Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarhamadon puremat 2026! OFFICIAL

Vierailija
07.01.2026 |

Täällä jo innokkaana kasvatellaan kevätkukkasia, mites siellä?

Kommentit (445)

Vierailija
321/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään alppiruusupeukaloa? Miten olet saanut alppiruususi menestymään?

Pihassani, joka on iso ja metsän reunassa, on useammassa paikassa alppiruusuja. Parhaiten menestyy pohjoisseinustalla olevat, jotka saavat vain aamu- ja ilta-aurinkoa, sillä maa ei kuivu helteilläkään.

Mäntymetsässä, jossa muhkeaa rahkasammaltakin, kituu, joka ihmetyttää. Samoin liian paahteisessa paikassa. 

Pihalla nurmialueella mäntyjen katveessa suht hyvin pärjännyt, mutta ajoittain lehtien alapinnoilla valkoisia pikkuötököitä vaivaamassa. Ihmeen vaikea ollut saada alppiruusuja menestymään. Olisi kiva myös kuulla vinkkejä.

Vierailija
322/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain jo lehtokotilot liikkeellä? Täällä Hyvinkäällä (Uudellamaalla) ei vielä näkynyt, mutta kauhulla odotan.

Taisivat paleltua? En ole kaivellut sisältöjä, mutta aikuisten kotiloita on näkynyt. Lumi katosi jo kauan sitten. Ehkä ne eivät talvehtineet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihassani, joka on iso ja metsän reunassa, on useammassa paikassa alppiruusuja. Parhaiten menestyy pohjoisseinustalla olevat, jotka saavat vain aamu- ja ilta-aurinkoa, sillä maa ei kuivu helteilläkään.

Mäntymetsässä, jossa muhkeaa rahkasammaltakin, kituu, joka ihmetyttää. Samoin liian paahteisessa paikassa. 

Pihalla nurmialueella mäntyjen katveessa suht hyvin pärjännyt, mutta ajoittain lehtien alapinnoilla valkoisia pikkuötököitä vaivaamassa. Ihmeen vaikea ollut saada alppiruusuja menestymään. Olisi kiva myös kuulla vinkkejä.

Eivätkös ne pidä happamasta maasta? Haluaisin vähän tasoittaa ja penkittää kuoppaista havumetsämaata (juuria ei todellakaan saa käsivoimin pois) ja lykätä sinne. Jäisivät talon varjoon metsikön puolelle. Sinun kokemuksesi perusteella saattaisivat pärjätäkin :) 

Vierailija
324/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkös ne pidä happamasta maasta? Haluaisin vähän tasoittaa ja penkittää kuoppaista havumetsämaata (juuria ei todellakaan saa käsivoimin pois) ja lykätä sinne. Jäisivät talon varjoon metsikön puolelle. Sinun kokemuksesi perusteella saattaisivat pärjätäkin :) 

Kuulostaa hyvältä, kastelua kuivilla jaksoilla nyt alkuun ja katetta juurille!

Vierailija
325/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain jo lehtokotilot liikkeellä? Täällä Hyvinkäällä (Uudellamaalla) ei vielä näkynyt, mutta kauhulla odotan.

Tuusulassa näin ekan jo kaksi viikkoa sitten. 

Vierailija
326/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ostatte parhaat taimet? Olen vähemmän tilannut postin kautta, mutta esim. viherpeukalolta tulleista kaikki ovat kuolleet. Paratiisin taimitarhalta selvisi yksi... Meillä on niin pieni valikoima lähimmässä puutarhassa, että postitus olisi kätevä.

Vierailija
327/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akileijat on jo nousemassa, vaikka viime yönäkin oli 6 astetta pakkasta. Ja aika moni muukin perenna. Täytyy käydä kaivelemassa kylmälavaa, siellä on tulossa 22 eri perennaa.

Tänään laitan maahan porkkanat, tillit, palsternakan, pinaatin ja persiljan. Kestävät hyvin pakkasta ja itävät kun oikea aika on.

Ja laitan kultavettä noille perennoille. 

Ihana kesä tulossa olen aivan täpinöissäni.

Ai voi laittaa jo persiljaa? Kiitti vinkistä!

persilja on helpoin laittaa kun ostaa kaupasta sellaisen kasvupaakussa olevan ja istuttaa sen, se kestää monta vuotta uusiutuen itsestään, jos kulutus on suurta tai haluaa pakkaseen talveksi, niin voi toki ostaa useampiakin  ja istuttaa se syöty tynkä maahan, ruohosipuli samoin sekä viinisuolaheinä. Tarkoitan niitä mitä myydään ruokaosastoilla, en puutarhaosastoilla myytävää.

Persilja on kaksivuotinen.

Vierailija
328/445 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tulla onnelliseksi, ryhdy puutarhuriksi :)

Vierailija
329/445 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee sitten takatalvi ja puutarhat jäätyvät :(

Vierailija
330/445 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein viime kesänä ensimmäisen kerran puutarhan ja kasvatin perunaa pari penkkiä. Onnistui hyvin ja satoa tuli paljon enemmän mitä osasin odottaa. Nyt mietin, että riittääkö, että perunat istuttaa tänä vuonna viereiseen penkkiin, eikä sen kauemmas.

Mulla siis oli neljä penkkiä, kahdessa perunaa, yhdessä retiisiä ja yrttejä ja yhdessä sipuleita. Eli riittääkö, että lajeja vaihtelee penkeittäin, vai pitäisikö kaivaa kokonaan uusi penkki?

Vierailija
331/445 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein viime kesänä ensimmäisen kerran puutarhan ja kasvatin perunaa pari penkkiä. Onnistui hyvin ja satoa tuli paljon enemmän mitä osasin odottaa. Nyt mietin, että riittääkö, että perunat istuttaa tänä vuonna viereiseen penkkiin, eikä sen kauemmas.

Mulla siis oli neljä penkkiä, kahdessa perunaa, yhdessä retiisiä ja yrttejä ja yhdessä sipuleita. Eli riittääkö, että lajeja vaihtelee penkeittäin, vai pitäisikö kaivaa kokonaan uusi penkki?

Osalle riittää säännöllinen kierto ja osa tarvitsee epäsäännöllisempiä toimenpiteitä. Riippuu olosuhteista. 

Vierailija
332/445 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako jo laittaa salaattia ja rucolaa kohopenkkiin? V-vyöhyke kyseessä.

Vierailija
333/445 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaako jo laittaa salaattia ja rucolaa kohopenkkiin? V-vyöhyke kyseessä.

Minulla on salaatit ulkona yöt, eivät ole paleltuneet (kaupan salaatit ruukutin) ja yrttejä kuskaan vielä yöksi sisälle (kaupan yrttejä). Laitan myös siemenestä, koska niitä on, mutta kaupan salaatitkin säilyvät pidempään ulkona ja tekevät uutta lehteä paremmin.

Vierailija
334/445 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän toukokuun loput 2 viikkoa, onkohan kylmää vai lämmintä? Ihan hyvin on esikasvatukset lähteneet käyntiin ja kohta saa ruukuttaa uudelleen. Mietin ruukutanko jo nyt vai odottelenko vielä. Montaa kymmentä ruukkua ei viitsisi kanneksia edes takaisin kylmiksi öiksi sisälle.

Vierailija
335/445 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän toukokuun loput 2 viikkoa, onkohan kylmää vai lämmintä? Ihan hyvin on esikasvatukset lähteneet käyntiin ja kohta saa ruukuttaa uudelleen. Mietin ruukutanko jo nyt vai odottelenko vielä. Montaa kymmentä ruukkua ei viitsisi kanneksia edes takaisin kylmiksi öiksi sisälle.

Tällä hetkellä näyttää hyvältä. +17 - +21 c, joten aion laittaa taimet lopullisiin astioihinsa. Niitä saa vielä siirrettyä 1-2 yöksi jos tulee tarvista. 

Vierailija
336/445 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankikylvöistä ei tainnut lähteä kasvamaan mikään :(

Vierailija
337/445 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen auttamattomasti myöhässä kaikkien kasvatusten kanssa. Huonekasvit ruukutin vasta tällä viikolla ja koulin samalla tomaatit ja paprikat, munakoisot myös. Muutaman kukkamukulan ruukutin myös, olivat pimeässä alkaneet kasvaa vaikka multa oli rutikuivaa. Saapa nähdä saanko mitään satoa kesällä. No ehkä kesäkurpitsat tuottaa jotain. Ei kasva kunnolla mikään, vaikka lannoitan ja kastelen. Kämppä on kyllä ollut viileä +20 ja hämärää. Kesäkukat ostan valmiina.

Vierailija
338/445 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen auttamattomasti myöhässä kaikkien kasvatusten kanssa. Huonekasvit ruukutin vasta tällä viikolla ja koulin samalla tomaatit ja paprikat, munakoisot myös. Muutaman kukkamukulan ruukutin myös, olivat pimeässä alkaneet kasvaa vaikka multa oli rutikuivaa. Saapa nähdä saanko mitään satoa kesällä. No ehkä kesäkurpitsat tuottaa jotain. Ei kasva kunnolla mikään, vaikka lannoitan ja kastelen. Kämppä on kyllä ollut viileä +20 ja hämärää. Kesäkukat ostan valmiina.

Saat ihan varmasti satoa. Etenkin jos on taas pitkä ja lämmin syksy. Jopa parvekkeella saa nykyisin satoa, koska syksy on pitkä ja lämmin. Tomaatit jälkikypsyvät sisälläkin. 

Vierailija
339/445 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kevät! Minulla on kaikki taimet olleet jo pari viikkoa parvekkeella. Olen seurannut lämpötilaa ja pysyy yölläkin 6-8 asteessa. Päivällä pitää huolehtia tuuletuksesta, herkästi nousee 30, mikä on aivan liikaa. Tiny Tim on jo nupulla ja nyt pitäisi laittaa lopulliseen kasvuastiaan. Tänä vuonna ai tarvitse huolehtia kasvien karaisusta, kun koko ajat saaneet käsittelyä. On minulla pari patteria varalta, jos tulisi pakkas yö, mutta toistaiseksi ei ei ole tarvittu. Kukkia tulee paljon pihalle, kasvatuksessa kosmoskukkaa, kesäleimua, törmäkukkaa ja tietysti samenttikukkia. Kesä- ja talvikurpitsat ovat itäneet ja salkopavut myös, eli kohta on ruuhkaa parvekkeella.

Vierailija
340/445 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kevät! Minulla on kaikki taimet olleet jo pari viikkoa parvekkeella. Olen seurannut lämpötilaa ja pysyy yölläkin 6-8 asteessa. Päivällä pitää huolehtia tuuletuksesta, herkästi nousee 30, mikä on aivan liikaa. Tiny Tim on jo nupulla ja nyt pitäisi laittaa lopulliseen kasvuastiaan. Tänä vuonna ai tarvitse huolehtia kasvien karaisusta, kun koko ajat saaneet käsittelyä. On minulla pari patteria varalta, jos tulisi pakkas yö, mutta toistaiseksi ei ei ole tarvittu. Kukkia tulee paljon pihalle, kasvatuksessa kosmoskukkaa, kesäleimua, törmäkukkaa ja tietysti samenttikukkia. Kesä- ja talvikurpitsat ovat itäneet ja salkopavut myös, eli kohta on ruuhkaa parvekkeella.

Mahtavaa! Googlailin kosmoskukan ja olipa viehättävä väriyhdistelmä yhdessä. En ole ennen tuollaisia nähnytkään. Toivotaan tosiaan, että se tästä ilman suurempia takapakkeja.