Kööpenhaminassa täysi paniikki päällä
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/bcf7fbb4-326e-4f95-91cc-a8ee4055ca4e
Trump aikoo ottaa Grönlannin sotilaallista voimaa käyttäen, Tanska tulee olemaan kovan painostuksen alaisena :)
Suomen hönöjen päättäjien silmät eivät ole vieläkään auenneet Trumpin suhteen :D perseennuolenta jatkuu, eihän pikkuruisella maalla valtavan sotajätin kainalossa muuta mahdollisuutta ole.
Kommentit (192)
"Melkoinen ihmishenkien uhraus vain vaaditaan tällaisen väsyttämistaktiikan käytössä"
Näin Venäjä (tai Putin) on valitettavasti päättänyt tehdä. Onneksi loppu häämöttää jo.
Kööpenhaminan hätäkokous. Armeijan edustajat pihalle ja pr-osasto paikalle. Miten me selitetään maailmalle että Grönlannin myynti on itse asiassa tosi hyvä juttu ja me itse ehdotettiin diiliä? Ja miten homma hoidetaan niin että meille ei naureta puoli vuosisataa tän jälkeenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kööpenhaminan hätäkokous. Armeijan edustajat pihalle ja pr-osasto paikalle. Miten me selitetään maailmalle että Grönlannin myynti on itse asiassa tosi hyvä juttu ja me itse ehdotettiin diiliä? Ja miten homma hoidetaan niin että meille ei naureta puoli vuosisataa tän jälkeenkin?
Siten, että laitetaan tarpeeksi kova hinta, sovitaan luonnonvarojen käytöstä Grönlannin, USA:n ja Tanskan kesken yhteisesti. Perustellaan, että USA hoitaa asevoimillaan joka tapauksessa Grönlannin suojelun.
Tämä menee läpi ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Euroopan pitäisi nyt (tämän vuoden aikana) saada vihdoin Euroarmeija kokoon. Miljoonan jannun armeija koottuna kaikkien jäsenmaiden alueelta kootuista sotilaista, joka puolustaisi jokaikistä senttiä EU:n alueista ulkoisia vihollisia vastaan. Ydinaseet siihen päälle vielä ja strategisia investointeja EU-budjetista sotateollisuuden keskeisiin yrityksiin että kaikki tarpeet katetaan. Saksan ja Ranskan pitäisi viedä tämä homma maaliin, pienemmät maat eivät projektia johda.
Samaa mieltä ja Ukrainan pitäisi aloittaa homma. Olen täysin sen puolella, mutta suoraan sanottuna en voi käsittää enkä hyväksyä sitä, että sieltä lähtee ihmisiä pakoon (muilta kuin akuuteilta sota-alueilta. Nämäkin ihmiset voisivat tosin siirtyä myös oman maan sisällä kuten Suomenkin evakot aikoinaan ja osallistua puolustukseen). Uskallan väittää, että jos Ukrainassa IHAN KOKO KANSA, naiset ja miehet, korkeintaan lapsia pakolaisiksi, tekisi IHAN KAIKKENSA ja ensi sijassa ukranailaiset olisivat rintamalla, sota saattaisi olla jo loppunut.
Olen nuori ihminen, mutta en vain voi ymmärtää sitä, kuinka siellä samaan aikaan on Suomestakin vapaaehtoisia rintamalla, mutta samaan aikaan sitten täälläkin on myös nuoria ihmisiä pakolaisina. Tuntuu vain oudolta törmätä johonkin terveeseen nuoreen ukrainalaiseen mieheen esim. Suomessa täysin rauhallisin mielin asumassa, kun osa kansasta sotii.
Näin suomalaisena ei voi ymmärtää. Olen kuullut sen verran sotakertomuksia veteraaneilta, että en usko, että Suomessa olisi koskaan toimittu vastaavasti. Ihmisillä (kaikilla!) oli vain jokin syvälle rakennettu motivaatio puolustaa maata, jonka vahvuutta itsekin tulee ihmeteltyä.
Vierailija kirjoitti:
MInua itseäni häiritsee asiassa myös se, että miksi grönlantilaisilta ei kysytä mitään? Tiedä vaikka siellä noustaisiinkin vastarintaan, jos USA yrittää jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että laitetaan tarpeeksi kova hinta, sovitaan luonnonvarojen käytöstä Grönlannin, USA:n ja Tanskan kesken yhteisesti. Perustellaan, että USA hoitaa asevoimillaan joka tapauksessa Grönlannin suojelun.
Tämä menee läpi ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Mielestäni pitäisi olla mukana myös muita maita. Miksi esimerkiksi USA:lla olisi oikeus Grönlannin luonnonvaroihin sen enempää kuin esim. Kanadallakaan? Tai, jos USA:lla on, niin mielestäni vähintään myös Kanadalla pitäisi olla
Mikä ongelma Grönlantin Tanskalle on? Tuhansien kilometrien päässä, muutaman eskimon asuttama jäinen erämaa!??
Möisivät sen, kun Trump olisi vielä todennäköisesti valmis siitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma Grönlantin Tanskalle on? Tuhansien kilometrien päässä, muutaman eskimon asuttama jäinen erämaa!??
Kyse on ennen kaikkea periaatteesta. Ei maailma toimi niin, että toisen valtion omistamia alueita mennään mielivaltaisesti ottamaan. Tai, jos sovimme että toimii, niin Suomeakaan ei pian enää ole. Ihan oikeasti.
Grönlannnin ei ole luonnonvaroja, ei millään tavalla helposti saatavia ainakaan. Tansakalle ei ole kykyä, halua, tarvetta Grönlannnin "luonnonvaroihin", jota on lähinnä jää ja hemmetinmoinen kylmyys.
Vierailija kirjoitti:
Grönlannnin ei ole luonnonvaroja, ei millään tavalla helposti saatavia ainakaan. Tansakalle ei ole kykyä, halua, tarvetta Grönlannnin "luonnonvaroihin", jota on lähinnä jää ja hemmetinmoinen kylmyys.
USA:n suunnitelma onkin odottaa joitakin kymmeniä vuosia, kunnes ilmastonmuutos (johon Trumpilaiset eivät usko...) on vaikuttanut sen verran, että luonnonvaroihin päästään jostain kulmasta käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tanskalle Grönlanti on yhtä turha ja taloudellinen rasite kuin Suomelle Ahvenanmaa. Suomikin voisi myydä Ahvenanmaan pois. Jos nyt joku haluasi sen vaivoikseen. Suomihan aikoinaan joutui saaren ottamaan, kun se ei kenellekään kelvannut.
Trump näyttää tanskalaiselle suttura pääministerille taivaan merkit💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Mutta kelle ne sitten kuuluvat? Millä perusteella ne kuuluisivat juuri USA:lle? En toki halua, että ne menisivät johonkin Venäjällekään, mutta ei USA:n pitäisi saada yksinoikeutta sen mineraaleihin. Pitäisi tutkia ja neuvotella asiaa enemmän. Maailmassa on monta muutakin maata, jolle olisi hyötyä ko. luonnonvaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää suuresti miltei koko Euroopan kyvyttömyys nähdä logiikkaa ja realiteettejä.
Tietysti on parempi että Grönlanti on Usan hallussa. Se on strategisesti erittäin merkittävä sijainti ja USA turvaa sen avulla koko läntistä maailmaa.
Eikö nähdä ollenkaan isoa kuvaa, suurvaltapolitiikkaa? Täytyy olla vaan syvästi onnellinen että jenkeissä on johto jolla on ymmärrystä ja rohkeutta tarttua asiaan.
USA on muutenkin maksanut Grönlannin puolustamisesta viimeiset 80v. Tanska näyttä jo toisen maailman sodan aikana ettei siitä ole saaren puolustajaksi.
Natzit otti Tanskan haltuun saman tien. Ei Tanskalla ole armeijaa joka takaisi Grönlannin turvallisuuden.
Median harhoissa ottavat, onko tarkotuksellista lietsontaa taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ennen kaikkea periaatteesta. Ei maailma toimi niin, että toisen valtion omistamia alueita mennään mielivaltaisesti ottamaan. Tai, jos sovimme että toimii, niin Suomeakaan ei pian enää ole. Ihan oikeasti.
Minäkin jouduin ilman lupaani EU:ssa maksumieheksi. Ei minultakaan kysytä kun polttomoottorit kielletään ja kalliiseen lyhytikäiseen, lyhytoimiseen sähköautoon pakotetaan. Ei meiltä suomalaisiltä yhtään mitään kysytty kun EU parlamentti vas-vihreiden enemmmistöllää päätti meidän kotiemme tulevista pakkoremonteista uhrauksena jollekin ilmastojumalalle. Joka osoittautuu lobbariksi, bisness-kauppiaaksi ja grynderiksi.
Kannattaa avata silmät ja lukea. Ja ajatella. Ilman omillaan.
Mites toi "valtava sotajätti", seisooko savijaloilla?
Ymmärrän toki sinua. Votkaa taas meni ja poikakaverikin jätti. Mutta kuule, olihan teillä edes hetken hauskaa!