Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on tarkoitus opettaa lapselle hiihtoa ja luistelua, jos ei itse hiihdä eikä luistele?

Vierailija
07.01.2026 |

Terveyssyistä en voi enää nykyään hiihtää enkä luistella ollenkaan. Haluaisin silti lapselle niitä opettaa. Ladulle ei ole mitään asiaa ilman suksia, jos edes penkan puolella pienen matkan yrittää kengillä kävellä lasta opettaessa niin saa niskaansa laturaivon, ohi hiihtävät vieraat aikuiset huutaa, lyö sauvalla ja tökkää sauvan piikillä silmään. Jos yrittää luistinradalle kengät jalassa opettamaan lasta niin  sama homma, muut luistelijat alkaa huutamaan ja soittaa sinne suunnilleen poliisin. Miten ihmeessä sitten opetan lasta?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelussa on tärkeintä että oppii smirklaamaan.

Vierailija
42/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes ymmärrä miksi lapsen pitäisi osata hiihtää? Mies saa viedä hiihtämään, jos haluaa, mutta itse inhoa hiihtämistä enkä ymmärrä miksi lapsenkaan pitäisi hiihtää ellei itse halua. Luistelua sen sijaan rakastan ja luistelemaan tyttö varmasti oppiikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummi,toinen vanhempi,täti,setä,isovanhemmat???

Tätä.minäkin ajattelin ehdottaa, mutta todennäköisesti toista vanhempaa ei ole, ei myöskään ketään sukulaisia tai isovanhempia. Ap:lla ei,ole myöskään yhtään ystävää tai kaveria. Lapsella ei myöskään ole kerään kaveria, jonka vanhempia voisi pyytää ottamaan ap:n lapsen mukaan hiihtämään. Joten ap:n lapsi ei opi hiihtämään ikinä.

Vierailija
44/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisserkkujen tapoja, ei noita kukaan kehä III:sen sisäpuolella harrasta.

Älä nyt viitsi. Mene joskus katsomaan, millainen kuhina pk-seudun hiihtopaikoissa käy. Todella monipuolista ja hyvää liikuntaa, maalaisserkut saavat sitä enemmän jo arkiaskareissaan, joten kaupungissa jopa tärkeämpää harrastaa eri lajeja, kun kuljetaan bussilla kouluun, harrastuksiin ja töihin.

Mitä maalaisempaa, sitä ylipainoisempaa ja huonokuntoisempaa. Helsinkiläiset varusmiehet ovat Suomen kovakuntoisimpia. Harrastuksiin pitää mennä itse, eli pyörällä tai julkisilla mitä käyttäen saa runsaasti hyötyliikuntaa.

Vierailija
45/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 60-luvun alussa ja silloin eivät vanhemmat todellakaan ehtineet opettaa mitään hiihtoa. Minulla laitettiin sukset jalkaan noin 5 vuotiaana ja siinä sitten omassa pihassa opettelin hiihtämään. 

Samoin. Pikkuveljen kanssa opeteltiin hiihtämään pihalla. Kaatumisia tapahtui, mutta se kuuluu asiaan. Jokainen oppii ajallaan. Eka luokalla naisopettaja hiihdätti joka välitunti pientä kiekkaa. Tämä oli 70-luvun lopulla, kun asuttiin maalla. Rauhallinen paikka kavereitten kanssa ja niin ettei jonkun äiti huolestu joka kaatumisesta 🤣

Vierailija
46/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäminen on helppoa. Mene sinne, missä on alakoulun hiihtolatu. Sellaiseen aikaan, kun ei ole koulupäivä. Älä kävele ladulla tai edes vieressä. Neuvot vaan lasta. Ei ole vaikeaa. 

Meillä se on läheisellä pienellä kaupungin maisemapellolla. Se on neliön muotoinen. Varmaan matka noin 200 m. 

Luistelu: ei kukaan suututtaa, jos luistinradalla kävelee lapsen vieressä. Pitää vaan varoa, että ei itse liukastu. Entä lapsen toinen vanhempi?

Riippuu luistinradasta. Ei mihinkään tekojääradalle saa mennä kengät jalassa, se on kielletty ihan säännöissä. Joku perus koulun pihalle jäädytetty kenttä on erikseen.

Vierailija
47/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat opettaa kyseiset asiat lapselle itse? Eikö joku muu voi auttaa? 

Vierailija
48/48 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen surkea hiihtäjä ja mies kieltäytyy siitä lajista täysin. Hankin sekä itselleni että lapselleni roskalavaryhmästä sukset ja kävin lapsen ollessa pieni tasaisella pellolla jonkun tekemällä ladulla harjoittelemassa. Ei ollut iso uhraus raahata itsensä harjoittelemaan, vaikka olenkin huonokuntoinen. Johonkin tasaiselle vain alkuun missä ei häiritse himohiihtäjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi