En ole koskaan nähnyt sutta luonnossa
Haluaisin nähdä kerran luonnossa suden ennen kuin ne kaikki tapetaan.
Kommentit (35)
Olen nähnyt susia luonnossa, olen asunut pitkään susialueella jo 80-luvulta, eivätkä yhdenkään ihmisen kimppuun hyökänneet. Lapsetkin kulkivat normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt luonnossa sekä ilveksen että suden. Karhua en ole nähnyt.
Kaikkien näiden näkemiseen tarvitaan asennetta ja onnea. Ei niitä ihan vahingossa näe. Karhua en halua välttämättä nähdäkään.
No ilman mitään asennetta täysin sattumalta ja onnella olen nähnyt luonnossa sekä ahman että ilveksen. Tuoreet sudenjäljet useamman kerran. Karhun jälkiä ties kuinka monesti ja lämpimän paskan kerran. Kerean luultavasti haistoin tiheässä pusikossa karhun. Karhun ääntä olen kuunnellut teltassa Värriöllä.
Mihin sä tuon asenteen tarttet?
Vanhemmat ihmiset lietsovat susipelkoa ja tartuttavat ja ovat tartuttaneet sen lapsiinsa. Vähän kuin vieraalta maalta tuleviin kohdistuva pelko, tai kiusaaminen mikä on yleistä Suomessa. Suomessa kiusaaminen kohdistuu myös metsän eläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset lietsovat susipelkoa ja tartuttavat ja ovat tartuttaneet sen lapsiinsa. Vähän kuin vieraalta maalta tuleviin kohdistuva pelko, tai kiusaaminen mikä on yleistä Suomessa. Suomessa kiusaaminen kohdistuu myös metsän eläimiin.
Tuskinpa sinne Kallion kaljakuppilaan oikeita susia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt luonnossa sekä ilveksen että suden. Karhua en ole nähnyt.
Kaikkien näiden näkemiseen tarvitaan asennetta ja onnea. Ei niitä ihan vahingossa näe. Karhua en halua välttämättä nähdäkään.
Kyllä niitä voi nähdä ihan vahingossa. Olen nähnyt karhun, vaikka ollin koiran kanssa liikkeellä ja puhuin puhelimessa kuuluvalla äänellä. Olen nähnyt myös ilveksen pentuineen, menin tarkastamaan peuranraatoa pellolle ja ilvekset olivat olleet sitä jo syömässä. Siinä ne tapittivat pellon reunassa eivätkä karkuun lähteneet.
Seurustelen jatukuvasi Susien, veljieni sekä sisarieni kanssa. Ja voi niitä jotka heitä vainoavat...
Mä luulen joskus nähneeni suden ihan taajamassa.
Oltiin ulkoiluttamassa koiria ja eräässä kohtaa noin sadan metrin päässä tien yli juoksi iso harmaa koiraeläin. Katseltiin, että missä taluttajat, eikä niitä näkynyt.
Kun käveltiin suunnilleen niille kohdin, missä tämä eläin oli tien ylittänyt, molemmat koirat nostivat kaikki karvat pystyyn ja alkoivat murista. Mitään syytä tähän reaktioon ei ihmisen aisteilla ollut havaittavissa.
Kyseinen taajama on aika lähellä Sipoota.
Joulukuusenhakureissulla näin ilveksen jäljet.
Ilvekset ovat lisääntyneet tässä P-Pohjanmaalla 2000-luvulla.
En tosiaan ole nenätysten suurpedon kanssa vielä sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen joskus nähneeni suden ihan taajamassa.
Oltiin ulkoiluttamassa koiria ja eräässä kohtaa noin sadan metrin päässä tien yli juoksi iso harmaa koiraeläin. Katseltiin, että missä taluttajat, eikä niitä näkynyt.
Kun käveltiin suunnilleen niille kohdin, missä tämä eläin oli tien ylittänyt, molemmat koirat nostivat kaikki karvat pystyyn ja alkoivat murista. Mitään syytä tähän reaktioon ei ihmisen aisteilla ollut havaittavissa.
Kyseinen taajama on aika lähellä Sipoota.
Itä-Helsingistä sain kännykkäkamerakuvan, jossa selvästi oli susi. Kuva oli metsäpolulta.
Eipä niitä susia meinaa nähdä eläintarhassakaan, sen verran haluavat pysytellä pois ihmisten silmistä.
Taitaa kyllä kannat olla kasvussa, koska ainakin uutisoidaan kovasti susihavaintoja.
Ketun näin ensimmäisen kerran n. 30-vuotiaana, ilveksen näin melkoisen suurella todennäköisyydellä viime talvena, käppäili tiellä ja loikki metsään kun lähestyin autolla.
Mies 58 maaseudulta
susihulluille postilaatikkoki on yks vaarallinen susi mikä pitää tuhota heti.
Olen nähnyt suden ja ilveksen ja saukonkin. Ihan riittää, että kulkee luonnossa metsurinkamppeissa tai marjastamassa. Aika vähän sudet kerrostalojen pihoissa käyvät, vaikka sieltä saadaan parhaat asiantuntijalausunnot esim. susien määrästä.
Jos susia todella on vain 430 kpl koko maassa, niin miten niitä on ammuttu jo yli 20 kpl parissa päivässä, kun suurin osa metsästäjistä ei edes ole mukana jahdissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole nähnyt itse sutta vaan ainoastaan koirani jäänteet, kun sen sudet vei pihasta juoksunarusta.
Koiraa ei ole saanut pitää yksin juoksunarussa 90-luvun jälkeen. Ai niin, teitä petovihaajia ei koirienkaan hyvinvointi kiinnosta...
Mikä sen kieltää? Onhan ne kissatkin maistuu myös sudelle.
Poliisia?