Miten on tarkoitus opettaa lapselle hiihtoa ja luistelua, jos ei itse hiihdä eikä luistele?
Terveyssyistä en voi enää nykyään hiihtää enkä luistella ollenkaan. Haluaisin silti lapselle niitä opettaa. Ladulle ei ole mitään asiaa ilman suksia, jos edes penkan puolella pienen matkan yrittää kengillä kävellä lasta opettaessa niin saa niskaansa laturaivon, ohi hiihtävät vieraat aikuiset huutaa, lyö sauvalla ja tökkää sauvan piikillä silmään. Jos yrittää luistinradalle kengät jalassa opettamaan lasta niin sama homma, muut luistelijat alkaa huutamaan ja soittaa sinne suunnilleen poliisin. Miten ihmeessä sitten opetan lasta?
Kommentit (48)
Onhan niitä hiihto- ja luistelukouluja, joihin voi lapsen laittaa.
Meidän lähellä on onneksi tehty lapsille ihan harjoittelulatu, jonka varrella saa kävellä kengillä. Sinne lapsi vain suksien kanssa ja tennispallot mukaan. Alkuun ei välttämättä tarvitse edes mennä ladulle, kun harjoitellaan pystyssä pysymistä ja ylösnousemista. Siinähän sitä yleensä eniten apua tarvitaan.
Luistelua ollaan käyty harjoittelemassa koulun pihalle jäädytetyllä jäällä. Siellä ne muutkin vanhemmat ovat kävelleet kenkien kanssa. Toki onhan se vaikeaa opettaa potkuja ja jarrutusta, jos ei voi näyttää mallia.
Missäpäin sinä oikein asut, jos tuollaista raivoa saat kohdallesi? Täällä ei raivota.
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku luistelu- tai hiihtokoulu lapsille. Ei sen vaikeampaa ole. Tai pyydä vaikka naapuria auttamaan.
Olen etsinyt, mutta ei täällä mitään hiihtokouluja tms ole. Asutaan eräässä Helsingin låhiössä, emme juuri tunne naapureita kun ei tunnu olevan tapana kuin moikata. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin sinä oikein asut, jos tuollaista raivoa saat kohdallesi? Täällä ei raivota.
Paloheinässä käytiin. Siellä oli raivoa. Ap
Meillä lapset opetteli hiihtämään ihan muualla kuin ladulla, ihan pihapiirissä opeteltiin. Luistelemaan opeteltiin kentällä, en itse luistellut kun piti auttaa lapsia pysymään pystyssä. Koulussa ovat hiihtäneet eivät muuten ole innostuneet, luistelemaan ovat ihan itse kouluiässä jo itsekin osanneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi joku luistelu- tai hiihtokoulu lapsille. Ei sen vaikeampaa ole. Tai pyydä vaikka naapuria auttamaan.
Olen etsinyt, mutta ei täällä mitään hiihtokouluja tms ole. Asutaan eräässä Helsingin låhiössä, emme juuri tunne naapureita kun ei tunnu olevan tapana kuin moikata. Ap
Asun itse Helsingissä ja kokoajan mainostetaan hiihto- ja luistelukouluja. Minkä ikäinen lapsesi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nämä sitten on?
https://www.pakilanveto.fi/hiihtokoulut/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloheinässä on ihan erillinen opetuslatu lapsille. Ei välttämättä ole vielä auki, kun vasta lumettavat aluetta. SIellä ollaan opetettu omaa lasta hiihtämään, eikä kukaan ole raivonnut. Hiihtokoulutkin alkavat pian.
Suurempi kysymys on, että miten opetan kumpaakaan lapselle, kun en itsekään osaa. Tai no luistella osaan, mutta en pidä siitä.
En ymmärrä näitä jotain pakollisia urheilulajeja, jotka on muka pakko opettaa lapselle ennen kouluun menoa. Eikö se ole koulun homma opettaa siellä niitä asioita, joita siellä tehdään. Ei mun tarvitse opettaa lasta lukemaan tai pelaamaan pesäpalloa ennen kouluun menoa, vaan ne jutut opitaan siellä koulussa. Miksi talvilajit ovat joku outo poikkeus tähän?
https://suomenlatupaloheina.johku.com/fi_FI/lasten-kurssit
Juuri on alkamassa hiihtokouluja vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Suurempi kysymys on, että miten opetan kumpaakaan lapselle, kun en itsekään osaa. Tai no luistella osaan, mutta en pidä siitä.
En ymmärrä näitä jotain pakollisia urheilulajeja, jotka on muka pakko opettaa lapselle ennen kouluun menoa. Eikö se ole koulun homma opettaa siellä niitä asioita, joita siellä tehdään. Ei mun tarvitse opettaa lasta lukemaan tai pelaamaan pesäpalloa ennen kouluun menoa, vaan ne jutut opitaan siellä koulussa. Miksi talvilajit ovat joku outo poikkeus tähän?
Kuka sanoo, että on pakko opettaa? Ei ne ole mitään esitietovaatimuksia koulua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nämä sitten on?
Mikä ihmeen hiihtokoulu toi 3-5-vuotiaille tarkoitettu on, jos siinä lapsen pitää pystyä liikkumaan suksilla itsenäisesti? Jos se lapsi osaa liikkua suksilla itsenäisesti, mihin se tarvitsee jotain hiihtokoulua?!
Hiihtäminen on helppoa. Mene sinne, missä on alakoulun hiihtolatu. Sellaiseen aikaan, kun ei ole koulupäivä. Älä kävele ladulla tai edes vieressä. Neuvot vaan lasta. Ei ole vaikeaa.
Meillä se on läheisellä pienellä kaupungin maisemapellolla. Se on neliön muotoinen. Varmaan matka noin 200 m.
Luistelu: ei kukaan suututtaa, jos luistinradalla kävelee lapsen vieressä. Pitää vaan varoa, että ei itse liukastu. Entä lapsen toinen vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa luistella enkä hiihtää. En voi opettaa lastani, ei voi mitään. Opettakoon koulu jos haluaa. Monia muita taitoja olen kyllä opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloheinässä on 1 km latua valmiina. Ei sinne mene vielä tavalliset ihmiset. Kunhan latua on enemmänkin, niin kyllä sinne mukaan mahtuu. Stadionalueella on ollut erikseen pieni ympyrälatu lapsille, jonka ympärillä vanhemmat saa kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei monikaan opi luistelua, uimista tai pyörälläajoa pelkästään koulun opein.
Ne on vanhemman opetettava.
Meilläkin hiihdetään ja luistellaan vaan koulussa. Ei noilla kiinnosta vapaa ajalla mennä kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs nämä sitten on?
Mikä ihmeen hiihtokoulu toi 3-5-vuotiaille tarkoitettu on, jos siinä lapsen pitää pystyä liikkumaan suksilla itsenäisesti? Jos se lapsi osaa liikkua suksilla itsenäisesti, mihin se tarvitsee jotain hiihtokoulua?!
Se onkin perhehiihtokoulu. Siinä hiihdetään aikuisten kanssa. Ap ei pysty hiihtämään, joten tämä ei ole hänelle.
Kummi,toinen vanhempi,täti,setä,isovanhemmat???