Kaikilla on suurinpiirtein samat lähtökohdat elämään
Kaikki ihmiset syntyvät suurinpiirtein samoista lähtökohdista elämään. Pieni eroja on eri ihmisten välillä mutta ne ovat harvinaisia. Jokaiselle on annettu pelikortit syntyessään, tärkeintä on se miten pelaa ne.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Lienet kokoomusnuori? Heillähän tunnetusti ei ole kokemusta tavallisten ihmisten elämästä, mutta kovasti jo mielipiteitä siitä.
En ole. Synnyin köyhään persperheeseen.
Ei todellakaan pidä paikkaansa vaan elämä riipuu siitä syntyykö varakkaaseen perheeseen, vai super rikkaaseen perheeseen kuten herliinit. kymmemiä miljoonia tilillärahaa jo teininä, vai vähävaraiseen perse aukisena siitä ne lähtökohdat alkaa piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä paikkaansa vaan elämä riipuu siitä syntyykö varakkaaseen perheeseen, vai super rikkaaseen perheeseen kuten herliinit. kymmemiä miljoonia tilillärahaa jo teininä, vai vähävaraiseen perse aukisena siitä ne lähtökohdat alkaa piste.
Suomessa kuitenkin se köyhänkin perheen lapsi saa terveydenhuollon ja koulutuksen. Kaikilla on vaatteita, ruokaa ja suojaa. En sano, että lähtökohdat ovat samat, mutta köyhänkin perheen lapsella ne ovat Suomessa kohtalaisen hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis, että lapsella joka syntyy ei-toivottuna narkomaaniäidille epävakaisiin oloihin ja kärsii vieroitusoireista jo syntyessään, on samat lähtökohdat kuin normaaliin keskiluokkaiseen perheeseen toivottuna syntyvällä lapsella?
Käytännössä kyllä koska tuommoinen lapsi otetaan huostaan äkkiä syntymän jälkeen, sen jälkeen se on omasta asenteesta kiinni miten elämänsä rakentaa, Suomessa kuitenkin on ilmainen koulutus joten jokaisella on sama mahdollisuus opiskella vaikka lääkäriksi.
Jokaisella mahdollisuus opiskella lääkäriksi? No ei todellakaan kaikilla riitä äly.
Paitsi varallisuus ja taustan tuoma turva, myös äly ja muu kyvykkyys vaikuttavat. Luonteenpiirteet. Ja sattuma, puhdas arpaonni.
Aloitus on ihan v tun typerä väite, provoksi tietenkin tarkoitettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis, että lapsella joka syntyy ei-toivottuna narkomaaniäidille epävakaisiin oloihin ja kärsii vieroitusoireista jo syntyessään, on samat lähtökohdat kuin normaaliin keskiluokkaiseen perheeseen toivottuna syntyvällä lapsella?
Käytännössä kyllä koska tuommoinen lapsi otetaan huostaan äkkiä syntymän jälkeen, sen jälkeen se on omasta asenteesta kiinni miten elämänsä rakentaa, Suomessa kuitenkin on ilmainen koulutus joten jokaisella on sama mahdollisuus opiskella vaikka lääkäriksi.
Jokaisella mahdollisuus opiskella lääkäriksi? No ei todellakaan kaikilla riitä äly.
Ei siihen mitään poikkeuksellista älykkyyttä vaadita, paljon työtä kylläkin. Jos lukio-opinnot tuntuvat helpoilta niin lääkis sujuu ihan hyvin.
Elämä ei ole korttipeli. Ei peli millään lailla. Enemmän muuta.
Mitä hel vet ti ä sinä ap sepustat? Sinulla viiraa ja pahasti.
Minun vanhemmilla ei ollut rahasta pulaa eikä heillä ollut mielenterveysongelmia. Vanhempani eivät käyttäneet alkoholia eikä minun tarvinnut pelätä milloin kotona isä alkaa pahoinpitelemään äitiä. En joutunut pelkäämään, sain nukkua yöni rauhassa ja olin virkeänä koulussa. Minulla ei koskaan ollut nälkä eikä minulla ollut koskaan liian pieniä/ likaisia/ rikkinäisiä vaatteita. Minun ei koskaan tarvinnut selviytyä vaikeista koulutehtävistä yksin, sillä vanhempani auttoivat minua. Minun ei koskaan tarvinnut kadehtia muita, sillä asuin hienossa omakotitalossa ja sain harrastaa kaikkia mitä halusin ym.
Minun lähtökohtani ovat helvetin paljon paremmat kuin monen muun. Minun ei ole tarvinnut selvityä lapsuuden traumoista samaan aikaan, kun rakennan elämääni. Olen saanut huoletta keskittyä itseeni, opiskeluihin ja nauttia kaikesta kivasta mitä elämässä on ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuitenkin se köyhänkin perheen lapsi saa terveydenhuollon ja koulutuksen. Kaikilla on vaatteita, ruokaa ja suojaa. En sano, että lähtökohdat ovat samat, mutta köyhänkin perheen lapsella ne ovat Suomessa kohtalaisen hyvät.
Tulepa minun mukaani lastensuojeluun töihin. Huomaan, että et ymmärrä asiasta mitään. Kun olet minun mukanani kuukauden, et satavarmasti ole enää tuota mieltä. Olet ymmärtämätön nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänet huostaanotetaan ja sijoitetaan normaaliin keskiluokkaiseen perheeseen, homma tasaantuu.
Tai lapsi ehtii kuolla ennenkuin kukaan puuttuu tilanteeseen. Näistähän on esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään poikkeuksellista älykkyyttä vaadita, paljon työtä kylläkin. Jos lukio-opinnot tuntuvat helpoilta niin lääkis sujuu ihan hyv
Kävin 4v lukiota että pääsin läpi. Merkonomin papereita en enää saanut.
Monta varakasta saa ainakin oman pienen kerrostaloasunnon vanhemmiltaan ja silloin voi ottaa asuntolainan, ostaa toisen asunnon ja vuokraa sen ja vuoralla maksaa vastikkeen ja lainan lyhennyksen.
Samalla asuu siis itse "ilmaiseksi" siinä omistamassaan asunnossa ja noin 15 vuotta ja vuokralainen on maksanut sen toisen asunnon.
Tässä vaiheessa 18 vuotias on jo itsekin 33v mutta sitten tuo vuokra muuttuu tuotoksi, eli tienaa joka kuukausi tonnin tekemättä mitään ja kun ottaa lainan ja ostaa asunnon ja ottaa vuokralaisen, niin 15v kuluttua sitä tienaa jo 2 tonnia mitään tekemättä.
Kaiken tämän lisäksi, tälle varakkaalle kämpän perijälle jää kaikki päivät aikaa tehdä töitä tai muita bisneksiä, mutta se ero on siinä, että palkka tai muut tulos, eivät mene siihen vuokraan tai lainanlyhennykseen, kuten kaikilla köyhillä menee usein jonnekin 40-50 vuotiaaksi asti, osalla jopa koko loppu elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ei vaadi älyä vaan ulkoa oppimista ja motivaatiota.
Ei kyllä todellakaan ole. Mun isä vihasi mua, eikä peitellyt sitä.
Kerronpa tämän 53-vuotiaalle kälylleni, joka on 8-vuotiaan tasolla. Kysäisen, miksi hänellä ei ole akateemista koulutusta.
Surkea trolli, jonka ap pukkaa aina uudestaan, kuin Hipsu teletapeista.
Joo, kun rahahan ei vaikuta maailmassa mihinkään! Mitään eroa ei ole rutiköyhän perheen ja miljonäärin lapsen lähtökohdissa.