Mistä aiotte säästää tänä vuonna, kuin hallitus kiristää toimentuloa?
Heippa!
Monilla taidetaan joutua miettimään rahankäyttöä tarkemmin tänä vuonna, kun arjen menot tuntuvat nousevan ja tulot ei välttämättä pysy perässä. Mietin, mistä te olette ajatelleet säästää tai mistä olette jo aloittaneet tinkimään?
Onko tullut muutoksia ruokakaupassa? Onko harrastuksia tai palveluita jäädytetty/toiselle vuodelle? Onko teillä hyviä vinkkejä sähkön, lämmityksen tai lasten kuluissa säästämiseen? Millaisia kompromisseja perheessä on tehty?
Olisi kiva kuulla monipuolisia kokemuksia ja konkreettisia vinkkejä mitä toimii ja mikä ei!
Kommentit (64)
Hinnat eivät ole nousseet ja verotus kevenee eli mikä nyt vuodenvaihteessa pahenee?
Matkustan vähemmän, käyn aiempaakin vähemmän ravintoloissa ja kahviloissa. Ehkä alan tekemään töihin eväät enkä käy enää työpaikan lounasravintolassa.
En mistään, tarvetta ei ole. Enkä aio tulevaisuudessakaan mielistellä Suomea, koska aion muuttaa pois. Niin riistovaltio tämä, että sijoitan euron muualle.
Meillä karsitaan pois turhat lehtitilaukset ravintolakäynit muutama kampaamo käynti kallimaat ruokatarvikkeet ym pientä työttömyyden takia
Ja varmaan ollaan edelleenkin Euroopan lihavin tai toiseksi lihavin kansa, niin ihan hyväksi voisi olla välillä elää vähän nuukemmin.
Hassua, miten naapurilaiset kommentoija uskovat kai itsekin, että Suomessa jotkut yleisesti näkee nälkää.
Lapsilta laitetaan urheilu harrastukset jäähylle .
Minä en pysty enää mistään säästämään. Kaikki on jo säästetty, eikä rahat ole riittäneet tähänkään asti joten tilanne ei sinällään pahene.
Vierailija kirjoitti:
Meillä karsitaan pois turhat lehtitilaukset ravintolakäynit muutama kampaamo käynti kallimaat ruokatarvikkeet ym pientä työttömyyden takia
Ja vaihtakaa shampanja kuohuviiniin.
Ruokakaupassa entistä tarkempaa, vaatteita ei juurikaan enää osteta muuten kuin lapsille ja kirppisvaatteiden ostot lisääntyvät. Lasten harrastuksista jäävät jäljelle enää joko kokonaan ilmaiset tai edullisimmat. Keskimmäisne ratsastusharrastus loppui jo syksyllä, samoin vanhimman lätkänpeluu loppui. Ei kerta kaikkiaan vaan rahat riitä ja kun ensisijaista on maksaa asuminen ja ruoka, niin jostain on luovuttava. Asuntolainaa ei voi jättää maksamatta lasten harrastusmaksujen vuoksi, se on selvä vaikka lapset kuinka itkisivät ja valittaisivat. Toivottavasti tämä kasvattaa heitä. Mies tekee päätyönsä lisäksi toista työtä eri alalla toiselle työnantajalle noin 12 tuntia viikossa ja samaa suunnittelen itsekin. Lisätöitä voi hallita niin että sieltä saa jopa jotain verohyötyä jos ei tee niitä liikaa. Niitä ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollista saada kun työpaikoista on pulaa joka alalla.
Kyllä butten propagandaosasto tietää.
Suomessa ei ole leipääkään kuin 3 lajia ja kaupat ei ole sunnuntaina auki, vaikka nälkään kuolisi. Eikä ole tietokoneitakaan vaan telefaxilla lähetetään dokumentit.
Ihmettelevätköhän yhtään, miten Ano ei kuitenkaan kauhean nälkäiseltä näytä.
Pakko vähentää ravintoloissa käyntiä ja viihdettä. Toisaalta taloyhtiö teetti juuri remontin, josta pitää maksaa kymppitonni, joten pakko kuitenkin tuolla summalla tukea kotimaista remonttifirmaa. Haaveilen, että jos saisin kämpän myytyä, voisin muuttaa pysyvästi Etelä-Eurooppaan. Omalla alalla on ihan sama missä asuu, ja alkaa tuntua, ettei Suomella ole oikein enää mitään tarjota minulle. Katsoin juuri, että esim. Italiassa maksaisin vähemmän veroja pienituloisenakin kuin täällä, ja lisäksi sää on melkein koko vuoden erittäin mukava.
Eiköhän vanhoilla tavoilla mennä, ruokaa saa kaupasta edelleen ja lääkäriinkin pääsee tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilta laitetaan urheilu harrastukset jäähylle .
Erinomaista. Opettelevat sitten lukemaan ja kirjoittamaan säästyneellä ajalla. Loistavaa!
Itselläni ei varsinaisesti toimeentulon leikkaus vaikuta, koska vakipalkka rullaa. Mutta olen silti miettinyt, että olisi mukavampi saada enemmän säästöön ja ehkä lainojakin lyhennettyä nopeammin. Olen aika surutta ostanut ruokakaupassa mitä mieli tekee, esim. jos on tehnyt mieli jotain hyvää juustoa niin olen ostanut sellaisen. Ja jonkun verran on mennyt ruokaa roskiinkin, kun olen impulssiostanut herkkuja enemmän kuin olen jaksanut yksin syödä ennen niiden pilaantumista. Eli tänä vuonna isommalla harkinnalla ruokakauppaan.
Veikkaan että tässäkin ketjussa "vakipaikalla" lesoilevat ihmiset tulevat yllättymään kun vuosi 2026 tuokin heille potkut. Suomi vajoaa ensi vuonna vielä nykyisestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vähentää ravintoloissa käyntiä ja viihdettä. Toisaalta taloyhtiö teetti juuri remontin, josta pitää maksaa kymppitonni, joten pakko kuitenkin tuolla summalla tukea kotimaista remonttifirmaa. Haaveilen, että jos saisin kämpän myytyä, voisin muuttaa pysyvästi Etelä-Eurooppaan. Omalla alalla on ihan sama missä asuu, ja alkaa tuntua, ettei Suomella ole oikein enää mitään tarjota minulle. Katsoin juuri, että esim. Italiassa maksaisin vähemmän veroja pienituloisenakin kuin täällä, ja lisäksi sää on melkein koko vuoden erittäin mukava.
Suomessa pienituloiset eivät maksa veroja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettelehan sitten italian kieli kunolla. Se pitää hallita, jos töitä etsii
Elän palkalla.