Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?

Vierailija
03.01.2026 |

Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)

Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.

Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?

Kommentit (329)

Vierailija
241/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa keskikohdat leikata auki ja ommella ehjät pitkät reunat yhteen,  ja leikatut reunat ommella vaan kahdenkertainen reuna , näin tulee uusi aluslakana, tosin hiukan kapeampi.

Vierailija
242/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa keskikohdat leikata auki ja ommella ehjät pitkät reunat yhteen,  ja leikatut reunat ommella vaan kahdenkertainen reuna , näin tulee uusi aluslakana, tosin hiukan kapeampi.

tämä liittyi keskeltä ohentuneeseen lakanaan, jos oli tehty pyyheliinoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat erittäin kuluneet villasukat, joita ei kannata pohjasta enää korjata, niin leikkaan varren irti ja jatkan siitä uudella samantyyppisellä langalla uudet terät. Ja joitakin sukkia olen muutamia kertoja tehnyt vaikka kuinka hyvillä langoilla niitä neuloisi.

Vierailija
244/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänsin pipon oikeinpäin päässäni, nyt tiedän elämäni suunnan.

N32

Vierailija
245/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari v sitten sellasen noin 200e maksaneen seinäkeramiikkataideteoksen. Siinä oli oranssia väriä, eikä se teos sitten vaan loppujen lopuksi kuitenkaan oikein sopinut mihinkään kotona hyvin. En tykännyt siitä oranssista siinä ja se teos jäi vaatehuoneen hyllylle pölyyntymään. Jossain vaiheessa mietin että en menetä mitään jos koitan itse muokata sitä, maalaan sen oranssin kohdan piiloon haluamallani värillä. Pitkään ajattelin että mun pitää hankkia jtn maalia siihen.. Mutta eilen sain ajatuksen kokeilla ihan tavallista väritystussia ja se toimi hyvin! Ihan uusi teos ja pääsi heti seinälle! 😄

Vierailija
246/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä  vanhaa Artek 69 tuolia hioin ja maalasin. Tänään kiinnitin jalat ja selkänojat takaisin painoilleen😊

Vierailija
247/329 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin uudet villahousut. Purin liian tiukan vyötärö kuminauhan, jatkoin sitä ja ompelin sen uudelleen..   

Vierailija
248/329 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo aiemmin mainitsi mutta mäkin toteutin eilen: kaivoin risan lakanan matonkudelaatikosta ja leikkasin sen sovituskappaleeksi talvitakin kaavoille. Sain selville, että tarvitsen olkavarteen pari senttiä väljyyttä, joten testaus todella kannatti! 

Kunhan sovitusvaate on työnsä tehnyt, kankaasta saa edelleen leikattua matonkudetta (joka on muuten kans loistokäyttö hiutuneille tekstiileille).

Vierailija
249/329 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuunasin uusiokäyttöön vuosimallia 1987 olevan auton. Parin tonnin investoinnilla sain aikaiseksi kelpo käyttöpelin joka meni katsastuksestakin lävitse ensimmäisellä kerralla ja ilman huomautuksia. -Miksi laittaa itseään velkavankeuteen tai liisinkivankeuteen kun pienellä vaivalla saa kelpo pelin kodin, työpaikan ja lähikaupan väliseen arkiliikenteeseen ? -Pitkille ulkomaanmatkoille en silti tällä vehkeellä lähtisi.

Vierailija
250/329 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjailuja ja tuunailuja:

- Pehmeästä ja revenneestä pussilakanasta kangasnenäliinoja ja tyynyliinat lasten kapeisiin tyynyihin.

- Ompelin saumat lapsen pussilakanaan kun peitto aina valui ulos pussilakanasta.

- Lisäsin kuminsuhat lapsen housujen lahkeisiin, kun muuten ne olivat kantapään alla.

- Löysytin kurahanskojen kuminauhoja, kun ne olivat liian tiukat.

- Lisään resorit yöhousihin, jossa ei ole resoria ennestään. Resorin olen leikannut rikkimenneestä (korjauskelvoton) yöpuvusta.

- Pyöräytin fleecehuovan lapsen sängyn laitaan pehmusteeksi, niin minun ei tartte ostaa pehmusteita erikseen.

- Lasten muovilautaset kukkaruukun alustoina.

Vierailija
251/329 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan usein vaatteitani, mutta huonekaluista viimeisin oli vanha ompelupöytä, jonka ostin Torista käytettynä ja tuunasin isäni kanssa kivaksi sivupöydäksi. Lempihuonekaluni tällä erää!

Vierailija
252/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin talvitakin taskun. Seuraavaksi täytyy korjata saman takin hiha ja laittaa se kierrätykseen.

Vierailija
253/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maalasi vanhat tuolit ja ruokapöydän ja samoin kulahtaneet astiakaapiston ovet. Minä valitsin värit. Säästyi paljon rahaa kun ei tarvinnut alkaa remontoimaan ja ostamaan uusia.

Vierailija
254/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen merinovillakerrastoista olen paikannut pakkasten aikana varmaan kymmenkunta vanhaa ja uutta reikää. Kotikäytössä menevät vielä loistavasti ja muuallakin jos pukee siistimpää vaatetta päälle. Niillä on onneksi vielä jälleenmyyntiarvoakin vaikka on paikattu, merinoon tulee todella nopeasti reikiä ja ei ole mitään järkeä heittää roskikseen lämpimiä vaatteita. 

Vierailija
255/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastikkeen lopusta makaronilaatikkoa. 

Vierailija
256/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pari v sitten sellasen noin 200e maksaneen seinäkeramiikkataideteoksen. Siinä oli oranssia väriä, eikä se teos sitten vaan loppujen lopuksi kuitenkaan oikein sopinut mihinkään kotona hyvin. En tykännyt siitä oranssista siinä ja se teos jäi vaatehuoneen hyllylle pölyyntymään. Jossain vaiheessa mietin että en menetä mitään jos koitan itse muokata sitä, maalaan sen oranssin kohdan piiloon haluamallani värillä. Pitkään ajattelin että mun pitää hankkia jtn maalia siihen.. Mutta eilen sain ajatuksen kokeilla ihan tavallista väritystussia ja se toimi hyvin! Ihan uusi teos ja pääsi heti seinälle! 😄

Olisit mieluummin myynyt. Taideteos menetti arvonsa. 

Vierailija
257/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kirppikseltä alennuksella pojalle housut, joista oli yksi sauma ratkennut, ja ompelin ne kuntoon.  On muuten oikein hyvät housut ja poika itse valitsi ne.

Vierailija
258/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ja inspiroivaa, että näin moni korjaa vaatteita ja tuunaa ties mitä tavaraa. Jatkakaa!

Vierailija
259/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin vahan 2000 luvun streoyhdostelmän jonka pelastin kierrätyksestä...laitteessa oli CD soittimen hihna kulahtanut ja poistin hihnan ja asensin bluethoot laitteen suoratoistoon..

Sai vielä hyvän Hi FI järjestelmän vaikka kasetteja ja CD soitinta ei enää tarvi

Vierailija
260/329 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä lista tässä lueteltavaksi, työkalut käsissä joka päivä ja jotain liimaa, maalia tai tarvikkeita hakemassa liki joka päivä. Korjaan nimittäin liki kaiken, kieltäydyn ostamasta uutta ja paskaa. Mainitaan pesukoneen vetohihnan vaihto, olihan jo 50-vuotias. Muuta hajoavaa ei ole eikä tarvii ollakaan. Autosta hajosi laturi, hain polkupyörällä uuden ja vaihdoin pihalla. Polkupyörä luonnollisesti koottu romuista. Arvostan/arvostin aikoinaan punkkarien omaehtoista ruohonjuurikulttuuria: kaikki tehtiin itse (olkoonkin mm. kiljua) ettei menisi rahaa "systeemiin". Kesämökille ei olla ostettu paljoa muuta kuin bensaa koneisiin, koneet koottu romuista ja löydöistä. Voita teen itse kun saan tinkimaitoa, on oma separaattori ja kirnu. Kammettava jäätelökone löytyy. Leipää teen leipäkoneella. Sähköä ja lämpöä tulee omasta tuotannosta. Bensaa teen itse kohta jätemuoveista keittelemällä. Koska voin ja viitsin. Eikä siksi että se olisi helppoa vaan just siksi että se on haasteellista (John F. Kennedy).