IS: Jos työkykysi heikkenee niin, että saattaisit päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, yllättävätkin asiat painavat eläkepäätöksessä
Työeläkeyhtiön ylilääkäri kertoo ilmiöstä, jota näkee työkyvyn mennessä. Rajatapauksissa monet ovat valmiita tekemään jotakin, joka lääkärin sanoin saattaa koetella yksilön moraalia ja suhdetta yhteiskuntaan. Usein se kuitenkin toimii.
Sairasta!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011693434.html
Kommentit (19)
Maksumuurin takana. Nin mikä se juttu on mikä voi koetella moraalia?
Menemään töihin. Sen kautta työkyky voi mennä kokonaan.
Yksi virhe mitä monet tekee on kuntoutustuen luuleminen työkyvyttömyyseläkkeeksi. Tosiasiassa näillä on hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa muuten kuin että summa on sama. Kuntoutustuen kriteerit = työkyvyn arvioidaan olevan palautettavissa. Jos tämä kriteeri ei täyty, voidaan sekä pysyvä eläke että kuntoutustuki hylätä. Monet laskee vaan sen varaan että tulevat pääsemään pysyvälle eläkkeelle kun ovat kuntoutustuella.
Kolme kappaletta,lausetta artikkelista.
Syrjäseudulla asuva voi päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle hieman helpommin kuin kaupunkilainen, sanoo työeläkeyhtiö Varman ylilääkäri
Paitsi lääketieteelliset kriteerit otetaan huomioon myös sosiaaliset seikat. Pohdinnassa painaa muun muassa asuinpaikka, ikä, koulutus ja työhistoria.
Mahdollisuus kouluttautua uudelleen ja vaihtaa alaa otetaan myös huomioon. Arvioijat miettivät, mikä kenellekin on realistista.
Nuorelta edellytetään enemmän joustavuutta kuin ikääntyneeltä.
Koulutuskin vaikuttaa. Korkeasti koulutetulla voi olla paremmat mahdollisuudet kouluttautua uudelleen ja työllistyä kuin fyysistä suorittavaa työtä peruskoulupohjalta ikänsä tehneillä.
Työkyvyttömyyden arvioijat saavat hyvä provision, bonustakin arvioidessaan henkilön työkykyiseksi.
On tapahtunut niinkin, että työkykyjä arvioiva vakkutus- / kelalääkäri erehtyi töihin tullessaan ovesta ja totesi jokaisen vainajan työkykyiseksi. Yhden museoviraston skannattavaksi tuodun muumionkin.
Tästä tulikin mileeni, että kaukoparantajat ovat nykyää töissä kela- ja vakuutuslääkäreinä.
Vapaamuurarius, mieluiten samassa loossissa eläkepäättäjän kanssa, on puoltava argumentti eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kappaletta,lausetta artikkelista.
Syrjäseudulla asuva voi päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle hieman helpommin kuin kaupunkilainen, sanoo työeläkeyhtiö Varman ylilääkäri
Paitsi lääketieteelliset kriteerit otetaan huomioon myös sosiaaliset seikat. Pohdinnassa painaa muun muassa asuinpaikka, ikä, koulutus ja työhistoria.
Mahdollisuus kouluttautua uudelleen ja vaihtaa alaa otetaan myös huomioon. Arvioijat miettivät, mikä kenellekin on realistista.
Nuorelta edellytetään enemmän joustavuutta kuin ikääntyneeltä.
Koulutuskin vaikuttaa. Korkeasti koulutetulla voi olla paremmat mahdollisuudet kouluttautua uudelleen ja työllistyä kuin fyysistä suorittavaa työtä peruskoulupohjalta ikänsä tehneillä.
Kuka tahansa voi alkaa puhelinmyyjäksi
Kuka tahansa ei voi elättää itseään puhelinmyyjänä, myyntikin vaatii ammattitaitoa. Jos et tee kauppaa, sut irtisanotaan koeajalla parissa kuukaudessa.
Minä pääsin. Nyt on aikaa harrastaa ja hoitaa bisneksiä.
Miksi sairaita ihmisiä täytyy kohdella näin? 300 000 työttömästä ihmisestä voisi keskittyä niihin nuorempiin.
Olen työni vuoksi ollut eläkelaitoksen tilaisuudessa, jossa kerrottiin myöntämisperusteista.
Kun sairauspäivärahaa arvioidaan sen perusteella kykenetkö omaan työhösi tai siihen verrattavaan työhön, kuntoutustuki- ja eläkepäätöksissä arvioidaan kykenetkö mihinkään työhön. Näissä tulee siis olla täysin työkyvytön, ettei ole mitään mahdollisuuksia työelämään, millään alalla. Näiden perusteiden eroa ihmiset ei hoksaa, ja sitten haukutaan kun "kelan/vakuutusyhtiön lääkärit arvioi näkemättä". Ja nämä perusteet tulee laista.
Painavin juttu näissä on siis lääkärinlausunto, jolla eläkettä haetaan. Hyvällä, kattavalla lausunnolla, jossa perustellaan tarkasti miksi ihminen ei kykene mihinkään työhön eikä uudelleenkoulutukseenkaan, on mahdollisuudet tulla hyväksytyksi, mutta jos lausunnossa hoetaan ettei kykene hoitajan työhönsä, siinä menee heti pieleen. Sillä tulee varma hylsy. Myös ikä vaikuttaa, eli sen jälkeen kun on täyttänyt 60, voidaan eläke myöntää helpommin.
Ja kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke, vaikka joku ketjussa toisin väitti.
En ole töissä vakuutusyhtiössä enkä Kelassa, enkä "heidän puolellaan". Päinvastoin olen itsekin vaikean sairauden vuoksi hakenut kuntoutustukea ja eka kerralla se hylättiin, toisella kerralla hyväksyttiin koska fyysinen kuntoni romahti. Mutta onneksi työkyky siitä leikkausten myötä palautui.
Vierailija kirjoitti:
Olen työni vuoksi ollut eläkelaitoksen tilaisuudessa, jossa kerrottiin myöntämisperusteista.
Kun sairauspäivärahaa arvioidaan sen perusteella kykenetkö omaan työhösi tai siihen verrattavaan työhön, kuntoutustuki- ja eläkepäätöksissä arvioidaan kykenetkö mihinkään työhön. Näissä tulee siis olla täysin työkyvytön, ettei ole mitään mahdollisuuksia työelämään, millään alalla. Näiden perusteiden eroa ihmiset ei hoksaa, ja sitten haukutaan kun "kelan/vakuutusyhtiön lääkärit arvioi näkemättä". Ja nämä perusteet tulee laista.
Painavin juttu näissä on siis lääkärinlausunto, jolla eläkettä haetaan. Hyvällä, kattavalla lausunnolla, jossa perustellaan tarkasti miksi ihminen ei kykene mihinkään työhön eikä uudelleenkoulutukseenkaan, on mahdollisuudet tulla hyväksytyksi, mutta jos lausunnossa hoetaan ettei kykene hoitajan työhönsä, siinä menee heti pieleen. Sillä tulee varma hylsy. Myös ikä vaikuttaa, eli se
Juuri näin. Välillä näkee täysin luokattomia, jopa yhden lauseen B-todistuksia, joissa vaan todetaan että työkyvytön. Selvä se ettei tuollaisella eläkettä saa. Lääkäreiden pitäisi tässä asiassa kouluttautua enemmän jos eläkkeen hakua suosittelevat.
Artikkelin mukaan työkyvyttömyyspäätöksen saa paljon helpommin pienessä maaseutukunnassa. Huonoin mahdollisuus saada se on pk-seudulla. Siellä on vähemmän valinnanvaraa työpaikoista. Siihen voi vaikuttaa perhe eli sekin, että on puoliso ja lapset, joiden katsotaan olevan epäreilua joutumaan muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jossa voisi olla henkilölle sopivaa työtä tarjolla. Lisäksi jutun mukaan jotkut hyödyntävät tätä tietoa ja muuttavat ensin pk-seudulta Itä- tai Pohjois-Suomeen ennen kuin laittavat työkyvyttömyyshakemuksen sisään. Syrjäseudun pikkukunnassa puolet hakemuksista hyväksytään, pjäk-seudulla vain 10%.
Kyllä tuo on todella epätasa-arvoista.
Olen ollut pitkään työtön ja ne työkkärisssä sanoi minun pitää hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. Olin täysin terve ja työkuntoinen ja nostin yli 100 kg penkistäkin. Ihan tosissaan ne oli ja sanoi ne hoitaa paperit.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työtön ja ne työkkärisssä sanoi minun pitää hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. Olin täysin terve ja työkuntoinen ja nostin yli 100 kg penkistäkin. Ihan tosissaan ne oli ja sanoi ne hoitaa paperit.
Älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin. Nyt on aikaa harrastaa ja hoitaa bisneksiä.
Trolli.
Ei käy järkeen