Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lämpimät talvikengät?

Vierailija
01.01.2026 |

Vinkkejä? On tullut kokeiltua monta eri kenkämerkkiä, villasukalla ja ilman, isompaa ja pienempää kokoa ja kaikissa varpaat jäätyy. Mitkä kengät olisi oikeasti lämpimät?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvikenkien juju on juuri tuossa, että ostaa yhtä kokoa isommat ja laittaa ohuet merinovillasukat + toiset paksummat villasukat. Mulla menee tolla jopa syyskeleihin tarkoitetut Haltin lenkkarit, vaikka olen kova palelemaan. Lisäksi pidän säärystimiä kun kengässä ei ole varsia.

Olen se edellinen kirjoittaja. Minua on vaivannut lapsesta lähtien kylmässä palelevat jalat joten vuosikymmenien aikana on tullut kokeiltua kaikki mahdolliset lämpöjalkineet.

Vasta keski-ikäisenä tajusin että olin tuhlannut rahoja kenkiin kun todellinen ratkaisu löytyy sukista. Melkein mikä tahansa jalkine kelpaa talvikäyttöön kunhan se on ainakin numeroa liian iso niin että jalkaan mahtuu paksuimmat lämpösukat mitä rahalla saa eikä kenkä sittenkään ole liian tiukka että veri ja ilma kiertävät.

Yksi asia on kuitenkin ehdoton: pohjan pitää olla riittävän paksu ja lämpöä hyvin eristävä. Kaikkien aikojen suurin pettymys olivat massiiviset Sorelit joissa varpaat jäätyvät välittömästi. Syy: siinä on vain parin millin paksuinen kumipohja jossa toki niitä nyströitä mutta lumella seistessä ei jalkapohjan ja -20 asteisen pinnan välissä ole kuin pari milliä kumia ja yhtä ohut pohjallinen.

Vierailija
102/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sievi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime talvena Kuomat. Nyt paukkupakkasilla olleet aivan super saappaat. Plussaa vielä siitä, että Suomessa valmistetut. Tänä talvena ostin lisäksi mökille Kuoman nastasaappaat.

Vierailija
104/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksuimmat Heat Holdersit (TOG 2.3) eivät maksa kuin 13€ ja merino-versio (TOG 2.9) 20€.

Kun valitset koon niin että kenkä mahtuu puristamatta jalkaan jossa on tällaiset tai vastaavat lämpösukat niin säästät jalkineen hinnassa jopa satasia. Riittää että siinä on pitävä ja lämpöä eristävä paksu pohja, sukat hoitavat eristyspuolen kunhan itse kenkä ei ole ihan paperinohut.

Vierailija
105/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuomat. Vihdoin kokeilin tänä talvena ja aivan ylivoimaiset kaikkiin mitä olen lähes 50-v ikään mennessä käyttänyt. Ovat todella lämpimät, kevyet, tilavat (villasukka menee hyvin), erittäin hyvä pohja, vedenpitävät, kotimaiset ja kaupan päälle edulliset ja niitä on monenlaisia. Marketeissa ja verkkokaupoissa, varmaan muuallakin.

Kuoma.fi  Tuolta olen tilannut suoraan jo kahdet Tuiskut. Valitsee vain Lapset, Naiset, tai Miehet, ja klikkailee kuvista tarkempia tietoja. Toimittavat nopeasti.

Vierailija
106/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin viime talvena Kuomat. Nyt paukkupakkasilla olleet aivan super saappaat. Plussaa vielä siitä, että Suomessa valmistetut. Tänä talvena ostin lisäksi mökille Kuoman nastasaappaat.

Onko Kuomassa kunnon kovametallinastat? Ostin kolme vuotta sitten suht hintavat nastakengät mutta kevään pahimmassa asfaltin ja märän peilijään yhdistelmässä selvisi että nastat olivat vain hetkessä sileäksi kuluvaa tavallista terästä. Kaiken lisäksi nastat oli valettu valmistuksen yhteydessä kumipohjan sisään jossa oli niin leveä laippa että se repi koko pohjan riekaleiksi kun revin yhden nastan kokeeksi irti että voisikohan tämän vaihtaa. Oli tehty kertakäyttöisiksi kele.

Vierailija
107/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkikengät retkeilykaupasta. Parempia ei ole.

Vierailija
108/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Retkikengät retkeilykaupasta. Parempia ei ole.

Ollaanko me jossain neuvostoliitossa kun on yksi retkeilykauppa jossa myydään yhtä retkikenkämallia?

Minulla on kahdetkin retkeilykengät joiden ominaisuudet on optimoitu ihan toisenlaisiin olosuhteisiin kuin talvikäyttöön.

Vierailija
109/114 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töppöset kumipohjilla.

Vierailija
110/114 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kuomassa kunnon kovametallinastat? Ostin kolme vuotta sitten suht hintavat nastakengät mutta kevään pahimmassa asfaltin ja märän peilijään yhdistelmässä selvisi että nastat olivat vain hetkessä sileäksi kuluvaa tavallista terästä. Kaiken lisäksi nastat oli valettu valmistuksen yhteydessä kumipohjan sisään jossa oli niin leveä laippa että se repi koko pohjan riekaleiksi kun revin yhden nastan kokeeksi irti että voisikohan tämän vaihtaa. Oli tehty kertakäyttöisiksi kele.

En ole tarkastanut enkä tiedä mitkä nastat ovat, tulee tänä talvena testattua miten toimivat. Tosin mökkiolosuhteet eri kuin kaupungissa, ei ole nastoja kuluttavaa asfalttia.

Vierailija
111/114 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin just cittarista hyvät, lämpimät, vedenpitävät talvikengät tarjouksesta :) 

Vierailija
112/114 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyllä oikea ongelma. Olen työtön ja päästäkseni töihin pitäisi olla kunnon kengät. Joudun kävelemään useamman kilometrin. Rahani menevät vuokraan ja opintolainaan. Ei varaa kenkiin.

Osta lidlistä esmara vedenpitävät vaelluskengät yhtä kokoa suurempina ja pidä villasukan kanssa! On olleet lämpimät jopa yli 20 asteen pakkasella 

Vierailija
113/114 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomarilla on tarjolla useampia talvikenkiä, joissa kunnon, lämpimät vuoret. Ainakin näillä tämän talven Helsingin pakkasissa ovat olleet lämpimät. Lisäksi minulla on ollut käytössä jo kymmenen vuotta Stokkalta ostetut Panama Jackin turkisvuorelliset (tai jotai sen tyyppistä) talvisaappaat. Lämpimät. 

Vierailija
114/114 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapohjallinen alumiinialustalla auttaa paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi