Mitä projisoiminen käytännössä tarkoittaa?
Tiedän kyllä, että se on jonkinlaista heijastamista toisen kautta omia tunnistamattomia asioita. Mutta en ole ihan käytännön tasolla sisäistänyt, että mitä projisoiminen on.
Jos haluat yrittää kertoa tai antaa erilaisia esimerkkejä, niin jospa oppisin jotain uutta.
Kommentit (42)
Että tämmöset Eerolat ja kumppanit paskoo matolle.
Ketuttaahan se niin pirusti, projisoidun aina kun joku mainitsee sähköauton.
Osaat kirjoittaa muttet lukea! Kuukloo!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki psykologian kirjasta.
Lapsi pelaa jalkapalloa joukkueensa kanssa. Joukkueella ei mene hyvin. Lapsi ajattelee, että vanhempien pitää olla pettyneitä, kun he häviävät. Todellisuudessa lapsi on itse pettynyt, ja projisoi tuntemustaan vanhempiinsa.
Tämä on varmaan aika yleinen muoto, että ajatellaan vanhempien olevien pettyneitä ja surullisia kun elämässä ei mene niin kuin toivoisi.
Kiitos esimerkistä!
Toinen esimerkki!
Munahaukka epäilee toista pettäjäksi kun pettäisi itse heti tilaisuuden tullen.
Toinen esimerkki on se, että kun ihminen näkee itsessään jonkin kielteiseksi mielletyn ominaisuuden, hän ei halua tunnustaa sitä julkisesti. Sen sijaan hän alkaa nostaa esille toisista ihmisistä tuota samaa piirrettä ja haukkua heitä, jotta kukaan ei vain huomaisi hänen itsensä olevan sellainen.
Tuossa on tärkeää myös se että projisoija ei itse välttämättä edes tiedosta sitä
Esim. toisten heikkouksista ja vioista vihastuminen. Ei kestä jotakin heikkoutta itsessään, ja kun näkee jossain toisessa samanlaisen piirteen, voi suorastaan raivostua vaikka sisimmässään inhoaa itseään/itsessään tätä piirrettä.
Heijastetaan omat tunteet tai heikkoudet muiden tunteiksi ja heikkouksiksi, kun psyyke ei kestä sitä, että ne olisi itsessä.
Esim. exäni teki sellaista, että hän tuli haastamaan riitaa minulle, koska minä olen hänelle tosi vihainen ja huono ilmapiiri. Minä sitten silmät ymmyrkäisenä että jaa, en kyllä ole vihainen ollut moneen kuukauteen kenellekään, että mitä ihmettä, outoa syyttelyä. Sitten kun oppi lukemaan tuota, niin selvisi, että hän oli todellisuudessa itse vihainen, mutta koska hänelle ei ollut "sallittua" olla vihainen, ja jotain vihaa tässä nyt kuitenkin on ilmassa, niin sen on pakko olla minusta lähtöisin.
Jokin itsessä sietämätön (niin sietämätön että se voi olla tiedostamattomassa mielessä) "heijastetaan" jonkun muun sietämättömyydeksi, eli pois itsestä
Vierailija kirjoitti:
Toinen esimerkki on se, että kun ihminen näkee itsessään jonkin kielteiseksi mielletyn ominaisuuden, hän ei halua tunnustaa sitä julkisesti. Sen sijaan hän alkaa nostaa esille toisista ihmisistä tuota samaa piirrettä ja haukkua heitä, jotta kukaan ei vain huomaisi hänen itsensä olevan sellainen.
Eli sen tyyppistä, kun lapset sanoo, että se on itse tyhmä, joka sanoo toista tyhmäksi.
Jos tuollainen on projisointia, niin kyllä minä tuon tajuan. Epäilin vain, ettei ole, ja että olen ymmärtänyt väärin.
Ap
Esimerkiksi heijastaa omat vikansa ja puutteensa muihin. Helppo defenssi, jolla saa vietyä huomion pois omasta itsekritiikistä.
Politiikassa tarkoittaa, että vihervasemmisto, joka on itse se suvaitsematon väki, kutsuu kaikkia muita suvaitsemattomiksi ja muutenkin syyttää omista vioistaan kaikkia muita. Juuri ne on ne itsekkäät ihmisetkin Jonathan Haidtin mukaan. Ne on ihan sujuvia antisemitistejäkin poliisitutkinnassa asti mutta ei ne itseään siitä syytä. Se on kun ei näe malkaa omassa silmässä, kuten Raamattukin neuvoo.
Valaisiko asiaa yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että vasemmisto tekee itse ensin jotain moraalitonta ja sitten väittää "persujen" tai "kokkarien" tehneen juuri niin. Tätä tapahtuu tällä palstalla päivittäin.
Kiitos kun tulit heti demonstroimaan, että projisointi on aivan keskeinen osa persuilua. Kalikka kalahti aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Politiikassa tarkoittaa, että vihervasemmisto, joka on itse se suvaitsematon väki, kutsuu kaikkia muita suvaitsemattomiksi ja muutenkin syyttää omista vioistaan kaikkia muita. Juuri ne on ne itsekkäät ihmisetkin Jonathan Haidtin mukaan. Ne on ihan sujuvia antisemitistejäkin poliisitutkinnassa asti mutta ei ne itseään siitä syytä. Se on kun ei näe malkaa omassa silmässä, kuten Raamattukin neuvoo.
Valaisiko asiaa yhtään?
Profilointi On projektiota.
Vierailija kirjoitti:
Profilointi ON projektiota.
Profilointi on profilointia, projektio on projektio. Eri sanat, eri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profilointi ON projektiota.
Profilointi on profilointia, projektio on projektio. Eri sanat, eri merkitys.
Ammattilainen voi profiloida vain 60%-70% tarkkuudella; mitähän kyökkipsykologi tuo yhtälöön mukaan?
Esimerkki psykologian kirjasta.
Lapsi pelaa jalkapalloa joukkueensa kanssa. Joukkueella ei mene hyvin. Lapsi ajattelee, että vanhempien pitää olla pettyneitä, kun he häviävät. Todellisuudessa lapsi on itse pettynyt, ja projisoi tuntemustaan vanhempiinsa.
Tämä on varmaan aika yleinen muoto, että ajatellaan vanhempien olevien pettyneitä ja surullisia kun elämässä ei mene niin kuin toivoisi.