskunnan mätäpaise? Oletko itse ollut tilanteessa ja päässyt työelämään myöhemmin?
Olen surullinen asiasta ja sukulaisteni suhtautuminen on "sanattoman nuivaa". Olen hylkiö, eikä asioistani enää kysytä. Katsotaan laiskaksi ja yrittämättömäksi raasuksi. Raasu ehkä olenkin, mutta terveyttäni en saanut valita. Ja se vaikuttaa kaikkeen. Olkaa onnellisia te, jotka pystytte ja jaksatte elää tässä yhteiskunnassa ja tehdä sen eteen työtä.
Kommentit (53)
Työttömien pitäisi käyttää näkyvää merkkiä vaatteissaan, jotta mahdolliset työanantajat huomaisivat heidät.
Pidän työttömiä eliittinä, olen kyllä itsekin pitkäaikaistyötön. Meitä kadehditaan kun pärjäämme muutamalla satasella kuukaudessa ja toiset itkevät lehdessä että 8000 euroa kuukaudessa ei tule toimeen. Me voimme oikeasti maata joka päivä sohvalla ja juoda kaljaa jos niin haluamme. Voidaan sylkeä kattoon ja valvoa aamuyön tunneille asti ja on mukava mennä polttamaan parvekkeelle viimeinen tupakka ennen unia ja samalla moikata auton ikkunoitansa huurusta rappaamassa olevia naapureita ja kiittää heitä reippaasti siitä, että heidän maksamillansa verorahoilla tämä vapaaherran elämä tosiaankin on meille onnekkaille, eli työttömille ja etenkin pienehkölle eliitille eli pitkäaikaistyöttömille, jotka ovat joutuneet luovimaan tässä elämän virrassa ja ovat keksineet itsellensä niin ainutlaatuisen tyylin, että voi ihan ilmaiseksi olla ja elellä vailla huolen häivää. Kollegoideni kanssa olemme vakuuttuneita siitä, että tämä kaikki viha ja raivo työttömiä kohtaan mediassa ja nettien keskustelupalstoilla johtuu siitä perisuomalaisesta kateudesta. Kyllähän se keljuttaa mennä aamulla töihin kun toisten ei tarvitse tehdä mitään ja kaikki kustannetaan. Jos telkkari tai pesukone menee rikki, niin ei kun maksusitoumusta puhumaan ja se järjestyy veronmaksajien nahoista. Miten jotkut ovatkaan voineet olla niin älykkäitä, että ovat saaneet järjestettyä itsellensä sellaisen aseman? Ainoat asiat joihin lampaat pystyvät on puristella nyrkkejään taskuissaan ja tuhahdella kun työtön menee yhdeksältä arkiaamuna kauppaan hakemaan kaljaa ja he aina tuota niin kallista tupakkaakin polttelevat. Miten heillä siihen oikein riittää raha? Ovatko he taikureita vai peräti noitia, sillä eihän muutama satanen voi riittää tuollaiseen mitenkään? Ja niin he alistuvat kohtaloonsa oravanpyörässä ja menevät leimaamaan kellokorttiaan, koska heidänhän on pakko tehdä niin!
Lopuksi lausun erityiskiitokset kaikille teille reippaille veronmaksajille joidenka ansiosta tämä kaljanhuuruinen, päättymättömien päivästä toiseen kestävien bileiden sykli vaan voi jatkua ja jatkua! Sydänmellisesti kiitos rakkaat työtä tekevät. Tuo hieman särähtää kyllä korvaani, ajattelin jo lapsena että työ on häpeällinen asia ja en sellaista aio tehdä, koska voin olla työtönkin. Kiitos nyt kuitenkin vielä kertaalleen.
Eläköön työttömät ja etenkin pitkäaikaistyöttömät!
Ystävällisesti,
-pitkäaikaistyöttömien erikoisasiantuntija-
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset tervejärkiset ihmiset suhtautuvat työttömiin ihan niin kuin kehen tahansa muuhunkin, kukas näille minkään voi, sairauksille ja työttömyydelle. Mene lääkäriin ja pyydä todistusta työkyvyttömyyseläkkeelle hakua varten.
Lääkärin lausunto ei mitenkään automaattisesti oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Kelan lääkäri päättää asiasta. Todennäköisesti Kela toteaa täysin terveeksi.
Vähän on itselläni ristiriitainen suhtautuminen. Fyysisten syiden takia ymmärrän työttömyyden paremmin, mutta toisaalta tällaisen ihmisen kuuluisi olla ennemmin sairaseläkkeellä pidemmän päälle kuin työttömänä.
Ymmärrän henkisiä ongelmia ja niiden tuomia rajoitteita. Olen itse kärsinyt vakavasta masennuksesta, huomattavasti elämää haittaavaasta pakko-oireisesta häiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä. Mikään näistä ei ole lähtenyt koskaan kunnolla pois, mutta olen oppinut niiden kanssa elämään ja ajan myötä ne ovat onneksi helpottaneet. Olen näiden syiden takia ollut kaksi kertaa työurani aikana sairauslomalla, mutta muuten pyrkinyt aina tekemään töitä.
Minä todellakin ymmärrän miltä tuntuu kärsiä mielenterveydellisistä haasteista. Siltikin itse olen sitä mieltä että työttömyys ja toimettomuudesta eivät ainakaan asioita paranna vaan ehkä ennemmin päin vastoin. Oli mielenterveysongelmat töihin liittyviä tai ei. Tämä voi kuulostaa karulta mielipiteeltä ja perustankin sen ainoastaan omiin kokemuksiini, enhän voi päästä kenenkään muun pään sisälle. Oma suositukseni on että yritä kaikesta huolimatta työllistyä. Usein ihmisillä on tapana perustella itselleen ja muille että miksi eivät pysty jotain asiaa tekemään ja mitä enemmän sitä uskottelee näin niin sitä hankalammaksi asiat muuttuvat. Olen siis sitä mieltä että myös oma asenne ratkaisee aika paljon.
Toki vakavista ongelmista kärsivien työllistyminen ylipäätään ei ole itsestäänselvyys eikä ole tarkoitus syyllistää.
Jotkut haluavat töihin, mutta ei pääsee. Jotkut eivät haluaa ollenkaan töihin, kun kotona on mukavaa. Ja jotkut eivöt kykene töihin terveydellisistä syistä tai iän puolesta.
Kuulostaa vähän tekosyyn hakemiselta työttömyyden hyväksymiselle ja jotenkin parempana olemista verrattuna sellaisiin, joilla ei ole mitään tekosyitä.
Et kai sinä yritä uskotella, että kuvittelet töissä olevien pyrkivän tekevän tästä yhteiskunnasta jotenkin parempaa? Hehän ovat töissä pakotettuina, hallituksen politiikan pakottamina.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun rämäkkänaurulla hullun apn haukkumis aloituksiin Voi luoja kun on autistivammaisella kivaa Ota keksi ja mehua kun olet jankannut näitä koko päivän
Ja sinä olet kertonut koko päivän miten kivaa on olla työtön ja mene töihin orja porsas ja elätä mua.
Naiset saa silti seksiä ja parisuhteen vaikka on työttömiä epäreilua
Ihan ok, jos henkilö
1) kuntouttaa itseään työkuntoiseksi tai
2) opiskelee tutkintoa, johon liittyviä töitä pystyy tekemään
Kunhan laitaa rahan pyörimään niin kuin sen kuuluu tehdä, eikä ala hamstrailemaan ja piilottelemaan sitä, niin tekee kuluttajana tehtävänsä ja luo taloudellista toimeliaisuutta ympäristöönsä ja yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun rämäkkänaurulla hullun apn haukkumis aloituksiin Voi luoja kun on autistivammaisella kivaa Ota keksi ja mehua kun olet jankannut näitä koko päivän
Ja sinä olet kertonut koko päivän miten kivaa on olla työtön ja mene töihin orja porsas ja elätä mua.
NYT SAATANA NUKKUMAAN SIITÄ HELVETIN PORSAS MENET SINNE LÄÄVÄÄSI RAATAMAAN KUN MINÄ NAURESKELEN SOHVALLA JA JUON KALJAA !
Ihmisenä. Inhimillisesti. On ihan selvää että tämä rahasysteemi ei ole helppo ollut ja Suomessa ei ole kaikenlaisia firmoja, vain joitakin.
Olin joskus usean kuukauden ajan työtön ja häpesin sitä kovasti enkä kertonut asiasta kuin aivan läheisimmille ihmisille. Nyt minua jo ahdistaa se, että saatan joutua taas työttömäksi ensi vuoden lopulla. Yritän kyllä välttää sen, mutta työmarkkinatilanne on niin heikko, että huonolta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kun vuosia sitten olin työtön, minuun suhtauduttiin kuin ruttotautiseen. Kaikki asiat vaikeutuivat, ihan terveydenhoito, normaalit rutiinit, eli kaikki ne arkiset asiat vaikeutuivat kun vastapuoli sai tietää, että olen tällä hetkellä työtön, se sana oli kuin minulla olisi ollut jokin tarttuva henkeä uhkaava tauti, vaikka sen ei pitäisi olla mitenkään asioiden hoidon jättämistä hoitamatta tai väheksyä työttömän tarvetta hoitaa asioitaan. En tiedä miten työttömiin suhtaudutaan muissa maissa, mutta Suomessa työtön on paha ihminen, itse kuitenkin kaiken aiheuttanut juomisellaan tai muuten laitapuolen tempuillaan, minulla ei ollut mitään noista mutta hylkiö olin vaikken oikeasti ollut muuta kuin työtä vailla oleva ihminen. Työnantajia ei kukaan mollannut !
Niissä maissa missä työssäkäyvien ei tarvitse maksaa työttömien elämää suhtaudutaan tietysti neutraalisti. Se maksajan roolissa oleminenhan on se ongelma. Se on vaan yksinkertaisesti väärin varsinkin ääriverotetussa Suomessa missä valtio varastaa palkastasi jopa puolet!
Vierailija kirjoitti:
Naiset saa silti seksiä ja parisuhteen vaikka on työttömiä epäreilua
Eikö se ole toiminut juuri noin silloin vanhoina hyvinä aikoina. Silloin kun mies oli perheen pää ja miehen palkalla tuli toimeen koko suurperhe ja isovanhemmat.
Sinäkin voit olla sitä piankin.