Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL
Kommentit (345)
En esikasvata.
Viime vuonna laitoin kesäkuussa suoraan maahan ja niistä ehti tulla valtavia.
Vierailija kirjoitti:
En esikasvata.
Viime vuonna laitoin kesäkuussa suoraan maahan ja niistä ehti tulla valtavia.
Vau. Millainen kasvupaikka?
Kohopenkki, paljon hevonkakkaa pohjalla. Meren rannalla tuulinen paikka.
Olin pari viikkoa poissa kotoa ja ne oli venähtäneet 20-30 senttisiksi.
Tykkään, että ne on parhaimmillaan aika pieninä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen auttamattomasti myöhässä kaikkien kasvatusten kanssa. Huonekasvit ruukutin vasta tällä viikolla ja koulin samalla tomaatit ja paprikat, munakoisot myös. Muutaman kukkamukulan ruukutin myös, olivat pimeässä alkaneet kasvaa vaikka multa oli rutikuivaa. Saapa nähdä saanko mitään satoa kesällä. No ehkä kesäkurpitsat tuottaa jotain. Ei kasva kunnolla mikään, vaikka lannoitan ja kastelen. Kämppä on kyllä ollut viileä +20 ja hämärää. Kesäkukat ostan valmiina.
Saat ihan varmasti satoa. Etenkin jos on taas pitkä ja lämmin syksy. Jopa parvekkeella saa nykyisin satoa, koska syksy on pitkä ja lämmin. Tomaatit jälkikypsyvät sisälläkin.
Aina sitä jotain satoa saa mutta kun haluaisin reippaasti pakastettavaakin. Taimet (tomaatti ja paprika) on tosi pieniä, kituvat vaikka uutta multaa laitoin. Mansikan rönsytaimista näyttää suurin osa selviytyneen talven yli mutta eipä niistä vielä satoa saa. Vanhemmat taimet jotain tuottaa.
Kesäkurpitsan lehdet aion nyt käsitellä "homeenestoliuoksella" kun joka vuosi on ihan homeiset lehdet olleet. Löysin netistä jonkun sumutereseptin vettä+soodaa+etikkaa vai mitä siihen nyt tulikaan. Liian kuumaa ja kuivaa ollut niin heti homehtuu. Hyvin niistä satoa on saanut aina. No kesä vasta tulossa niin ei pidä luovuttaa alkumetreillä.
Mites teidän kesäkurpitsat voi? Minkä kokoisia?