Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla olisi 4000 euroa ylimääräistä rahaa ja haluaisin sen sijoittaa.

Vierailija
06.01.2026 |

Nyt mietin, että sijoitanko kaiken kerralla johonkin indeksirahastoon vai jaanko sen esimerkiksi neljälle eri kerralle kun sijoitan. Kuinka sinä tekisit?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta metsäpalsta

Vierailija
42/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa osakesäästötili ja tee kauppaa siellä, verottaja ei puutu asiaan niin kauan, kun tuottoja ei ota ulos. Huono puoli on se, että osakesäästötilille ei saa laittaa rahaa kuin 100 000, siis rahaa, tilin arvo voi tietenkin olla  enemmän kauppojen ja osinkojen myötä.

Jos jollain on 100000eur tai enemmän sijoitettavaksi hänellä todennäköisesti on muitakin pääomatuloja (tai tulee olemaan). Silloin osakesäästötili on todella huono. Sinne ei myöskään voi ostaa esim ETF tai vaikkapa indeksirahastoja joka tekee koko hommasta älyvapaan. Minulle jopa pankissa hyvin nopeasti sanottiin että osakesäästötiliä ei oikein voi suositella minulle enkä edes ole mikään suursijoittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin juuri pitkään salkkuun terveystaloa suurinpiirtein samalla summalla.

Just. Sitten odotetaan lottovoittoa

Vierailija
44/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee osingon muodossa..ajattelin kans laittaa kymppitonnin Terveystalo. Koska se maksaa isoa osinkoa..vielä ehtii ennen tulosjulkaisua.. vuoden korkotuotto tulee kuulaudessa

Vierailija
45/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lisää Nvidiaa. Eihän tuo ole edes kovin iso summa. Mutta riippuu, mitä muuta sinulla on sijoitettuna. 

Mikään summa ei ole niin pieni etteikö se ansaitse harkintaa ja hyvää kohdetta. Lottomentaliteetistä pitäisi suomessa jo päästä eroon. 

Vierailija
46/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa osakesäästötili ja tee kauppaa siellä, verottaja ei puutu asiaan niin kauan, kun tuottoja ei ota ulos. Huono puoli on se, että osakesäästötilille ei saa laittaa rahaa kuin 100 000, siis rahaa, tilin arvo voi tietenkin olla  enemmän kauppojen ja osinkojen myötä.

Jos jollain on 100000eur tai enemmän sijoitettavaksi hänellä todennäköisesti on muitakin pääomatuloja (tai tulee olemaan). Silloin osakesäästötili on todella huono. Sinne ei myöskään voi ostaa esim ETF tai vaikkapa indeksirahastoja joka tekee koko hommasta älyvapaan. Minulle jopa pankissa hyvin nopeasti sanottiin että osakesäästötiliä ei oikein voi suositella minulle enkä edes ole mikään suursijoittaja

Mulla on molemmat tilit joissa osakkeita arvo osuustili ja osakesäästötili ..arvo osuustilin hyvät puolet on että vuoden lopussa voi putsata huonot tappiolliset osakkeet salkusta ja vähentää ne voitoista ja näin voi vähentää veroja myymällä tappioita

Vierailija
47/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lisää Nvidiaa. Eihän tuo ole edes kovin iso summa. Mutta riippuu, mitä muuta sinulla on sijoitettuna. 

Bro, nvidia ei ole kuuteen kuukauteen liikkunut mihinkään😂😂

Vierailija
48/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiot pitää pitkään ( vähintään 10v tai yli) niin raakasti sp500 indeksiin. Vaikka kahdessa erässä. Älä yritä löytää voittaja-osaketta saati rahastoa, siihen ei oikeasti pysty kukaan. Maailmarahastoissakin yhdysvaltalaiset osakkeet näyttelevät suurta roolia niin sijoita suoraan sp500 indeksiin. 

Vierailija
49/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita osaamiseesi.

Osta joku hyvä koulutuskurssi.

Vierailija
50/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne osakesäästötilin edut ovat? Pankit vain haluavat ihmiset lukitsemaan rahansa sinne ja käymään kauppaa koska ei tarvitse maksaa veroa, huokaus.

Vierailija
51/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aiot pitää pitkään ( vähintään 10v tai yli) niin raakasti sp500 indeksiin. Vaikka kahdessa erässä. Älä yritä löytää voittaja-osaketta saati rahastoa, siihen ei oikeasti pysty kukaan. Maailmarahastoissakin yhdysvaltalaiset osakkeet näyttelevät suurta roolia niin sijoita suoraan sp500 indeksiin. 

Tuo varmaan kyykkää vuoden aikana..varo sijoittamista putoavan indeksiin

Vierailija
52/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita osaamiseesi.

Osta joku hyvä koulutuskurssi.

Warren Buffetin neuvot ovat ihan hyviä mutta me olemme suomessa. Neuvot eivät ihan täysin päde täällä. Ihan jo ihmisten kunnianhimo on täällä aivan eri tasoa ja lisäksi on nämä suojaverkot entisestään passivoimassa. Jenkeissä homman nimi on että yks jos toinen haaveilee ryysyistä rikkauksiin ja painaa hulluna duunia ja kursseja ja pyrkii ylöspäin. Pakko, ellei halua vanhuksena sillan alle asumaan. Tosin sielllä on paljon enemmän hyviä mahdollisuuksiakin. Täällä suomessa jos kysyy että haluaisko joku esimieheksi niin kovin montaa kättä ei nouse. Jenkeissä syntyy likipitäen tappelu että kuka sen paikan saa. Jos ylennys vaatii muuttamista niin yhtään kättä ei suomessa nouse.

Että josko pähkittäis sitä sijoittamista vaan.

Vierailija
53/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajallinen ja maantieteellinen hajautus. Itse sijoitin tosin juuri sijoitusasuntoon, ulkomaille. Se oli osakesijoittamisen vaihtoehto, muuten kaikki olisi kiinni osakkeissa ja kullassa. Enkä ole miljonääri, ihan tavallinen työtä tekevä pulliainen.

Vierailija
54/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vimma ihmisillä on sijoittaa koska menee pitkään jopa vuosikymmeniä kun voi tienata jotain. Minulla on 300000 euroa mutta en halua sijoittaa euroakaan.

Katso kullan hintakehitystä ja mieti siitä miten käteisellesi käy, kun tuo relisoituu inflaationa.

Vierailija
55/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta metsäpalsta

Älä osta mitään, jonka omistuksen hinta riippuu lopussa persaukisen valtiomme rahoitustarpeista.

Vierailija
56/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo varmaan kyykkää vuoden aikana..varo sijoittamista putoavan indeksiin

Todennäköisesti mutta toisin kuin moni muu pörssi se myös nousee. Jos aikajänne pitkä niin jakaisin muutamaan erään ja kaikki sp500 indeksiin. Missään nimessä en lähtisi puuhastelemaan eurooppaan tai kehittyville markkinoille. Täyttä lottoa pitkässä juoksussa.

Vierailija
57/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta metsäpalsta

Älä osta mitään, jonka omistuksen hinta riippuu lopussa persaukisen valtiomme rahoitustarpeista.

Kyllä, ja kovin kaksisia eivät ole sellunkeiton näkymät pitkässä juoksussa. Mutta metsässä olisi kyllä omistamisen iloa

Vierailija
58/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee osingon muodossa..ajattelin kans laittaa kymppitonnin Terveystalo. Koska se maksaa isoa osinkoa..vielä ehtii ennen tulosjulkaisua.. vuoden korkotuotto tulee kuulaudessa

Ja sitten osingon irtoamisen jälkeen osake laskee saman verran. Tätähän se on tässä osinkojen luvatussa maassa. Kasvua ei edes yritetä

Vierailija
59/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten osingon irtoamisen jälkeen osake laskee saman verran. Tätähän se on tässä osinkojen luvatussa maassa. Kasvua ei edes yritetä

Osake yleensä nousee tulosjulkaisua alle ja laskee osingon maksun jälkeen....osta ajoissa älä edellisenä päivänä

Vierailija
60/68 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta metsäpalsta

Pakkoko sitä on suomesta ostaa?