Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiselle matkalle lähtisit, jos sinulla olisi käytössä n 10000 € matkaa varten?

Vierailija
30.12.2025 |

Lähtisitkö yksin vai kumppanin kanssa?

Kommentit (628)

Vierailija
521/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei siinä ole säästöstä kysymys. On lopulta aika raskasta syödä ulkona kolme viikkoa. Syömiseen menee kauan ja paikka pitää erikseen valita + mennä sinne mahdollisesti taksilla. Ja tämä sama kaksi kertaa päivässä. "

Niin sitä ihmiset ajattelee eri tavoin. (Mä siis kysyin alun perin tuota miten toimitaan jos ei ulkona syödä). Ei ole vielä yhdelläkään reissulla tullut mieleen kokata itse, tai että ravintolassa syöminen olis jotenkin raskasta ;-) - pikemminkin harmittaa ettei ole tarpeeksi usein nälkä ;-D

Vierailija
522/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjaan rannikolle marras-huhtikuuksi kumppanin kanssa. Etätöitä kyllä pitäisi tehdä jonkin verran. Mut tuolla 10000 eurolla maksais vuokrat.

Tai Oriental Express idän pikajuna kumppanin kanssa kerran elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkäänlaiselle. Mulla olisi sille rahasummalle paljon parempaakin käyttöä.

Vierailija
524/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinaan ihan ilman muuta ja samalla Vietnamiin ja Japaniin myös ja yksin menisin. Kiina kuitenkin ykköskohteena. Olen viime aikoina katsellut paljon youtube videoita Kiinasta ja erittäin vaikuttunut kaikesta.

Vierailija
525/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minkäänlaiselle. Mulla olisi sille rahasummalle paljon parempaakin käyttöä.

Esim joku kurssi, luetun ymmärtämistä tms. 

Vierailija
526/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvooseen.

Vierailija
527/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei siinä ole säästöstä kysymys. On lopulta aika raskasta syödä ulkona kolme viikkoa. Syömiseen menee kauan ja paikka pitää erikseen valita + mennä sinne mahdollisesti taksilla. Ja tämä sama kaksi kertaa päivässä. "

Niin sitä ihmiset ajattelee eri tavoin. (Mä siis kysyin alun perin tuota miten toimitaan jos ei ulkona syödä). Ei ole vielä yhdelläkään reissulla tullut mieleen kokata itse, tai että ravintolassa syöminen olis jotenkin raskasta ;-) - pikemminkin harmittaa ettei ole tarpeeksi usein nälkä ;-D

Lyhyellä reissulla ei yleensä olekaan ongelmaa syödä ulkona. Me ollaan nyt oltu reissussa jo yli 2 kk, joten kyllä välillä pitää saada itsekin tehdä ruokaa, jos haluaa pitää huolta ravinnon laadusta: täysjyvää, hyviä rasvoja, tarpeeksi kasviksia jne. Ravintolaruoka ei aina ole kovin terveellistä, vaikka se hyvää onkin. -Eri

Vierailija
528/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinaan ihan ilman muuta ja samalla Vietnamiin ja Japaniin myös ja yksin menisin. Kiina kuitenkin ykköskohteena. Olen viime aikoina katsellut paljon youtube videoita Kiinasta ja erittäin vaikuttunut kaikesta.

Me ollaan joskus matkusteltu Pohjois-Vietnamissa Kiinan ja Vietnamin rajalla. Se on tosi kaunista vuoristoista metsäseutua, ei liian kuumaa. Voisi olla huikea matka, jos vaikka lentäisi ensin Hanoihin suoralla lennolla ja jatkaisi sieltä junalla pohjoiseen Lào Caihin, ja jatkaisi junalla Kiinaan. Se ei varmaan edes maksa paljon mitään, koska junat on siellä päin todella halpoja. Mutta viisumin kannalta täytyy tehdä varmaan etukäteen matkasuunnitelma. 

Vierailija
529/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietnamissa Huésta Da Nangiin on varmaan kaunein junareitti, missä olen koskaan missään matkustanut. Rata on rannassa ja tekee välilä niin jyrkän mutkan, että junan etuosan vaunuista näkyy koko juna, kuinka takaosan vaunut tulevat perässä. Se on hyvin elokuvamainen kokemus. Muutenkin siellä päin on pari hienoa Unescon maailmanperintökohdetta, Huén kielletty kaupunki ja Danangin kupeessa oleva Hội Anin historiallinen kaupunki. Niitä voi kyllä ihan suositella, jos joku ei keksi, mihin menisi. Mutta minuakin voisi kyllä Kiina kiinnostaa seuraavaksi. 

Vierailija
530/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli itseasiassa viime kesän lomabudjetti puolison kanssa. Kierreltiin Eurooppaa kolmisen viikkoa kunnes alkoi tehdö mieli kotiin. Ei mennyt ihan koko budjettia vaikka yhtäkään yötä ei vietetty huonossa hotellissa ja pääosin söimme ulkona. 

Jos tuollaisella kiertoreissulla ei "syö ulkona" niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Ostaa eväitä hotellihuoneeseen? Vai huoneisto(hotelli)ssa kokkaamista itse? 

Sviiteissä on käytännössä aina keittiö. Muutamat pihvit paistelin reissun aikana. Kahdesti meillä oli kokonainen talo vuokrattuna. 

Sviiteissä keittiö!? Missä hotellissa? Ei mulla vaan ole ollut varmaan koskaan. 

Vierailija
531/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 10.000 e oikeasti mihinkään erikoiseen riitä.

https://www.olympia.fi/etela-amerikan-matkat/brasilian-kiertomatka

Vierailija
532/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli itseasiassa viime kesän lomabudjetti puolison kanssa. Kierreltiin Eurooppaa kolmisen viikkoa kunnes alkoi tehdö mieli kotiin. Ei mennyt ihan koko budjettia vaikka yhtäkään yötä ei vietetty huonossa hotellissa ja pääosin söimme ulkona. 

Jos tuollaisella kiertoreissulla ei "syö ulkona" niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Ostaa eväitä hotellihuoneeseen? Vai huoneisto(hotelli)ssa kokkaamista itse? 

Sviiteissä on käytännössä aina keittiö. Muutamat pihvit paistelin reissun aikana. Kahdesti meillä oli kokonainen talo vuokrattuna. 

Jos on tarpeeksi hieno hotelli, niin siellä on esim pieni apukeittiö, jossa palveluskunta valmistelee keittiöstä tuodun aterian tarjoiltavaksi. Sviitin asukas ei tietenkään itse kokkaa.

Vierailija
533/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuolla tee kuin kolmelle hengelle Karibian risteily. Sitten se on mennyt.

Tuolla saa lennot, mutta ei risteilyä. Paitsi jos ottaa hurrikaaniaikaan ja halvimmat hytit, voi jonkinlaisen risteilyn saada. Mutta jos menee viikon risteilylle, jossa näkee monta maata ja on hyvä hytti, esimerkiksi minisviitti, jossa tietenkin parveke, ei millään onnistu tuolla rahalla kolmelle. 

En ole toi edellinen, mutta mulle riittäisi mikä tahansa hytti, joten varmaan tuo kymppitonni riittäisi. Ei kai sinne mennä hytissä istumaan? Kunhan saa nukuttua ja käytyä suihkussa. 

Joidenkin pitää aina päätä pätemään, tyyliin "minulle kelpaa vain bisness-luokka" tai "kyllä vähintään sviitti pitää olla". Ärsyttäviä oman egonsa pönkittäjiä,

Mitä ihmeen egon pönkitystä? Kun on matkustanut monin tavoin, on nähnyt, että siinä on valtava ero onko risteilyllä esim tilava sviitti, jossa parveke tuoleineen, missä ottaa aurinkoa tai nauttia Karibian lempeistä öistä kirkkaan tähtitaivaan alla. Minne paeta vilskettä laivaan vaikka lukemaan kirjaa. Minne saada hyvää palvelua. Tai kun on koko pitkän päivän remunnut jonkun uuden maan nähtävyyksissä, niin ihana olla sviitin rauhassa.  Tilava suihkuhuone jne. Vai joku ahdas ja pimeä hytti, jossa juuri kääntymään mahtuu. Tai jos lentää vaikka Amerikkaan, Dubaihin, Singaporeen tai Japaniin, on valtava ero istua ahtaasti 8- 14 h versus vaikka nukkua ja katsella leffoja business-luokassa makuuasenneossa hyvin palveltuna. Lomalta haluan mukavuutta ja rentoilua. Lapsellista ajatella, että se on jotain egon pönkitystä.

Vierailija
534/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa Sisiliaan tai Pohjois-espanjaan luksusretriitille.  Ja sitten kotimaassa lomaa päälle ettei heti lentokentältä tarvii mennä töihin.

Vierailija
535/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sviitti tai bisnesluokka olekaan egon pönkitystä, vaan se tyyli, millä niistä kehuskelee. Uusrikas. 

Vierailija
536/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ihmeen egon pönkitystä? Kun on matkustanut monin tavoin, on nähnyt, että siinä on valtava ero onko risteilyllä esim tilava sviitti, jossa parveke tuoleineen, missä ottaa aurinkoa tai nauttia Karibian lempeistä öistä kirkkaan tähtitaivaan alla. "

Saa sitä matkustaa vaikka kuinka kalliilla, mutta silti on valehtelua tulla väittämään, että "eihän kymppitonnilla saa yhtään mitään", jos sillä kuitenkin saa monenlaisia matkoja, vaikkei juuri sinun haluamaasi luksusmatkaa. 

Vierailija
537/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se 10.000 e oikeasti mihinkään erikoiseen riitä.

https://www.olympia.fi/etela-amerikan-matkat/brasilian-kiertomatka

Matkan hinta 6990,- eli mikä oli pointtisi? Onko Brasilian kiertomatka vain köyhälle rupusakille, koska maksaa alle 7000 euroa?

Vierailija
538/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin Atlantin toiselle puolelle katsomaan millaiseksi nuoruuteni maa on muuttunut runsaan 40 vuoden aikana. Olisin siellä kuin aikamatkailija menneisyydestä.

Vierailija
539/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi kommentti: "Sviiteissä on käytännössä aina keittiö. Muutamat pihvit paistelin reissun aikana."

Vierailija
540/628 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Vietnamin kaunis junareitti Huésta  Daningiin oli kiva vinkki! Aion ruveta sitä miettimään...Vietnam ei ole halpa massaturismimaa - ja se on hyvä. Ei aikokaan Thaimaan tapaiseksi seksiturismimaaksi ja pedofiilien paratiisiksi,  ja Vietnam  on pinta-alaltaankin pieni. Onko Thaimaassa saastunut ilma ja hirveästi ääntä (oma kansa asuu tiheässä ja sitä on paljon)? Onko taskuvarkaita? Voiko syödä turvallisesti ruokia?    

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä