Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun maksat itse 14€ lounaasta sen 8,80€, ei kyseessä ole lounasetu

Vierailija
07.01.2026 |

Moni luulee kun saa duunista lounaan hinnasta osan, että kyseessä on lounasetu.

Mutta ei se oo niin

Vasta kun duuni naksaa lounaan kokonaan on kyseessä lounasetu

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt aloituksesta mitään. En maksa lounaasta mitään. Syön aina eväitä.

En ymmärrä viestistäsi mitään. Olen myös täysin individualisti ja itsekeskeinen, ja ymmärtäminen on yliarvostettua somen valtakaudella.

Siis olemmeko sodassa vai emme? Selkeällä suomenkielellä, kyllä tai ei, kiitos.

Vierailija
42/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se etu, jos haluamansa asian saa edullisemmin, kun työnantaja sen mahdollistaa. 

Tuo on työpaikkalounas, ei lounasetu. Lounasetu on samanlainen kuin puhelinetu, maksat tietyn summan veroissasi ja syöt ilman maksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasetu on verotuettu työsuhde - etu, jonka työnantaja voi tarjota työntekijöille ruokailukuluihin, yleensä mobiilisovelluksen tai setelien kautta (esim. Edenred, Smartum, Epassi). Vuonna 2026 lounasedun verovapaa arvo on 8,80 € - 14,00 € per työpäivä, ja työntekijä maksaa edusta vähintään 75 % verotusarvon mukaisesti, jolloin etu on hänelle edullinen, koska vain pieni osa siitä on veronalaista tuloa, ja työnantaja saa verovähennyksen. Lounasetua voi käyttää aterioihin, mutta usein myös ruoan tilaamiseen tai muuhun ruokahuoltoon sopivissa paikoissa. 

Vierailija
44/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasetu on verotuettu työsuhde - etu, jonka työnantaja voi tarjota työntekijöille ruokailukuluihin, yleensä mobiilisovelluksen tai setelien kautta (esim. Edenred, Smartum, Epassi). Vuonna 2026 lounasedun verovapaa arvo on 8,80 € - 14,00 € per työpäivä, ja työntekijä maksaa edusta vähintään 75 % verotusarvon mukaisesti, jolloin etu on hänelle edullinen, koska vain pieni osa siitä on veronalaista tuloa, ja työnantaja saa verovähennyksen. Lounasetua voi käyttää aterioihin, mutta usein myös ruoan tilaamiseen tai muuhun ruokahuoltoon sopivissa paikoissa. 

Eli veronkiertoa. Pitäisi kutsua siis etuisuudeksi tai tueksi ei eduksi.

Vierailija
45/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä viestistäsi mitään. Olen myös täysin individualisti ja itsekeskeinen, ja ymmärtäminen on yliarvostettua somen valtakaudella.

Siis olemmeko sodassa vai emme? Selkeällä suomenkielellä, kyllä tai ei, kiitos.

Suomi EI ole sodassa.

Vierailija
46/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan lounas ale hintaan.  8€ vielä kestää maksaa.  Jos muistaa syödä salaatin juoda jotain . Kerralla ei paljon jaksa . Meillä on tuttava joka saa työn puolesta lounas seteleitä eli ilmaiset ruuat mikä auttaa paljonkin kun asumiseen jää enemmän.  

Työntekijän eli lounaan ostajan kannalta se on alehinta. Työnantajan kannalta se on työntekijälle tarjottu etu, koska työntekijä saa sen alennetun hinnan. Ravintolan kannalta se on se ja sama sinänsä, että ravintola saa lounaan koko hinnan tilillensä, mutta hyödyllinen sikäli, että edun takia useampi työntekijä raskii syödä ulkona.

Vierailija
47/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 euron lounaasta työntekijä maksaa itse 75% eli 10,50. Ja aina vähintän 8,80, eli alle 12 euron lounaita ei kannata maksaa lounasedulla. Jos ostaa 14 euron lounaan, työnantaja saa siis verovapaasti maksaa siitä 3,50.

Vierailija
48/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt ap ole yhtään mistään perillä. Ei minimiarvo 8,80 tarkoita, että maksat sen verran itse vaan että lounasetua käyttäessäsi sinulta veloitetaan vähintään 8,80 vaikka hinta olisi vitosen. Maksimissaan taas voi käyttää 14 euroa lounasta kohti, loppu maksetaan muulla tavalla jos menee yli.  Itse maksettava osuus on 75% eli 14 eurosta 10,50.  Tähän on poikkeuksia, mutta meillä yksityisen sektorin työntekijöillä yleisimmin näin. Ja ihan Verohallinnon sivulta voit tarkistaa rajat ja lounasedun määritelmän.

Vierailija
49/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14 euron lounaasta työntekijä maksaa itse 75% eli 10,50. Ja aina vähintän 8,80, eli alle 12 euron lounaita ei kannata maksaa lounasedulla. Jos ostaa 14 euron lounaan, työnantaja saa siis verovapaasti maksaa siitä 3,50.

Miksi ei kannattaisi alle 12 euron lounaita maksaa lounasedulla? Säästöä se edelleen on maksaa 8,80 euroa omaa rahaa kuin vaikka 11,50 euroa. Ei tule kuitenkaan lähellekään niin paljoa käytyä, että niitä lounaskertoja tarvitsisi säästellä. :D

Vierailija
50/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä 8,80 euron lounaastakin työnantaja maksaa 75%, mutta maksaessasi lounasedulla veloitus on aina vähintään 8,80 euroa. En siis näe miksi ei kannattaisi syödä halvempaa lounasta jos sellainen on tarjolla, maksettavaa tuosta pienimmästä jää itselle 6,60.

Vierailija
51/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntelette te sanoja miten päin hyvänsä, niin lounarien poistuminen tulee näkymään vain ja ainoastaan ravintoloiden konkurssi aaltona ja niillä ei korjata mitään vaan sillä summalla katetaan rikkaiden korruptiota. <3

Mieti meitä matalapalkka-alojen duunareita. Ei saada ikinä mitään lounareita, mutta maksetaan veroja, millä kustannetaan rikkaiden lounarit. Voi V taas nyt.

Vierailija
52/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään jo ajatellut että ravitsemussuositukset julistaa lounaan tärkeyttä osin juuri siksi että ravintoloissa riittäisi lounasaikaan asiakkaita. Silti nämä kotiruokalounaina itseään markkinoivat noutopöydät sisältävät mielettömän määrän voita, kermaa ja suolaa joten kansa lihoo vaikka luulee syövänsä terveellisesti ja ohjeiden mukaan. Toinen ääripää on sitten nämä vitosen mukasalaatit joissa on kaksi lusikallista syötävää. 

En ole boomeri mutta ennen oli tehtaissa omat ruokalat missä fyysistä työtä tekevät, pyörällä töihin kulkevat ihmiset kävivät syömässä lautasellisen terveellistä ruokaa, näkkäriä ja maitoa. Kulutus ja ruoka olivat tasapainossa. Kouluruokaa voisi ehkä suolata ja maustaa reippaammin mutta sekin kannattaa syödä, onneksi oman nuoren kaveriporukka syö koulussa. Ja tässäkin kulutus vastaa ruokailua. 

Suomalaisessa yhteiskunnassa oli ennen paljon hyviä asioita mutta nykyään tuntuu että kaikki menee huonompaan suuntaan. Sori siitä. Ja joo, kirottu palstamamma uskalsi arvostella yhtä seitsemästä pyhästä, noutopöytälounasta :)

Vierailija
53/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mikä tahansa mutta jos maksan 14€ safkasta 8,80€ niin otan vastaan. 

Vierailija
54/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 vuotta ollu omat eväät. En käy lounasravintolassa.

👏nyt lokit itkee kun joutuu maksamaan itse ruokansa🤢

Vierailija
55/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oli mikä tahansa mutta jos maksan 14€ safkasta 8,80€ niin otan vastaan. 

Maksat siitä 10.50. Jos maksat vähemmän niin työnantajan maksama osuus on verotettava luontoisetu.

Vierailija
56/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että lounasetujen vuoksi ravintoloiden ateriahinnat ovat kalliimpia kuin muutoin olisivat. Kaikilla ei ole lounasetuja.  

Vierailija
57/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasedun vuoksi 14 euron lounas menee kaupaksi.

Jos lounasetuja ei olisi, lounaan hinta olisi matalampi, koska ei kovin moni laita 14 euroa yhteen lounaaseen omaa rahaa.

On kohtuutonta omalla rahalla lounaan ostaville, että lounaat ovat lounasedun vuoksi kalliimpia, kun mitä ne muutoin olisivat.

Kaikilla työpaikoilla ei ole lounasetuja. 

Vierailija
58/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa ilmaisia eväitä? Kai sä niistä jotain olet maksanut.

Itse olin äsken työpaikkalounaalla joka maksoi sen 14 euroa. On se etu mutta osittainen etu ja siitä maksetaan veroakin.

Tuo on varmaan se toisten eväiden syöjä, josta toisessa ketjussa kerrotaan.

Vierailija
59/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas outo otsikko. Maksat lounaasta 14 euroa ja 8,80 euroa. Siis täh? Lueppa AP ääneen tuo otsikko. 

Vierailija
60/62 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin, että lounasetujen vuoksi ravintoloiden ateriahinnat ovat kalliimpia kuin muutoin olisivat. Kaikilla ei ole lounasetuja.  

Pitkään ovat monessa paikassa maksaneet jo enemmän ja erotus pitää maksaa kokonaan itse. Kolme vuotta sitten alkoi olla jo Helsingissä tätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän