Miten on tarkoitus opettaa lapselle hiihtoa ja luistelua, jos ei itse hiihdä eikä luistele?
Terveyssyistä en voi enää nykyään hiihtää enkä luistella ollenkaan. Haluaisin silti lapselle niitä opettaa. Ladulle ei ole mitään asiaa ilman suksia, jos edes penkan puolella pienen matkan yrittää kengillä kävellä lasta opettaessa niin saa niskaansa laturaivon, ohi hiihtävät vieraat aikuiset huutaa, lyö sauvalla ja tökkää sauvan piikillä silmään. Jos yrittää luistinradalle kengät jalassa opettamaan lasta niin sama homma, muut luistelijat alkaa huutamaan ja soittaa sinne suunnilleen poliisin. Miten ihmeessä sitten opetan lasta?
Kommentit (48)
Menitkö luistinradalle nastat kengissä? Siellä nimittäin moni muukin vanhempi on pienten lastensa kanssa ihan pelkät kengät jalassa eivätkä saa mitään vihaa osakseen?
Onko pakko hiihtää tai luistella Suomessa?
Tyypillinen aloitus AV:llä. Ollaan jo niin valmiiksi luovutettu. Ei osata kuuklettaa kursseja eikä omata minkäänlaisia ongelman ratkaisutaitoja. Etsitään tekosyitä vaan valittaa.
Hiihtäminen varmaan opetetaan lapselle ihan pienellä alueella, jos et itse hiihdä vai laitatko muksusi yksin hiihtämään pitkän lenkin? Ainakin itse opettelen lapsena hiihtämään ihan tyyliin kenttää ympäri ja kun osasi hiihtää, lähti pitemmille lenkille vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku luistelu- tai hiihtokoulu lapsille. Ei sen vaikeampaa ole. Tai pyydä vaikka naapuria auttamaan.
Olen etsinyt, mutta ei täällä mitään hiihtokouluja tms ole. Asutaan eräässä Helsingin låhiössä, emme juuri tunne naapureita kun ei tunnu olevan tapana kuin moikata. Ap
Mitäs nämä sitten on?
https://www.pakilanveto.fi/hiihtokoulut/
Mikä ihmeen hiihtokoulu toi 3-5-vuotiaille tarkoitettu on, jos siinä lapsen pitää pystyä liikkumaan suksilla itsenäisesti? Jos se lapsi osaa liikkua suksilla itsenäisesti, mihin se tarvitsee jotain hiihtokoulua?!
Hiihtääkin voi monella tavalla. Tekniikkalaji.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä hiihto- ja luistelukouluja, joihin voi lapsen laittaa.
Meidän lähellä on onneksi tehty lapsille ihan harjoittelulatu, jonka varrella saa kävellä kengillä. Sinne lapsi vain suksien kanssa ja tennispallot mukaan. Alkuun ei välttämättä tarvitse edes mennä ladulle, kun harjoitellaan pystyssä pysymistä ja ylösnousemista. Siinähän sitä yleensä eniten apua tarvitaan.
Luistelua ollaan käyty harjoittelemassa koulun pihalle jäädytetyllä jäällä. Siellä ne muutkin vanhemmat ovat kävelleet kenkien kanssa. Toki onhan se vaikeaa opettaa potkuja ja jarrutusta, jos ei voi näyttää mallia.
Nyt lyö ihan tyhjää. Mihin niitä tennispalloja käytetään?
_ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä on onneksi tehty lapsille ihan harjoittelulatu, jonka varrella saa kävellä kengillä. Sinne lapsi vain suksien kanssa ja tennispallot mukaan. Alkuun ei välttämättä tarvitse edes mennä ladulle, kun harjoitellaan pystyssä pysymistä ja ylösnousemista. Siinähän sitä yleensä eniten apua tarvitaan.
Luistelua ollaan käyty harjoittelemassa koulun pihalle jäädytetyllä jäällä. Siellä ne muutkin vanhemmat ovat kävelleet kenkien kanssa. Toki onhan se vaikeaa opettaa potkuja ja jarrutusta, jos ei voi näyttää mallia.
_ohis
Ne laitetaan ladulle lapsen suksien eteen. Lapselle sanotaan, että yrittää suksia liu'uttamalla töniä palloja eteenpäin. Monessa hiihtokoulussa käytössä oleva tapa opettaa lasta liikuttamaan jalkoja.
Samalla tavalla jää kaikki muutkin asiat lapsilta oppimatta kun vanhemmat eivät itse osaa.
Ja isähän puuttuu yhä useammalta, niin lapset eivät tiedä mitään vaikka työkaluista, remonteista, autoista, renkaiden vaihdoista, aseista, eikä kovin paljoa oikein mistään muustakaan, sen huomaa ihan tuolla yläasteella, ysit osaa vähemmän kuin meidän aikana kolmasluokkalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Menitkö luistinradalle nastat kengissä? Siellä nimittäin moni muukin vanhempi on pienten lastensa kanssa ihan pelkät kengät jalassa eivätkä saa mitään vihaa osakseen?
Tekojääkentille ei missään nimessä saa mennä kuin luistimilla. Luonnonjääkentät eivät taida olla vielä auki. Niille voi mennä kengilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla jää kaikki muutkin asiat lapsilta oppimatta kun vanhemmat eivät itse osaa.
Ja isähän puuttuu yhä useammalta, niin lapset eivät tiedä mitään vaikka työkaluista, remonteista, autoista, renkaiden vaihdoista, aseista, eikä kovin paljoa oikein mistään muustakaan, sen huomaa ihan tuolla yläasteella, ysit osaa vähemmän kuin meidän aikana kolmasluokkalaiset.
Nykyaika on tasa-arvoinen ja naisetkin nikkaroi kodin hommia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempi kysymys on, että miten opetan kumpaakaan lapselle, kun en itsekään osaa. Tai no luistella osaan, mutta en pidä siitä.
En ymmärrä näitä jotain pakollisia urheilulajeja, jotka on muka pakko opettaa lapselle ennen kouluun menoa. Eikö se ole koulun homma opettaa siellä niitä asioita, joita siellä tehdään. Ei mun tarvitse opettaa lasta lukemaan tai pelaamaan pesäpalloa ennen kouluun menoa, vaan ne jutut opitaan siellä koulussa. Miksi talvilajit ovat joku outo poikkeus tähän?
Ei monikaan opi luistelua, uimista tai pyörälläajoa pelkästään koulun opein.
Ne on vanhemman opetettava.
Mutta miten opettaa jos ei osaa niitä itsekään?
Kannattaisko opetella edes uiminen?
Maalaisserkkujen tapoja, ei noita kukaan kehä III:sen sisäpuolella harrasta.
Hyvin on oppinneet.
Lapset nyt lukiossa ja kummankin taidon taitavat hyvin. Käyvät vapaalla hiihtoretkillä ja luistelemassa.
Pihan muiden lasten mukana oppivat toinen toistaan jelpaten. Oli meitä aikuisiakin läsnä, mutta pari vuotta vanhempien muksujen neuvot uppos paremmin silloin alle kouluikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisserkkujen tapoja, ei noita kukaan kehä III:sen sisäpuolella harrasta.
Älä nyt viitsi. Mene joskus katsomaan, millainen kuhina pk-seudun hiihtopaikoissa käy. Todella monipuolista ja hyvää liikuntaa, maalaisserkut saavat sitä enemmän jo arkiaskareissaan, joten kaupungissa jopa tärkeämpää harrastaa eri lajeja, kun kuljetaan bussilla kouluun, harrastuksiin ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_ohis
Ne laitetaan ladulle lapsen suksien eteen. Lapselle sanotaan, että yrittää
Täh?? Eikö lapsi ilman palloja ymmärrä mitä tehdä jos sanot että liikuta jalkojasi vuorotellen eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Missä ne isät ovat? Tunnen eroisän joka oli sitä mieltä että jonkun muun piti opettaa hänen lapsensa uimaan, hiihtämään, luistelemaan ja ajamaan polkupyörällä. Isäviikonloppuina lapset eivät saaneet harrastaa mitään eivätkä poistua hiekkalaatikolta vielä kymmenvuotiainakaan.
Hiihto ja luistelu eivät ole mitään pakollisia taitoja, jotka jokaisen suomalaiseksi itseään kutsuvan on osattava. Jos et pysty itse opettamaan lasta, maksa jollekin toiselle opetuksesta. Jos ei ole varaa tai halua maksaa, koulu opettaa sen, mikä on pakollista. Ei meistä kaikista tule hiihtäjiä tai luistelijoita eikä todellakaan tarvitsekaan. Talvella voi halutessaan harrastaa muuta.
Meillä lapsi harjoitteli hiihtoa ensin omassa pihassa. Kelpasi oikein hyvin. Käytiin myöhemmin rauhallisella ladulla, itse seisoin ladun vieressä. Pitkää pätkää latua ei tarvita, kun suhaa ees taas. Luistelua opetin kengät jalassa. Jos olisi joku tullut valittamaan, eipä olis kiinnostanut. Luultavasti olisin sanonut, että valittaja saa toki itse opettaa, mutta minä en luistimia aio jalkaani pistää enää ikinä.
Minä olen syntynyt 60-luvun alussa ja silloin eivät vanhemmat todellakaan ehtineet opettaa mitään hiihtoa. Minulla laitettiin sukset jalkaan noin 5 vuotiaana ja siinä sitten omassa pihassa opettelin hiihtämään.
Mutta miten opettaa jos ei osaa niitä itsekään?