Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla olisi 4000 euroa ylimääräistä rahaa ja haluaisin sen sijoittaa.

Vierailija
06.01.2026 |

Nyt mietin, että sijoitanko kaiken kerralla johonkin indeksirahastoon vai jaanko sen esimerkiksi neljälle eri kerralle kun sijoitan. Kuinka sinä tekisit?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä aika on niin turbulentti, että vastoin yleistä ohjeistustani suosittelen vahvaa ajallista hajautusta.

Indeksi tottakai.

Vierailija
22/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko 4000€ sinulle vähän vai paljon. Ajallinen hajauttaminen laskee tuottoa keskimäärin vähän mutta riskiä paljon. Raha tilillä ei tuota niin paljon kuin osakkeet ja on myös riski että rahat tililtä tulee käytettyä helpommin kuin sijoituksista.
https://www.sijoittaja.fi/85153/sijoittaja-fi-tutki-kannattaako-ajallin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vimma ihmisillä on sijoittaa koska menee pitkään jopa vuosikymmeniä kun voi tienata jotain. Minulla on 300000 euroa mutta en halua sijoittaa euroakaan.

No se, että jos et nyt juuri tarvitse sitä 30 000 euroa niin sen voi sijoittaa ja kohta sinulla onkin 40 000 euroa. 

Vierailija
24/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vimma ihmisillä on sijoittaa koska menee pitkään jopa vuosikymmeniä kun voi tienata jotain. Minulla on 300000 euroa mutta en halua sijoittaa euroakaan.

puhut täyttä PASKAA. 

Minä sijoitin viimeksi viime perjantaina. TÄmä sijoitus TIENAA minulle JOTAIN jo 20.1. 

Vierailija
25/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin juuri pitkään salkkuun terveystaloa suurinpiirtein samalla summalla.

Vierailija
26/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta QRL:ää. Se on kovassa nosteessa.

Mä en osaa. Miten, mistä noita kryptoja voi ostaa? Kiinnostaa. Vastatkaa tumpelolle asiallisesti ja kiltisti. 
Lataa jokin sellainen tili, ikään kuin kryptopörssi, jossa voit tallettaa rahaa omalta tililtäsi ja ostaa sillä kryptoja. Esim Coinmotion. Siirrä sinne rahaa j valitse mitä ostat. Sitten etsi sellainen kylmälompakko jossa säilytät varojasi. Vaikkapa Xumm on sovelluksena toimiva, Ledger on ihan fyysinen. Siirrä rahat sinne kasvamaan säilöön.

Kiitos. Voisin kokeilla tuota ensin vähän pienemmällä summalla, vaikka tonnilla. Miten verotus menee noiden kanssa, täytyy varmaan itse ilmoittaa jos nostaa tuottoja? Pitääkö ilmoittaa, jos antaa vain kasvaa, muttei nosta?

Vierailija
27/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla esimerkiksi on syynä juuri se, että ei ole 300000 euroa eikä sellaista mistään ilmesty. Joten sijoitan 300€ kuussa, kyllä se siitä vuosien varrella on kertynyt ja jatkaa yhä kertymistään. Itselleni riittää, että pitkässä juoksussa voitan inflaation

Vierailija
28/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000e on aika vähän, neljän kuukauden asumiskustannus, keskiluokkaisen auton käsiraha, kahden hengen viikon kanarian matka.

Tuottoja noin pienelle summalle saa vuodessa ehkä saman verran kuin kaksi tankillista bensaa?

Pitäiskö jättää ihan elämiseen?

Vierailija
29/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua pitää rahoja säästötilillä vaan sijoitan nyt jonnekin ja katotaan miten menee. Eri

Vierailija
30/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimman tuoton saa kun hakee Itämeren purkilta pirtua puoleen hintaan. 

Seuraavana päivänä viinakaapissa on arvoltaan tuplattu omaisuus ja sen kunniaksi voi vetää kirkkaalla hyvät kännit eikä siitä tule edes krapulaa. Tai voihan sieltä ostaa pullon shamppanjaa, jos on nirso hippi Punavuoresta.

Vierailija
31/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000e talteen pankkitilille ja 2000e varmaan ja hyvään sijoitukseen esim s&p 500 tai Eurooppa indeksi

Vierailija
32/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan aina kerralla 4000-5000 Eurolla osakkeita salkkuuni. 

On se salkku jo yli 300 k€ arvoinen.

Vierailija
33/33 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000e on aika vähän, neljän kuukauden asumiskustannus, keskiluokkaisen auton käsiraha, kahden hengen viikon kanarian matka.

Tuottoja noin pienelle summalle saa vuodessa ehkä saman verran kuin kaksi tankillista bensaa?

Pitäiskö jättää ihan elämiseen?

Mistä pääsit siihen käsitykseen, että tämä olisi ainoa summa, jonka ap aikoo sijoittaa. 

Tuo ajatustapa, josta kirjoitat, pitää ihmiset köyhinä.