Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällein lapsen kanssa lomaillessa oon huomannut, että lapselle tärkeintä ei oo kaikenlaiset elämykset vaan yhdessäolo vanhemman kanssa

Vierailija
01.01.2026 |

Meilläkään rahatilanteen takia ei olla käyty loman aikana nyt missään elokuvissa,  Leon leikkimaassa tms maksullisissa huvituksissa. Ollaan vaan oltu kotona puuhailemassa. Ilotulituksiakin seurattiin vaan keittiön ikkunan takaa, ja lapsi oli niin riemuissaan. 

Ei lapsi oo edes kaivannut erikseen minnekään, enemmän on sanonut että tykkää olla mielummin kotona. Ja kivahan se onkin näin. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se on. Liian moni suorittaa lomaa, pitää jatkuvasti olla tekemässä jotain, eikä lasta edes kunnolla ehditä huomioimaan kaiken tekemisen keskellä. 

Vierailija
2/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin. Anna lapsellesi aikaa ja rauhaa kotona. Retkeile vaikka olohuoneen lattialla, rakenna maja ja katsokaa yhdessä lastenohjelmia. Tuo on se, mitä lapsesi tulee muistamaan pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin, että me vanhemmat haemme elämyksiä itsellemme emmekä aina lapsille. Meidän tytär oli sanonut koulussa kesän parhaaksi elämyksekseen kalastamista Antti-sesän kesämökin lammella, vaikka juuri sinä kesänä oltiin USA:n reissulla, johon sisältyi kaksi päivää Disneylandissa. Olin aika hämmästynyt. 

Vierailija
4/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Monet vanhemmat luulevat lapsen tarvitsevan jotain, mitä vain rahalla saa, mutta se mitä lapsi tarvitsee on vanhemman läsnäolo ja kiintymys. 

Vierailija
5/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota paskaa jauhaa persaukiset ja näköalattomat lokkilisääntyjät. Vanhemman kanssa yhdessäolo muka jotenkin tärkeää, ei hele. Sen kun valehtelet itsellesi, mutta ei ole.

Vierailija
6/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opin, että me vanhemmat haemme elämyksiä itsellemme emmekä aina lapsille. Meidän tytär oli sanonut koulussa kesän parhaaksi elämyksekseen kalastamista Antti-sesän kesämökin lammella, vaikka juuri sinä kesänä oltiin USA:n reissulla, johon sisältyi kaksi päivää Disneylandissa. Olin aika hämmästynyt. 

Itse olen lapseton, mutta olin just tulossa kommentoimaan kuinka itselle on jäänyt mukavimmat ja suurimmat muistot juurikin kalareissuista jolloin ei ollut kiire kenellekään mihinkään ja vanhemmalla aikaa olla vain siinä läsnä / paikalla. Ei siinä edes se kalasaalis ollut pääasia vaan just yhdessäolo.

Muutenkaan kasarilla lapsuutensa eläneellä ei nykyisenlaista yltäkylläisyyttä kokemuksien ja vaihtoehtoja tekemisen suhteen ollut ja ne ulkomaan matkatkin oli se ruotsinristeily joka toinen kesä. Ja se riitti! Ehkä siksi myös nuo muistaa niin hyvin ja harmittaa vietävästi, ettei sitä samaa tunnelmaa laivalla saavuta mitenkään.

Ehkäpä siinä on yksi syy nykyihmisen jatkuvaan narinaan ja ahdistukseen ym että kaikkea on saatavilla liki 24/7 eikä mikään ole enää spesiaalia saati odotettua. Silloin menee lopulta maku ihan kaikesta vaikka kuinka yrittäisi aina saada jotain enemmän ja parempaa niin mikään ei tunnu miltään.

Vierailija
7/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne molemmat on tärkeitä, eikä kaikkien elämysten tarvitse olla maksullisia.

Esimerkiksi omasta lapsuudestani elämyksiä oli se, kun tehtiin pyöräilyretkiä keväisin j kesäisin äitipuolen kanssa, käytiin talvella retkiluistelemassa isän kanssa ja oltiin sisarusten kanssa syksyllä ulkona ja hypittiin lehtikasoihin. Toisaalta elämyksiä oli myös perheen kanssa rantalomalla käyminen ja ulkomaanmatkat yleensä.

Vierailija
8/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina sanonut, että lapsille jää parhaat muistot kun mennään yhdessä mökille ja paistetaan makkaraa. 

Vielä jos sinne kokoontuu muutakin sukua tai väkeä, niin siinäpä se.

Vierailija
9/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota paskaa jauhaa persaukiset ja näköalattomat lokkilisääntyjät. Vanhemman kanssa yhdessäolo muka jotenkin tärkeää, ei hele. Sen kun valehtelet itsellesi, mutta ei ole.

Ikävää, ettei kukaan välittänyt pitää sinulle seuraa. 

Vierailija
10/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä pitäisi ulista että ei ole rahaa, niin ei voi pennun kanssa tehdä yhtään mitään?

Vielä että hallituksen vika tämäkin...

Vierailija
11/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen läsnäolo on tärkeintä. 

Vierailija
12/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä pitäisi ulista että ei ole rahaa, niin ei voi pennun kanssa tehdä yhtään mitään?

Ei pitäisi. 

Vierailija
13/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sinä itsesi sinne Disneylandiin halusit ängätä, pennusta viis!

Vierailija
14/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. 

Siinä sulle, vassu:

Vierailija
15/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin on tärkeitä. Elämykset on vaihtelua kaikille eikä niidenkään merkitystä voi myöskään väheksyä. Jos rahat ei riitä, sitten priorisoidaan muut asiat.

Vierailija
16/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihasin kaikkea yhdessäoloa vanhempieni kanssa. Päivän paras hetki kun pääsi koulusta ajoissa ja ehti olla hetken aikaa yksin ennen kuin porukat pääsivät töistä.

Vierailija
17/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin, että on sellaisiakin perheitä, joissa yhdessäolo vanhemman kanssa ei ole lapselle tärkeää. Silloin ei syy ole lapsessa.

Vierailija
18/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän vastaavat kokemukset. Yksi kesäloma oli sellainen, että käytiin esim Legolandissa, ja silti lapsi kertoi silmät loistaen syksyllä päiväkodissa, että parasta oli, kun sai olla mummolassa ja sai syödä kaksi makkaraa putkeen. 

Vierailija
19/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se just ole päinvastoin että ne persaukiset sarjalisääntyjät itkee ja kitisee alvariinsa kuinka väärin on kun ei voi tarjota lapselle kallista harrastusta eikä ole varaa ulkomaan lomiin eikä uusimpiin pleikkoihin sun muihin?

Nämä viittaa yleensä aina kintaalla kaikelle ilmaiselle tekemiselle ja halvalle harrastukselle koska pitäisi saada sitä samaa mitä joillakin hyvin tienaavilla perheillä on. Nämä siis ei arvosta edes sitä normaalin keskituloisen elämää vaan haaveena on se tyyliin kahden lääkärivanhemman elintaso ja kaikki sen alle on jäätävää sortoa ja eriarvoistamista josta lapsi kärsii.

Vierailija
20/26 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas elämää suurempi oivallus. Jokainen lapsetonkin tuon tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi