Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka se s-bonus vähennetään toimeentulotuesta?

Vierailija
02.01.2026 |

Jos saa vaikka 3 kuukauden päätöksen?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tilille maksettava talletuskorko? Huomioidaanko sekin? Köyhällähän se ei paljon ole. Pitääkö tehdä uusi laskelma koron määrän selvitessä (ei etukäteen tiedossa), jossa se huomioidaan tulona? Tästähän tulee lisää työtä Kelalle ja luulisi käsittelyn maksavan enemmän kuin sen euron, mitä saa korkoa? Ja sitten pitää taas tehdä uusi päätös, kun bonusten summa selvisi? Onko tämän kuluja laskettu vai tekoälykö nämä jo hoitaa?

Vierailija
22/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt aivan varmaa että Kelassa riittää resursseja kytätä kenenkään tilejä, ei kai sitä tarvitse joka euroa sinne raportoida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt aivan varmaa että Kelassa riittää resursseja kytätä kenenkään tilejä, ei kai sitä tarvitse joka euroa sinne raportoida. 

Ne katsoo + rivit pano tilille. Ennen vanhaan sossuilla oli aikaa lukea koko tiliote ja marista.

Vierailija
24/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennyslaskulla

Mutta mitkä summat? Jos haet nyt vaikka helmi maalis ja huhtikuulle toimeentulotukea ja laitat viimeiset 3 kk tiliotteet, eli loka marras ja joulukuu. Niin Entä jos et ole edes saanut lokakuussa tt-tukea. Miten nuo bonukset vaikuttavat. Ha ehkä et saa helmi tai maaliskuussa yhtään bonuksia, niin eihän sinulla ole noita tuloja.

Huomioivat ehkä varallisuutena? Mutta, jos pienet tulot olleet, niin ei luulisi enää vaikuttavan? Kelasta kun kyse, niin varma ei voi olla.

Vierailija
25/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä ole joku tekoälyuudistus meneillään ja meinaavat pistää porukkaa pihalle?

Vierailija
26/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että vasta helmikuun alusta eteenpäin tilille tulevat hilut otetaan huomioon eikä jotain kuukausia vanhoja.

Mutta jos saa tt-tukea vaikka helmi ja maaliskuussa ja sen jälkeen ei saa tai saa kuukausien päästä, milloin ja miten nuo helmi ja maaliskuun bonukset huomioidaan?

Niistä pitää varmaan itse ilmoittaa tai Kela-etsivä käräyttää ja saat petossyytteen? En tiedä, hulluksi menee, jos muutaman euron takia hirmuinen sirkus pystyssä.

Vierailija
27/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että vasta helmikuun alusta eteenpäin tilille tulevat hilut otetaan huomioon eikä jotain kuukausia vanhoja.

Mutta jos saa tt-tukea vaikka helmi ja maaliskuussa ja sen jälkeen ei saa tai saa kuukausien päästä, milloin ja miten nuo helmi ja maaliskuun bonukset huomioidaan?

Niistä pitää varmaan itse ilmoittaa tai Kela-etsivä käräyttää ja saat petossyytteen? En tiedä, hulluksi menee, jos muutaman euron takia hirmuinen sirkus pystyssä.

Kela-e:n palkasta ja kannattavuudesta ei saa keskustella? Eikö veronmaksajilla ole oikeus kritisoida, mihin verovaroja tuhlataan?

Vierailija
28/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kela tietäisi s-bonuksistani. Kun ilmoitin vaan että mulla on nordean tili. 

Vierailija
29/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kela tietäisi s-bonuksistani. Kun ilmoitin vaan että mulla on nordean tili. 

Saavat tilitiedot pankista? Kai ne käyvät niitä kyselemään, että onko henkilöllä x tili pankissanne? Ja verottajalta saavat tiedot.

Vierailija
30/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut isoihin vaikeuksiin, kun selviää, ettet ole toimittanut kaikkien tiliesi tiliotteita.

Vierailija
31/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennyslaskulla

Mutta mitkä summat? Jos haet nyt vaikka helmi maalis ja huhtikuulle toimeentulotukea ja laitat viimeiset 3 kk tiliotteet, eli loka marras ja joulukuu. Niin Entä jos et ole edes saanut lokakuussa tt-tukea. Miten nuo bonukset vaikuttavat. Ha ehkä et saa helmi tai maaliskuussa yhtään bonuksia, niin eihän sinulla ole noita tuloja.

Olen joutunut jo vuoden tai kahden tekemään hakemukset kerran kuussa koska pitkät hakemukset eivät enää mene läpi. Sinä juksaat kustannuksellamme.

Vierailija
32/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiliotteelta, joka pitää toimittaa Kelaan, Kela sen bonuksen näkee. Bonus on tuloa, joka huomioidaan sen suuruisena kuin se tilille on tullut.

Vierailija
33/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihan yksi tuhannesta käsittelijästä jaksaa vaivata itseään S-bonuksien kaltaisilla tuloilla. Vaikka kyllähän ne lain mukaan tulisi huomioida. Tulo mikä tulo.

Eihän se edes ole mikään tulo, vaan takautuvasti annettu alennus, joka perustuu siihen että saaja on ensin käyttänyt moninkertaisen summan rahaa S-ryhmän myymälöissä.

Vierailija
34/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on nykyään valtuudet etsiä kaikki tilit

Vierailija
35/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut toimeentulotuen asiakas jo vuosia, eikä kertaakaan ole puututtu S-bonuksiin, joita saan noin kymmenellä eurolla kuukaudessa. 

Toisaalta taas olen joutunut Kelan valvovan katseen alle sen vuoksi, että tiliotteestani löytyi kahtena kuukautena peräkkäin kympin siirto veikkaustililleni. Mitään en ole voittanut, mutta siltä varalta, että voitan, minun on toimitettava jokaisen tukihakemuksen mukana pankkitiliotteiden ohessa myös Veikkauksen tiliote. 

Työmarkkinatuen veronpalautuksesta piti saada pitää itse 50 euroa. Minä sain, mutta saman tien hylättiin kahden kuukauden sähkölaskut, eli veronpalautuksen vuoksi jäin kymmenen euroa miinukselle. Paperinpyörittelyn lisäksi.

Olisi ihanaa päästä töihin tai edes työkyvyttömyyseläkkeelle, jottei koko ajan tarvitsisi hyppiä Kelan päähänpistojen mukaan. Näkyy nimittäin olevan ihan virkailijasta kiinni, minkä euron saa pitää neuvottelematta ja mistä joutuu tekemään

Ai noin paljon sinä pystyt syömään toimeentulotuella. Oletko somppu? Itsellä koko ttt on 290 e. 

Vierailija
36/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, et siis ilmoittanut s-pankin tilistä. Tuo on petos. 

Vierailija
37/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat tilitiedot pankista? Kai ne käyvät niitä kyselemään, että onko henkilöllä x tili pankissanne? Ja verottajalta saavat tiedot.

Tuo on totta. Verotiedot he saavat suoraan koneelleen ja S-bonus näkyy siellä. Ainakin ylijäämäpalautus näkyy siellä. 

Vierailija
38/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on pyytänyt vain 2 kk tiliotteet, ei kolmen. 

Vierailija
39/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tilille maksettava talletuskorko? Huomioidaanko sekin? Köyhällähän se ei paljon ole. Pitääkö tehdä uusi laskelma koron määrän selvitessä (ei etukäteen tiedossa), jossa se huomioidaan tulona? Tästähän tulee lisää työtä Kelalle ja luulisi käsittelyn maksavan enemmän kuin sen euron, mitä saa korkoa? Ja sitten pitää taas tehdä uusi päätös, kun bonusten summa selvisi? Onko tämän kuluja laskettu vai tekoälykö nämä jo hoitaa?

Itse sain 65 snt korkoa. Ja olen ttt saaja. 

Vierailija
40/67 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai noin paljon sinä pystyt syömään toimeentulotuella. Oletko somppu? Itsellä koko ttt on 290 e."

Vastaukseni ei tule perille lainaamalla, vaan menee "jonoon".

Toimeentulotuki on osa käyttövaroistani. S-bonuksellisia ostoja ovat muun muassa kotiinkuljetukset (jotka ovat minulle välttämättömiä), päivittäistavarat ja kaikki, mitä esimerkiksi Prismojen hyllyiltä löytyy. Muualta en pahemmin ostele. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme