Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin hammashoito on Suomessa ilmaista?

Vierailija
03.01.2026 |

Yksi paikka piti vaihtaa ja lasku tuli, yli 100€. Siis kunnallisessa puolikiireellisessä hoidossa. Eihän se paha hinta ole, mutta ei missään nimessä ilmaista!

Ja ei, ei tullut yllätyksenä lasku, mutta odotin poliklinikkamaksua (mikä siis ei myöskään tee terveydenhoidosta ilmaista!) eli joitain kymppejä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoito on älyttömän kallista verrattuna muuhun terveydenhoitoon. Jonkun selkäleikkauksen hinta on potilaalle kahden osastopäivän hinta eli 140e ja siihen hintaan kuulu kaikki leikkauksessa ja osastolla tarvittava hoito. Tuolla hinnalla hammashoidossa saa hammastarkastuksen, jossa röntgen ja yhden hampaan paikkauksen. 

Sitä tuetaan eri lailla olisko halunnut että selkä leikkaus olis ollut sen 50 000e ja silloin hammaslääkäri vain 500e

Vierailija
22/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 18 vuotiaalle ilmaista vaikka tehtäisiin minkälaiset oikomishoidot. 

Niitä oikomishoitoja tulisi kyllä tässä tilanteessa rajoittaa. Niitähän tehdään nyt heti pienimmistäkin aivan kosmeettisista syistä ja erikoishammaslääkärin hinnoittelulla yhteiskunnalle äärimmäisen kalliita. Olisi tärkeää että nykytilanteessa terveyttä ja henkeä vaarantavat sairaudet priorisoidaan pelkkien vähäisten pinnallisten kosmeettisten asioiden edelle.

Myös sen kelan diagnoosin perusteella maksaman kuukausittaisen adhd rahan mikä ei liity mitenkään mihinkään hoitoihin tai paranemiseen voisi poistaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammashoito on älyttömän kallista verrattuna muuhun terveydenhoitoon. Jonkun selkäleikkauksen hinta on potilaalle kahden osastopäivän hinta eli 140e ja siihen hintaan kuulu kaikki leikkauksessa ja osastolla tarvittava hoito. Tuolla hinnalla hammashoidossa saa hammastarkastuksen, jossa röntgen ja yhden hampaan paikkauksen. 

Sitä tuetaan eri lailla olisko halunnut että selkä leikkaus olis ollut sen 50 000e ja silloin hammaslääkäri vain 500e

Ei vaan jos sairaalan päivämaksu on 70e niin kyllä hammashoidon käynnin maksimihinta pitää olla 70e. Veroja maksetaan älyttömästi, mutta mitä sillä verorahalla työssä käyvä aikuinen saa? 

Vierailija
24/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallisessa hammaslääkärissä näyttää käyvän lähinnä maahanmuuttajat. Ja he näyttävät saavan aikoja melko tiuhaan...ihan lapsetkin.

T. Vierestä hommaa seurannut vakaopettaja

Moi työtön persu-Pena.

Vierailija
25/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Alankomaissa, ja täällä hammaslääkärit ovat kaikki yksityisiä mutta valtio määrää hinnat. Tarkastus maksaa noin 30-50 euroa, puhdistus 60-90e (aikaperustainen), ja esim yhden hampaan paikkaus noin 80e. Klinikoita on lähes joka korttelissa, omansa voi valita vapaasti, ja aikoja saa useimmiten viikon sisään, nopeammin jos on kipua. 

Taitaa olla siis halvempaa kuin Suomen julkinen? Kun asuin vielä Suomessa, kävin yksityisellä, koska silloisen kotipaikkakuntani julkinen ei edes ottanut jonoon tervettä aikuista. 

Hoitoon pääsy riippuu ilmeisesti tosi paljon paikkakunnasta. Mulla oli tuossa yhdessä vaiheessa tosi paljon purennasta johtuvaa ongelmaa, ja aina pääsin nopeasti lääkäriin, ja myös purentalihashierontaan. Yks hammas lohkesi, seuraavalle päivälle aika, samoin vihlovan hampaan kanssa. Suuhygienistille varaan aina käydessäni seuraavan ajan noin puolen vuoden päähän. Suuhygienisti kai sen 65,-, muista hinnoista ei muistikuvaa mutta lääkärin tarkastus ainakin oli halvempi kuin toi shg. 

Vierailija
26/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista on ja sitten vielä saa huonoa palvelua.

Mä olen saanut ensiluokkaista palvelua aina. Toki ei ole paljon muuta tehtävää kuin putsata hammaskivi koska hoidan itse todella hyvin hampaitani. 

Vierailija
27/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisen hammashuollon saa vasta kun tulot ylittävät 15.000e/kk, silloin se tulee yleensä työterveyden muodossa ja laskun tästä maksavat mm pienituloiset siivoojat veroissaan, että muistakaapa ahertaa ja painaa ylitöitä, niin pääsee taas johtaja paikattavaksi.

Nyt levitåt väärää tietoa. Vain harvalla hammashoito kuuluu työterv.hoitoon ja se on työntekijälle ektraetu. 

Lakisääteinen työterv.hoitoon kuuluu vain työtulotarkastus ja muutaman vuoden välein terv.tarkastus.  Ja sen siinä. 

Ja sitten on työterv.hoito joka kattaa sairauksien hoitoa jne. mutta tämä on työnantajalle vapaaehtoinen. 

Vierailija
28/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on väittänyt, että Suomessa olisi ilmainen terveydenhoito? Tuo satanen taitaa itse  asiassa olla monelle pienituloiselle liian kallis 

Todella pienituloiset voivat saada terveydenhoitomenoihin kuten hampaiden korjaukseen/poistoon ja jopa proteesiin harkinnan varaista toimeentulotukea. Myös silmälaseihin ovat toimeentulotukea saaneet.

Vierailija
29/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monelle henkilölle tehdään edes selkäleikkaus elinaikana. Väittäisin, van murto-osalle ja silloinkin leikkauksia vain 1-2  kertaa.  Eli ei oikein ole vertailukelpoisia. 

Vastaavasti hammashoito aloitetaan 6kk iässä ja kestää ihmisen eliniän.  Olen seitsemänkymppinen ja olen käynyt yksityisellä hammaslääkärillä satoja kertoja, kun kuulun ikäluokkaan, joka on päässyt julkisen hammashoidon piiriin vasta 2000-luvulla. 

Vierailija
30/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan jos sairaalan päivämaksu on 70e niin kyllä hammashoidon käynnin maksimihinta pitää olla 70e. Veroja maksetaan älyttömästi, mutta mitä sillä verorahalla työssä käyvä aikuinen saa? 

Nyt puhutaan ihan eri asioita. Joku selkävamma aiheuttaa paljon työkyvyttömyyttä ja kärsimystä ja yhteiskunnalle suuri menetys, jos se jätetään hoitamatta, toisin kuin hammaskalusto, joka tuskin aiheuttaa vammaa tai työkyvyttömyyttä. 

Vierailija
31/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Alankomaissa, ja täällä hammaslääkärit ovat kaikki yksityisiä mutta valtio määrää hinnat. Tarkastus maksaa noin 30-50 euroa, puhdistus 60-90e (aikaperustainen), ja esim yhden hampaan paikkaus noin 80e. Klinikoita on lähes joka korttelissa, omansa voi valita vapaasti, ja aikoja saa useimmiten viikon sisään, nopeammin jos on kipua. 

Taitaa olla siis halvempaa kuin Suomen julkinen? Kun asuin vielä Suomessa, kävin yksityisellä, koska silloisen kotipaikkakuntani julkinen ei edes ottanut jonoon tervettä aikuista. 

Hoitoon pääsy riippuu ilmeisesti tosi paljon paikkakunnasta. Mulla oli tuossa yhdessä vaiheessa tosi paljon purennasta johtuvaa ongelmaa, ja aina pääsin nopeasti lääkäriin, ja myös purentalihashierontaan. Yks hammas lohkesi, seuraavalle päivälle aika, samoin vihlovan hampaan kanssa. Suuhygienistille varaan aina käydessäni seuraavan ajan noi

Se houtoon pääsy riippuu paikkakunnasta. Meidän kaupungissa hoitojonot ovat pitkät ja etuoikeutetut ovat alle 18v. 

Itse en ole koskaan päässyt julkiselle, sillä kuulun ikäluokkaan, jolla oli oikeus kunnallisen hammashoitoon tuli  vasta 2000-luvulla ja myöhemmin, olen päässyt jonon hännille ja lopulta menen yksityiselle. 

Vierailija
32/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 18 vuotiaalle ilmaista vaikka tehtäisiin minkälaiset oikomishoidot. 

Niitä oikomishoitoja tulisi kyllä tässä tilanteessa rajoittaa. Niitähän tehdään nyt heti pienimmistäkin aivan kosmeettisista syistä ja erikoishammaslääkärin hinnoittelulla yhteiskunnalle äärimmäisen kalliita. Olisi tärkeää että nykytilanteessa terveyttä ja henkeä vaarantavat sairaudet priorisoidaan pelkkien vähäisten pinnallisten kosmeettisten asioiden edelle.

Myös sen kelan diagnoosin perusteella maksaman kuukausittaisen adhd rahan mikä ei liity mitenkään mihinkään hoitoihin tai paranemiseen voisi poistaa. 

Ei ainakaan Espoossa tehdä oikomishoitoja mistään kosmeettisista syistä. Terkuin 2006 syntyneen lapsen äiti, joka maksoi oikomishoidon lapselleen itse. Oikomiskartoituksessa suositeltiin oikomishoitoa (kun asiaa kysyin tyyliin, jos olisi oma lapsesi, niin miten toimisit....), mutta eivät voineet myöntää sitä kunnallisena, kun "pisteet" eivät täyttyneet.
Olen kuullut, että jollain pikkupaikkakunnilla hoidetaan suunnilleen kaikki, joten ei ole kovin tasa-arvoista. Emme ole isotuloisia....

Vierailija
33/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on hammassairaus, ja joutuu käymään yli 10 kertaa vuodessa hammaslääkärissä.  Joka kerta lasku on melkein 100€. Se tuntuu varsinkin kun jäi työttömäksi. Mutta pakko käydä ja hammaslääkäri on todella hyvä ja osaava.  Jos työttömyys jatkuu, ei tiedä miten maksaa käynnit jatkossa. 

Julkisessa hammaslääkärissä käynti kerryttää maksukattoa, joten jos miehelläsi ei ole muita lääkärikäyntejä, kuin tuo hammaslääkäri, niin 2025 maksukaton raja on ollut 762 ja vuonna 2026 raja on 815, joten osa miehesi loppuvuoden käynneistä pitäisi olla maksuttomia. Maksukattoseurantaa pitää tehdä itse.

Vierailija
34/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hampaan viereen (hampaan ja posken väliin) tullut joku patti. Menin siitä ensin tavalliseen hammaslääkäriin, koska puhelinkeskustelun perusteella minut sinne ohjattiin. H-lääkäri sanoi heti, ettei hän ryhdy sellaista poistamaan, vaan tekee lähetteen sairaalan poliklinikalle (lopulta jouduin yksityiselle h-lääkärille). Mutta itse asia: Tämä ensimmäinen hammaslääkäri otti siitä rtg-kuvan (sillä oli oma hintansa), mutta sitten hän käski hoitajaa ottamaan ihan kännykkäkameralla siitä kaksi kuvaa. 

Jumaliste ne kuvat ne hintoihinsa tuli, oli useamman kympin kappaleelta. Mokomat kuvat olisin voinut itsekin ottaa kännykälläni ja olisi tullut vielä paremmat. 

Vierailija
35/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on väittänyt, että Suomessa olisi ilmainen terveydenhoito? Tuo satanen taitaa itse  asiassa olla monelle pienituloiselle liian kallis 

On tunnettu fraasi mihin törmää täällä kuten myös globaalisti että suomessa on ilmainen terveydenhuolto ja koulutus.

Niin se onkin alle 18v. 

Aikuiset maksaa itse ja se on ihan ok.

Maksukatto armahtaa niitä, joilla menee yli tietyn summan.

Vierailija
36/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonot ovat kyllä liian pitkiä, ne pitäisi päästä purkamaan paremmin. Hoitoon olen ollut tyytyväinen. Paitsi   70- & 80-lukua ja koulu hammashoitoa silloin  lukuunottamatta

Vierailija
37/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin hammashoitajan edes katsomaan suuhuni 100:n euron hinnalla olisi se todellinen lottovoitto. Asun Ruotsissa ja joudun meidän terveydenhuollon tason takia käymään yksityisellä. Joulukuussa kävin vuositarkastuksessa eli neljä röntgenkuvaa ja hammashoitaja tökki piikillä ikeniä ja poisti yhdestä välistä hammaskiveä, koko käynti yhteensä 15 minuuttia. Tämä maksoi valtion avustuksen kanssa 3400 kruunua. Saadaan joka toinen vuosi valtion avustus hammashoitoon liittyvissä asioinnissa käyddän kunnallisella tai yksityisellä. Ei ke kunnallinen sen halvempi ole. 

Vierailija
38/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojalla oli hampaat suunnilleen 1 x 2 [yksi risti kaksi] ja kahteen kertaan tutkittiin, että onko oikomishoitoon edellytyksiä. Oli joku 10 kohdan lista, joista muistaakseni 4 piti täyttyä, että oiotaan. Molemmilla kerroilla sitten tulos ettei täyty kriteerit. 

Maksoi sitten töihin mentyään oikomiset itse, on loppuelämän homma kun lapsena ei hoidettu. Tämä Vantaalla.

Vierailija
39/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton hammas juurihoitoineen vielä kalliimpi. Pitää anoa sos.tukea hampaan hoitoon !

Vierailija
40/59 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on hammassairaus, ja joutuu käymään yli 10 kertaa vuodessa hammaslääkärissä.  Joka kerta lasku on melkein 100€. Se tuntuu varsinkin kun jäi työttömäksi. Mutta pakko käydä ja hammaslääkäri on todella hyvä ja osaava.  Jos työttömyys jatkuu, ei tiedä miten maksaa käynnit jatkossa. 

Mikä on hammassairaus ?