Miten maksaa velat nopeasti?
Mulla on velkaa karvaa vaille 10 000 euroa.
Asun vuokralla, enkä saa asuntolaina olemassa olevien velkojen takia. Vuokra on 32% kk tuloista. Olen ollut velka kierteessä ja ottanut velkaa n. 6000€ vuosivauhdilla. Lopetin velkojen kerryttämisen viime kesänä ja oon maksanut pienimmät lainat pois.
Nyt on luottokorttivelkaa jäljellä 1600€ ja opintolainaa 8200€.
Miten saisin maksettua mahdollisimman nopeasti velat? Nettotulot on vain 1800€
Kaikki vinkit kehiin. Nyt on velkakierre selätetty ja loput pitäis maksaa pois. Aiemmat ollut helpompia maksaa, koska edistyminen velkojen määrän vähenemisestä on motivoineet. Nyt jäljellä olevat eivät vaan meinaa lyhentyä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille hyvistä vinkeistä!
Nyt vaan täytyy lopettaa tuhlailu ja alkaa oikeasti pitämään kirjaa siitä mihin ne rahat oikeasti menee.
Varmasti on löysää, jonka mielummin laittaisin velkoja päin.
Ap
Ruokaostokset ja kauppakäynnit järkeistämällä loppuu tai vähenee ne heräteostokset. Eli teet listan ja käyt kaupassa kerran viikossa.
Pakollista säästöä kertyy varsin huomaamatta pitämällä liian isoa veroprosenttia, jonka voi sitten hyvittää itselleen vuoden lopussa laskemalla prossaa tai saamalla ne palautuksina seuraavana vuonna.
Tee siitä itsellesi haasteprojekti jossa luot budjetin, säästötavoitteen ja seuraat sitä esim bujon avulla. On ollut mulle motivoivaa ja palkitsevaa.
Mulla oli enemmän velkaa ja olin luiskahtamassa jo velkakierteen myötä ulosottoon, kun ryhdyin hommiin: Muutin halvempaan asuntoon työpaikan lähelle, myin auton, myin muutaman kalliimman jutun, tein oman duunin lisäksi keikkatöitä, kaikki ylimääräinen rahankulu meni jäihin esim. pakolliset vaatteet ostin kirppareilta jne.
Maksoin velkani pois lumipalloefektillä parissa vuodessa ja aloin säästämään. Löysin kumppanini ja yhteiselon myötä asumiskulut pieneni. Nyt ollut talous jo pitkään kestävällä pohjalla. Käytössä budjetti sekä puskuri-, sijoitus- ja laskutilit, joten ei ole sen koommin tarvinnut velkaa ottaa asuntorahoitusta lukuunottamatta. Enää ei tarvi tinkiä ruokakaupassa tai matkasuunnitelmissa.
Tsemppiä! Sä onnistut!
"joka kuukausi tili tyhjäksi ulkona syömisten ja heräteostosten takia."
No niinpä!
Minä luovuin vuosikausiksi ulkona syömisist' ja kahvitteluista.
Nyt kun ei ole enää tarvetta säästää, en enää osaa köydä harkitsematta kahvilla ja syömässä, en siis osaa enää!
Hitommoista nuukailua ja sen jälkeen sijoitat osakkeisiin. Aloitin 18 000 keväällä sijoittamisen. Nyt 25 000 salkkuni. Itselläni luottokielto. Otin sen itse etten voi ostaa velaksi. Saan myös identiteettisuojan. Velka on huono juttu. Tee ruokasi itse.