Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käyttävät mielummin lääkkeitä kuin treenaavat

Vierailija
31.12.2025 |

Omituista 🧐

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi treenaajat käyttävät douppingia?

Vierailija
2/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäiseni naiset (45+) tuntuu harrastavan lääkereseptien keräilyä liikunnan sijaan.

Treenaan itse 4 tuntia viikossa plus ulkoilut sekä venyttelyt ja minua pidetään outona kun ei ole mitään säännöllistä lääkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenasin itselleni kyliruston tulehduksen enkä ole pystynyt kolmeen kuukauteen treenaamaan.

Liike on lääke, just joo.

Vierailija
4/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän tarkoitat? Luuletko kaikkien sairauksien katoavan treenaamalla ja etteivät treenaavat naiset syö lääkkeitä? Ehkäpä ymmärrät sitten, kun sairastut vakavasti, autoimmuunisairaudet kun esimerkiksi eivät treenaamalla poistu ja lääkkeiden käyttämättä jättäminen voi olla kohtalokasta. 

Vierailija
5/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et ole ottanut mt-lääkkeitäsi?

Vierailija
6/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mm endometrioosi, lapsettomuus ja mielenterveys pahasti kuralla siitä huolimatta, että oon harrastanut liikuntaa yli 20 vuotta. Mikään itsehoito ei toimi, lekurikin sanoi että tulee olemaan pysyvää.

Mieluummin olisin semmonen onnellinen ja iloinen pullukka.

Vierailija
7/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistetty aloitus, mutta moni selkävaivainen mieluummin syö lääkkeitä ja odottaa lääkärin ratkaisevan ongelman, itse ei haluta tehdä asialle mitään, esimerkiksi vahvistamalla selkälihaksia. Aika moni selkävaiva johtuu siitä, että selässä ei ole lihaksia ja paranisi lihastreenillä ja muulla lihaksia ja selkää tukevalla liikunnalla.  

Vierailija
8/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauden hoitoon?

Vierailija
9/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäiseni naiset (45+) tuntuu harrastavan lääkereseptien keräilyä liikunnan sijaan.

Treenaan itse 4 tuntia viikossa plus ulkoilut sekä venyttelyt ja minua pidetään outona kun ei ole mitään säännöllistä lääkitystä.

Niin se vaan kaverinkin sydän loppui...söi kuin luolamies, käveli jokapaikkaan, pyöräili loput...harjoitti kaikkea henkevää...ei se ole niin sanottua!

Vierailija
10/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tarkoitat? Luuletko kaikkien sairauksien katoavan treenaamalla ja etteivät treenaavat naiset syö lääkkeitä? Ehkäpä ymmärrät sitten, kun sairastut vakavasti, autoimmuunisairaudet kun esimerkiksi eivät treenaamalla poistu ja lääkkeiden käyttämättä jättäminen voi olla kohtalokasta. 

Heh tätä samaa just ajattelin! Toki saattaahan sitä voida paremmin mutta takeita ei ole!

Kun saan allergisen kohtauksen, semmoisen pahan, olen palasina!

Joskus toipuu nopeasti, joskus ei.

Vierailija
11/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä, kun kyseessä on tuki- ja liikuntaelinvaivat. Just luin artikkelia yhdestä ylipainoisesta matamista, joka kärsi jännitysniskasta ja vaati itselleen kelan kuntoutusta, koska ei vaan tykkää liikunnasta.

"Aikaisemmin fysioterapeutit olivat suositelleet esimerkiksi säännöllistä kuntosalitreeniä. En ole kuitenkaan koskaan pitänyt liikunnasta, ja siksi liikuntaharrastukset ovat aina tupanneet loppumaan nopeasti."

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/niskakipu-helpotti-mikrojumpal…

Vierailija
12/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53v ja lihava. Kaltaisesi pitävät minua outona kun en treenaa, en venyttele, eikä minulla ole mitään säännöllistä lääkitystä. Kulkutauditkin tuntuvat vaivaavan enemmän muita kuin minua.

Vierailija
13/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitetaan mieluummin, ei mielummin. 

Vierailija
14/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitääpä ruveta treenaamaan kovasti, jospa leukemia sillä lähtisi. Kiitos vinkistä !

Vierailija
15/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksin pari tusinaa maratonia, harrastin ties mitä liikuntaa ja nyt 45v iässä minulla on molemmissa lonkissa proteesit ja toiseen polveen on leikkaus tulossa helmikuussa. Kyllä kannatti liikkua!

Vierailija
16/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti! Ei liikkumattomuus ole ainoa autuaaksi tekevä tekijä. Monet sairaudet ovat osittain tai kokonaan perinnöllisiä tai liittyvät muihin tekijöihin, kuten hormonitoimintaan, autoimmuunireaktioihin, infektioihin tai sattumaan. Vaikka liikunta tukee terveyttä, se ei estä kaikkia sairauksia eikä korvaa lääketieteellistä hoitoa.

Geenit vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten keho käsittelee rasvaa ja sokeria, miten herkästi verenpaine nousee tai millainen alttius ihmisellä on masennukseen, diabetekseen, sydänsairauksiin tai moniin autoimmuunitauteihin. Kaksi ihmistä voi elää hyvin samantyyppistä elämää, mutta silti vain toinen sairastuu.

Jos itse on terve, on helppo kuvitella, että se johtuu omista ansioista. Näinhän se ei todellakaan ole. 

Vierailija
17/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä, kun kyseessä on tuki- ja liikuntaelinvaivat. Just luin artikkelia yhdestä ylipainoisesta matamista, joka kärsi jännitysniskasta ja vaati itselleen kelan kuntoutusta, koska ei vaan tykkää liikunnasta.

"Aikaisemmin fysioterapeutit olivat suositelleet esimerkiksi säännöllistä kuntosalitreeniä. En ole kuitenkaan koskaan pitänyt liikunnasta, ja siksi liikuntaharrastukset ovat aina tupanneet loppumaan nopeasti."

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/niskakipu-helpotti-mikrojumpal…

Niin, valitettavasti vasta kelan kuntoutuksen kautta löytyi fysioterapeutti joka osasi ohjata potilaalle sopivat harjoitukset joihin hänen oli helppo sitoutua. Miksei ne aiemmat, kuntosalia tyrkyttäneet fyssarit olleet tehneet tätä? 

Vierailija
18/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärjistetty aloitus, mutta moni selkävaivainen mieluummin syö lääkkeitä ja odottaa lääkärin ratkaisevan ongelman, itse ei haluta tehdä asialle mitään, esimerkiksi vahvistamalla selkälihaksia. Aika moni selkävaiva johtuu siitä, että selässä ei ole lihaksia ja paranisi lihastreenillä ja muulla lihaksia ja selkää tukevalla liikunnalla. 

Sanon että höpöhöpö!

Taas joku joka luulee tietävänsä.

Meinaa välillä lähtee jalat alta, siinä ei selkälihasten vahvistaminen auta kun "se" iskee!

Vierailija
19/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välilevyn rappeuma ja välilevyn pullistumat
Välilevyt kuluvat iän ja perimän myötä. Muutokset voivat tulla, vaikka ihminen olisi liikkunut koko elämänsä. Lihasten vahvistaminen ei korjaa rappeutunutta tai vaurioitunutta välilevyä, vaikka se voi joskus lievittää oireita.

Selkärangan nivelrikko
Pienten nikamanivelten kuluminen on rakenteellinen muutos. Kun rusto on kulunut, sitä ei voi palauttaa lihasharjoittelulla. Oireet voivat silti vaihdella, mutta itse vaiva ei poistu.

Selkäydinkanavan ahtauma
Ahtauma johtuu usein luun, nivelten tai nivelsiteiden paksuuntumisesta. Kyse on tilan puutteesta hermoille, ei lihasheikkoudesta. Lihasten vahvistaminen ei avarra selkäydinkanavaa.

Skolioosi ja muut rakenteelliset virheasennot
Aikuisella rakenteellinen skolioosi ei yleensä korjaannu harjoittelulla. Lihastyö voi tukea toimintakykyä, mutta selkärangan muoto ei muutu.

Spondylolisteesi eli nikamasiirtymä
Nikaman siirtymä on usein synnynnäinen tai rakenteellinen ongelma. Lihaskunto ei palauta nikamaa oikeaan asentoon.

Selkärangan murtumat ja osteoporoosi
Osteoporoosi heikentää luuta, ei lihasta. Jos nikama on painunut kasaan, sitä ei voi korjata vahvistamalla lihaksia.

Hermopinteet rakenteellisesta syystä
Jos hermo on puristuksissa luun, välilevyn tai arven takia, lihasharjoittelu ei poista puristusta.

Vierailija
20/29 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkeni pitimeksi teen molempia.

Omituista, kun AP luulee noiden sulkevan toisensa pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi