Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80-luvulla jotkut poltti 2 askia päivässä ja se maksaisi nykyään jopa yli 700 €/kk

Vierailija
30.12.2025 |

Parissa vuodessa auton hinta 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla tullessani teini-ikään katselin aikani ikäisiäni koviksia, jotka alkoivat polttaa. Se näytti jotenkin makealta. Ja niillä oli aina kavereita.Mulla ei oikein kavereita ollut, olin sellainen syrjitty. No, keksin sitten ostaa kioskista Colt-askin. Kävin sitten itsestäni ylpeänä metsässä niitä yksi kerrallaan polttelemassa. 
Polttaminen oli ihan OK, mutta kukaan muu ei sitä tiennyt, joten en sillä saavuttanut ystäviä, menestystä enkä vaikutusvaltaa, ja kun addiktiostaan ei vielä ehtinyt kehittyä, niin siihen se meikäläisen tupakointi sitten jäi,

Vierailija
42/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahorkka kasvaa pihalla ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on luksustuote nykyään. Pitää olla lompakko lyönnissä jos haluaa polttaa. 

Silti taitaa ne kaikkein köyhimmät sitä tupakointia harrastaa

Vierailija
44/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kaikki köyhimmät aina polttavat?

Vierailija
45/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso aski menee päivässä ennen meni vielä enemmän. Iso aski nykyään jotain 13,50€. Laskin että olen polttanut elämäni aikana noin 100 000€.

Silti minulla on velaton omakotitalo, kesämökki, uudehko auto ja pankkitilillä yli 80t€.

Ei harmita.

M47

Vierailija
46/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyäänkin jotkut polttavat paljon. Surullistahan se on, läheisillekin. Ei ole omaa asuntoa, ei autoa, ei rahaa käydä edes lähistöllä asuvan lapsensa luona. Kaikki liikenevät rahat eläkkeellä pitää laittaa tupakkaan. 

Vierailija
47/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso aski menee päivässä ennen meni vielä enemmän. Iso aski nykyään jotain 13,50€. Laskin että olen polttanut elämäni aikana noin 100 000€.

Silti minulla on velaton omakotitalo, kesämökki, uudehko auto ja pankkitilillä yli 80t€.

Ei harmita.

M47

Varakkaiden hommaahan tämä onkin. Ei harmita minuakaan. Kuten ei sinun varallisuutesi,saati polttamisesikaan. Kun polttaa,hyvin harva asia edes harmittaa. Ja vähäisenkin harmituksen voi polttaa savuna ilmaan. 

Vierailija
48/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on luksustuote nykyään. Pitää olla lompakko lyönnissä jos haluaa polttaa. 

L&M Virossa ja Ruotsissa n.6€ aski.  Virosta viinat ja Lonkerot ja Ruotsista nuuskat hakiessa myyntiin.  Tupakka on silloin ilmaista.  Jää vielä "harrastuksesta" rahaakin.

Vierailija
49/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kuinka aski maksoi 12 markkaa joskus 80-luvun lopulla, silloin tuli kokeiltua kapinallisena teininä. Ei mitään hajua mitä ne nykyään maksaa, kun en ole polttanut vuosikymmeniin.

Vierailija
50/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti taitaa ne kaikkein köyhimmät sitä tupakointia harrastaa

Kohta sitä käyttää vain rikkaimmat koska sillä

voi näyttää statusta ja varakkuutta niinkuin Canada Goosella.

Vierailija
51/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan kuinka aski maksoi 12 markkaa joskus 80-luvun lopulla, silloin tuli kokeiltua kapinallisena teininä. Ei mitään hajua mitä ne nykyään maksaa, kun en ole polttanut vuosikymmeniin.

Nyt maksaa 12€

Vierailija
52/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt maksaa 12€

Jaa no onhan se sitten joku kuusikertainen hinta.

Vierailija
53/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin meni vissiin 70 markkaa kuukauden tupakoihin.

80-luvun puolivälissä Mallu-aski maksoi n. 10 mk, joten pari askia päivässä teki 600 mk/kk.

Sulla on hyvä muisti! Miten on, jos vähän lisätään vaikeuskerrointa: paljonhan keskipalkka tuolloin oli? 
Vois arvioida, oliko tupakka suhteessa kalliimpaa vai halvempaa silloin.

Mulla oli jotain 40 markkaa tunti.

Nyt 20e tunti. Yhden askin saan tuntipalkallani.

80 luvulla sai neljä.

40markkaa on nykyrahassa 16€.

40vuotta sitten tupakki oli 10mk ja nyt 12€.

Eli palkat on pysynyt melkein samana, mutta röökin hinta on noussut todella paljon

Vierailija
54/54 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi palaa juurilleen yläluokkaisten harrastukseksi. 1500-1600 luvulla se oli yläluokan ja eliitin tapa. Kallis, eksoottinen ja harvinainen. Tupakointiin liitettiin sivistys, status ja valta. Sitä harrastivat aateliset, hoviväki, upseerit, papisto ja oppineet. Vasta 1800-1900 luvuilla tapahtui yleistyminen eli savukkeita alettiin valmistaa massatuotantona ja savuke levisi työnväenluokkaan ja armeijoihin. Eli olemme palaamassa juurille.