800 g kasviksia päivässä, käykö linssit ja pavut tähän?
Kommentit (27)
Linssit ja pavut käy. Tupakkaa ei lasketa, ruoasta kyse.
800 g on iso määrä. En joka päivä syö mitään ruokaa yhteensä niin paljoa, ellei vettäkin lasketa mukaan painoon. Mutta olen pyrkinyt siihen, että ruoasta noin 2/3 on kasviksia. Maitotuotteita, muita proteiineja ja rasvoja lisäksi, ja leipää.
Vierailija kirjoitti:
800 g on iso määrä. En joka päivä syö mitään ruokaa yhteensä niin paljoa, ellei vettäkin lasketa mukaan painoon. Mutta olen pyrkinyt siihen, että ruoasta noin 2/3 on kasviksia. Maitotuotteita, muita proteiineja ja rasvoja lisäksi, ja leipää.
800g päivässä ei ole mahdoton, mutta vaatii toki suunnittelua ja kasvispainotteista ruokavaliota. Mulla se toteutuu helposti siten, että olen korvannut perunan, riisin, pastan jne pääasiassa kasviksilla (esim. lasagnelevyn tilalle kesäkurpitsaviipaleita). Lisäksi pitää muistaa, että marjat ja hedelmät lasketaan kasviksiin, ja vaikkapa joku omena voi painaa helposti 150 - 200 g.
Kyllä käy linssit ja pavut, maissit ja herneet jne
800g kasvissyöjää on hyvä päiväannos. Esim. 20% rasvaa sisältävää jauhelihaa niin saa helposti täyteen.
500 gramman pussi kuivia herneitä, ei ole 500 grammaa kasviksia. Oma järjenkäyttökin on sallittua.
800 g päivässä edellyttäisi sitä, että ruuan kokonaismäärä päivässä olisi suurempi, kuin mitä pystyn syömään.
Syön 2 kertaa päivässä + yhden pienen välipalan ja kerralla ruokaa mahtuu vatsaan enintään noin 6 dl. Jos söisi 800 g kasviksia päivässä jäisin kalorivajeeseen, koska muuta ruokaa ei mahtuisi vatsaan riittävästi.
Niinpä ymmärränkin tämän suosituksen koskevan niitä, jotka noudattavat nykyistä virallista "jatkuvan laiduntamisen" suositusta, eli syövät jotakin 2-3 tunnin välein niin, että koko hereilläoloaika kuluu ns. postprandiaalisessa tilassa jolloin rasva ei pala. Jos syö ylipäätään niin paljon, kuin moinen edellyttää, niin onkin varmaan mahdollista mahduttaa 800 g kasviksia ruokavalioon.
Ei käy linssit. Lasi ja muovi ei ole kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800g päivässä ei ole mahdoton, mutta vaatii toki suunnittelua ja kasvispainotteista ruokavaliota. Mulla se toteutuu helposti siten, että olen korvannut perunan, riisin, pastan jne pääasiassa kasviksilla (esim. lasagnelevyn tilalle kesäkurpitsaviipaleita). Lisäksi pitää muistaa, että marjat ja hedelmät lasketaan kasviksiin, ja vaikkapa joku omena voi painaa helposti 150 - 200 g.
Mitä, eikö peruns, riisi ja vehnä ole kasviksia?
Vierailija kirjoitti:
Tuo 800 g vaatimus on johtanut siihen että moni vanhus korvaa kaurapuuron lasillisella appelsiinimehua. Miten meni omasta mielestä THL???
Jos vanhus on niin dementoitunut, että tulkitsee THL:n ohjeen noin, on varmaan viisainta, että joku muu laittaa ruoan hänen eteensä. Voi olla, että jos häntä suositeltaisiin syömään lihaa, hän söisikin vaikkapa kenkänsä ja saisi mahanpuruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne on, mutta noilla ruokahifisteillä tuppaa olemaan omat erikoisemmat standardinsa asioille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 800 g vaatimus on johtanut siihen että moni vanhus korvaa kaurapuuron lasillisella appelsiinimehua. Miten meni omasta mielestä THL???
Tuossa tapauksessa ei ole sitten ymmärretty sitä suositusta. Mehua kun ei todellakaan lasketa kasviksiin, vaikka se olisi täysmehua.
Ei saakeli, onkohan tuossa yksi nolla liikaa? 800g pelkkiä kasviksia, entäs ne ruokaympyrän muut ruoka-aineet, yhteensä niistä kertyisi kilokaupalla per päivä, ei ole mitenkään realistista semmoiset määrät joka päivä!
Vierailija kirjoitti:
500 gramman pussi kuivia herneitä, ei ole 500 grammaa kasviksia. Oma järjenkäyttökin on sallittua.
Tottakai se on. Vai mistä luulet hernekeiton tulevan?
Vierailija kirjoitti:
800g kasvissyöjää on hyvä päiväannos. Esim. 20% rasvaa sisältävää jauhelihaa niin saa helposti täyteen.
Saako kasvissyöjää syödä ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on. Vai mistä luulet hernekeiton tulevan?
Liota ne herneet ja punnitse uudelleen.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat biologisesti kasviksia tietysti, mutta ravitsemussuosituksissa ne lasketaan hiilihydraatin lähteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli, onkohan tuossa yksi nolla liikaa? 800g pelkkiä kasviksia, entäs ne ruokaympyrän muut ruoka-aineet, yhteensä niistä kertyisi kilokaupalla per päivä, ei ole mitenkään realistista semmoiset määrät joka päivä!
800 grammaa kasviksia ei ole edes paljon. Itse syön kukkurallisen lautasen salaattia ja lämpimiä kasviksia lounasravintolassa heti alkajaiseksi, siinä on varmaan jo puolet päivän tavoitteesta. Sitten otan kalaa tai kasvisproteiinia ja kastiketta sen verran kuin mahaan mahtuu.
Entä tupakka?