Voisitko seurustella vahvaa murretta puhuvan kanssa?
Esimerkiksi minä varsinaissuomalaisena en siedä itä- ja pohjoismurteita, kun ne kuulostavat hieman pösilöiltä. Toki joku kainuulainen voisi sanoa samaa minun puheestani. Eli mitä mieltä olette?
Kommentit (11)
Ristus jos sä näille kulumille tuut niin sä kuuntelet murretta tai sitten sut laitetahan kuuntelemahan.
Pohjoisen ja idän murteet ovat aika hauskoja, koska ne ovat niin erilaisia. Mutta esim. lounais- ja varsinaissuomalaiset murteet ovat niin juntteja murteita, etten kyllä korviani rääkkäisi semmoisten kanssa. Olen itse lounaasta, enkä voi sietää täkäläistä puhetapaa. Onneksi sitä kaikkein pahinta eli aitoa ja puhdasta täkäläistä murretta esiintyy enää hyvin vähän, ehkä vain joillakin vanhoilla ihmisillä sitä kuulee. Nuoremmilla puhe on onneksi saanut jo vaikutteita muista murteista ja yleiskielestä.
Turkulaisena se mie/sie vääntäminen tuntuu kyllä feikiltä
Jos mikä kuulostaa pösilöltä, niin nimenomaan varsinaissuomalainen murre. Ei osata edes kirjoitettaessa käyttää kuka-pronominia, mikä jo laittaa muiden ihmisten epäilemään kirjoittajan aivotoimintaa. Lisäksi ollaan niin nuukia, että ei raaskita edes sanoa sanoja loppuun asti vaan kaikki pätkitään. Olet täysin väärä ihminen moittimaan muita murteita pösilön kuuloiseksi.
Kestäisi varmaan aikansa olla ilman, että siihen kiinnittäisi huomiota koko ajan
Tuttuja tai sukua on idästä ja pohjoisesta. Puhuvat lupsakasti. Tykkään näiden puhetavasta. Eniten tykkään yleiskielestä, jota puhutaan tv- ja radio-ohjelmissa, koska siitä saa aina selvän.
Tulipas vahvat vibat ajasta jolloin olin yläkoulua aloitteleva tyttönen ja koulukiusaaminen alkoi, koska puhuin mie&sie-murretta enkä mä&sä.
Suattaapi olla miun savon viäntäminen se isompi ongelma
Vierailija kirjoitti:
Tuttuja tai sukua on idästä ja pohjoisesta. Puhuvat lupsakasti. Tykkään näiden puhetavasta. Eniten tykkään yleiskielestä, jota puhutaan tv- ja radio-ohjelmissa, koska siitä saa aina selvän.
Yleiskielen takia suomalaiset sarjat ja elokuvat tuntuvat tönköiltä. Hahmot tuntuvat niissä teennäisiltä sen kielen takia. Murteella puhuvat kuulostavat sentään oikeilta ihmisiltä. Onneksi on tehty sellaisiakin elokuvia.
Olin avoliitossa vuosikausia pohjoiskarjalaisen miehen kanssa, hänen jälkeensä raumalaisen. Kummallakin oma vahva murre. Annoin arvoa, olivat korkeasti koulutettuja mutta eivät väkisin puhuneet kirjakieltä. Murteet ovat rikkaus (itse olen pohjoisesta).
Enemmän häiritsisi kirjakielen puhuminen, kuin murteet.