Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten noi VEGE -kopiotuotteet on vain jotain vehnäjauhoja?

Vierailija
03.01.2026 |

Katselin eilen Lidlissä heidän kamppiksen vege-leikkeleitä ja joku scnitzel? Niin nämä olivat kaikki tehty jostain vehnäjauhojatkokosesta. Miksei voi olla oikeaa kasvista?

Ei se nyt kuulosta kovinkaan terveelliseltä että söisin vaikka vehnäleivän päällä jotain vehnäjalostetta?

Jos ajatellaan että haluaisin lisätä kasviksia ruokavalioon.

Niin miksei noi ole sitä kasvistakaan kumminkaan? 

Vaikka joku pateetyyppinen, kai sellaista joku osaisi tehdä?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraprosessoitu kasviksenkaltainen lihan imitaatio. Yhtä huono terveydelle kuin lihajaloste.

Vierailija
2/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit eivät osaa itse tehdä ruokaa, siksi kauppojen hyllyt pursuavat prosessoidusta paskasta. Kasvissyöjänä en ikinä osta valmiita tuotteita kun ne on helppo tehdä itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran vegepepperonipaketin uteliaisuuttani. Ylläri ylläri, se maistui mausteille ja kypsymättömille vehnäjauhoille, siis sille, että ottaa jauhopaketista lusikallisen suoraan suuhun. Pitäkööt pepperoninsa, sen kerran eli harvoin kun sitä tarvitsen, ostan takuulla oikeaa pepperonia.

Vierailija
4/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lisätä kasviksia ruokavalioosi, niin osta kasviksia.

Vierailija
5/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauho maksaa teollisuudelle alle 1 e / kilo. Sitä koitetaan tunkea kaikkeen valmisruokaan mahdollisimman paljon ihan kustannusten säästämiseksi.

Vierailija
6/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran vegepepperonipaketin uteliaisuuttani. Ylläri ylläri, se maistui mausteille ja kypsymättömille vehnäjauhoille, siis sille, että ottaa jauhopaketista lusikallisen suoraan suuhun. Pitäkööt pepperoninsa, sen kerran eli harvoin kun sitä tarvitsen, ostan takuulla oikeaa pepperonia.

Siis tämä just, löytäisinpä jonkun vaikka maittavan, mausteisen paprikan makuisen "kulinaristin leikkeleen" sen sijaan että ottaisin leivän päälle savukinkun siivun. Vaan ei, vaihtoehtona on joku jauho/herne-"kasvislauantaimakkara"! Kiitos ei :(

Vierailija
7/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit eivät osaa itse tehdä ruokaa, siksi kauppojen hyllyt pursuavat prosessoidusta paskasta. Kasvissyöjänä en ikinä osta valmiita tuotteita kun ne on helppo tehdä itse. 

No melko helppo jos on aikaa kun ei käy töissä eikä ole muuta tekemistä kuin näperrellä keittiössä.

Vierailija
9/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikin kyse nyt kasvisjalosteista, kyllähän ihminen osaa heviosastolta ostaa vaikka mitä oikeita kasviksia mutta nyt puhun esim. pateesta. Katsoin sitä s-kaupat sivulta että jes heiltä löytyy kasvispatee. No tuoteluettelosta sitten selvisi että se on vain jotain hernettä. Hei camoon. Miksei voi olla olemassa vaikka punajuuripateeta jota voisi levittää leivälle maksapasteijan tapaan?

Vierailija
10/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ultraprosessoitu kasviksenkaltainen lihan imitaatio. Yhtä huono terveydelle kuin lihajaloste.

Suolaa, kovaa rasvaa ja lisäaineita.

Vierailija
11/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä just, löytäisinpä jonkun vaikka maittavan, mausteisen paprikan makuisen "kulinaristin leikkeleen" sen sijaan että ottaisin leivän päälle savukinkun siivun. Vaan ei, vaihtoehtona on joku jauho/herne-"kasvislauantaimakkara"! Kiitos ei :(

Ja miten mielestäsi tämä "kulinaristin leikkele" valmistettaisiin? Muuten kuin jauhoista.

Vierailija
12/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opettelin tekemään kasvisruokia kasarilla ja ysärillä, olin asunto- ja opintovelallinen eli piti säästää lainanmaksuihin rahaa, kumpienkin lyhennys oli kaksi kertaa vuodessa. Tuo tarkoitti sitä, että lihaan ei ollut aina varaa. Hyviä ruokia teinkin ja noita ruokia teen edelleenkin, viime vuosituhannella oli paljon hyviä keittokirjoja aiheesta. Esim. Lars Johanssonilta, tältä Kauneus ja Terveys -lehden kokilta ja astrologilta oli moni hyvä opus. Nämä nykyvegejen ruoat ovat suorastaan kammottavia lisäainesotkuja.

T sekasyöjä silloinkin ja edelleen

Vierailija
13/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No melko helppo jos on aikaa kun ei käy töissä eikä ole muuta tekemistä kuin näperrellä keittiössä.

Kai työssäkäyvällä joskus vapaatakin on?

Vierailija
14/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitan on vehnäproteiinia eli gluteenia. Se valmistetaan vaivaamalla vehnäjauhoa pitkään ja pesemällä siitä kaikki irtoava aines pois. Se maistuu kanalta.

Onko jäänyt mitään mieleen peruskoulusta? Esim. se, että proteiinia tuottavat kaikki eliöt, sekä eläimet että kasvit.

Eläintuotanto tuhoaa planeetan. Tulet näkemään, että siitä joko luovutaan vapaaehtoisesti tai se käy mahdottomaksi kuivuuden takia. 

Jokainen lihahullu pitäisi viedä teurastamoon katsomaan, miten söpöistä eläimistä otetaan ikävästi henki pois ja mitä niille tehdään ennen ja jälkeen. Se kauhun ja tuskan määrä... Suomessa esimerkiksi kaltattiin (kastettiin kiehuvaan veteen) vahingossa eläviä sikoja. Lihansyöjäpersulle voisi tehdä niin. Broilerit eli kukkopojat ripustetaan elävinä jaloistaan laitteeseen, joka kuljettaa ne läpi rullien, joka repäisee pään irti.

Vierailija
15/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikin kyse nyt kasvisjalosteista, kyllähän ihminen osaa heviosastolta ostaa vaikka mitä oikeita kasviksia mutta nyt puhun esim. pateesta. Katsoin sitä s-kaupat sivulta että jes heiltä löytyy kasvispatee. No tuoteluettelosta sitten selvisi että se on vain jotain hernettä. Hei camoon. Miksei voi olla olemassa vaikka punajuuripateeta jota voisi levittää leivälle maksapasteijan tapaan?

Tee itse. Ainakin mun entisvanhaan aikaan kirjoitetussa keittokirjassani on myös kasvispateita.

Vierailija
16/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä vai valehtelija? Ensin haukut vegaanit ja sitten leveilet omilla kokkaustaidoillasi.  Kuulostat lihahullulta, joka keksii itselleen taitoja.

Pari päivää sitten täällä joku ihmetteli, miksi ne LIDLin vege-einekset jäävät hyllyyn. Ehkäpä juuri siksi, että kasvisruuan ystävät mieluummin valmistavat itse.

Vierailija
17/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten mielestäsi tämä "kulinaristin leikkele" valmistettaisiin? Muuten kuin jauhoista.

En ole mikään kokki tai sinne päinkään ammatiltani mutta tässä vaikka yksi resepti https://www.healthygreenkitchen.com/vegetable-pate/

En tiedä miten toimisi säilyvyyden ym kannalta mutta tässä ei ole lusikallistakaan vehnäjauhoja

Vierailija
18/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puttepossusta ja serkuistaan tietysti. 

Eihän se ole mikään kulinaristin leikkele jos ei ole 100% lihaa.

Vierailija
19/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho maksaa teollisuudelle alle 1 e / kilo. Sitä koitetaan tunkea kaikkeen valmisruokaan mahdollisimman paljon ihan kustannusten säästämiseksi.

Siksi makkarat on keksitty, Niihin pannaan nahka, läski, rustot, utareet, nännit, korvat jne ja mössö sidotaan yhteen vehnäjauhoilla, jotkut makkarat perunajauhoilla. Jauho imee nestettä eli tekee kuivasta murusta mehevää. Samasta syystä lihapyöryköihin laitetaan korppujauhoja sitomaan nestettä. Kokolihapullista tulee kuivia ja kovia tai ne jää sisältä raaoiksi.

Vierailija
20/61 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itse. Ainakin mun entisvanhaan aikaan kirjoitetussa keittokirjassani on myös kasvispateita.

Sekin on vaihtoehto mutta nyt olin vailla elintarviketeollisuudelta valmista tuotetta että miksei sellaista ole kukaan kehittänyt vaan ainoastaan näitä vehnäjauhoversioita. En minä ainakaan niitä osta. Mutta tuollaista pateeta jonka reseptin tänne linkkasin, voisinkin kokeilla tehdä joku kerta. Jos joltain valmistajalta tulisi pötköjä eri kasviksista erilaisin maustein vaikka taco jne ostasin kokeilemisen ilosta kaikki! Tällainen tuote tarvittaisiin siihen suomalainen menestysresepti -ohjelmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän