Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?

Vierailija
30.12.2025 |

20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.

Kommentit (647)

Vierailija
381/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin kahdella 3 l kattilalla, paistinpannulla, lautasilla, laseilla ja aterimilla. Kauhat, veitset (leikkuu-, kuorima-), leikkuulauta. Ostin sittemmin kaulimen (piti leipoa), raastimen, ja lasisen uunivuuan laatikkoruokien valmistukseen.

Vanhemmat toi kahvinkeittimen, mutta minulle len juo kahvia) se oli pikkukämpässä riesa. 

Vedenkeitin voi olla kätevä, jos syö nuudeleita tai pikapuuroja tai juo teetä.

Pakastin on minulle välttämättömyys. Sinne voi varastoida tarjouksesta ostettua ruokaa. Pidän myös jäätelöstä. Ahtaassa keittiössä myös pakastevihannessekoituksia menee. Valmista ruokaa pakastan vähemmän, koska en pidä muuttuvasta rakenteesta.

Mikro on myös minulle välttämättömyys, koska teen kerralla kattilallisen ruokaa ja lämmitän sitä seuraavina päivinä. Näin ruoan hintaa saa painettua alas. Toinen syy on se, että en viitsi häärätä keittiössä joka päivä.

Airfryeria minulla ei ole ollut enkä osaa sellaista kaivata. Jos on varaa tehdä eri ruoka joka päivä, se voisi olla helppo kokkausväline? Ehkä se korvaisi mikron, jos sillä voi myös lämmittää kattilakokkauksia. En tosiaan tiedä tuon härvelin käytöstä mitään. 

Eli kun muuttaa yksiöön, jokainen keittiöväline tulee punnita tarkkaan. Turha hankkia välinettä, jota ei käytä usein, koska se syö tilaa pöydältä tai kaapista. 

Vierailija
382/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munaleikkuri, tölkinavaaja sekä sakset.

shampanjavispilä, sitruspuserrin, cocktailsekoitusastia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä smoothie koneen hankkisin, eikös se oo kiireisen terveellinen välipala. Katsoo että siinä on lasinen kannu että se soveltuu myös terveellisten sose keittojen tekemiseen.

Vierailija
384/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia. 

Kivi lähtee lusikalla?!

Valkosipulia ei kannata puristaa vaan hienontaa veitsellä. 

Vierailija
385/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimiva setti oli 2 teräskattilaa (3l ja 5l), suht iso pinnoitettu paistinpannu, mikro ja eri kokoisia mikronkestäviä kannellisia astoita joissa voi myös säilyttää ruokia jääkapissa ja kuljettaa eväitä. Kauha, paistinlasta, kokkiveitsi, tomaattiveitsi, pieni veitsi, leikkuulauta, juustohöylä, tölkinavaaja, vispilä, iso kannellinen teräskulho, litran teräsmitta ja muovinen mittalusikkasetti. 4 syvää lautasta, mukia, veistä, haarukkaa ja ruokalusikkaa, 2 teelusikkaa ja purkki aterimille. Termospullo ja ruokatermos. Sakset, keittiöpyyhkeitä, tiskiharja ja pulloharja. Siinähän ne.

Vierailija
386/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryeriä ei mahdu noin pieneen keittiöön, kun siellä ei ole edes laskutilaa tehdä normaalia ruokaa kunnolla. 

Kyllä perinteinen sähkövatkain pitäisi olla ja sauvasekoitin. Hyvä paistinpannu on ehdoton ja puurokattila kannella. Mitään muita härpäkkeitä ei nuori tarvitse. Amen

Vierailija
387/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin kahdella 3 l kattilalla, paistinpannulla, lautasilla, laseilla ja aterimilla. Kauhat, veitset (leikkuu-, kuorima-), leikkuulauta. Ostin sittemmin kaulimen (piti leipoa), raastimen, ja lasisen uunivuuan laatikkoruokien valmistukseen.

Vanhemmat toi kahvinkeittimen, mutta minulle len juo kahvia) se oli pikkukämpässä riesa. 

Vedenkeitin voi olla kätevä, jos syö nuudeleita tai pikapuuroja tai juo teetä.

Pakastin on minulle välttämättömyys. Sinne voi varastoida tarjouksesta ostettua ruokaa. Pidän myös jäätelöstä. Ahtaassa keittiössä myös pakastevihannessekoituksia menee. Valmista ruokaa pakastan vähemmän, koska en pidä muuttuvasta rakenteesta.

Mikro on myös minulle välttämättömyys, koska teen kerralla kattilallisen ruokaa ja lämmitän sitä seuraavina päivinä. Näin ruoan hintaa saa painettua alas. Toinen syy on se, että en viitsi häärätä keittiössä joka päivä.

Air

Pro vink: Kaulinta ei tarvita, koska viinipullotkin on keksitty. Toki viinapullo käy myös. Ne voi myös täyttää joko lämpimällä tai kylmällä vedellä kaulimista helpottamaan riippuen taikinan laadusta.

Vierailija
388/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa riippua budjetista. Me ostimme tytölle mikron, pari paistinpannua, pari kattilaa, paistinlstoja, veitsiä, pari muovista kulhoa, pari leikkuulautaa. Lisäksi ostettiin 6 juomalasin setti, 6 syvää lautasta, 6 matalaa ruokalautasta ja aterinsetti. Kotoa sai mukaan muutaman käytetyn kahvimukin, kannellisia muovirasioita, juustohöylän ja raastimen, taisi olla myös jotain muuta pientä, ehkä kuorimaveitsi ja perunamuusin tekoa varten survin.

Vierailija
389/647 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Airfryeriä ei mahdu noin pieneen keittiöön, kun siellä ei ole edes laskutilaa tehdä normaalia ruokaa kunnolla. 

Kyllä perinteinen sähkövatkain pitäisi olla ja sauvasekoitin. Hyvä paistinpannu on ehdoton ja puurokattila kannella. Mitään muita härpäkkeitä ei nuori tarvitse. Amen

Mihin tarvitaan sähkövatkain? Meillä ei ole, ja ikää 49 vuotta. Ei kyllä ole sauvasekoitintakaan. Viimeksi omistin sellaisen kun lapset oli vauvoja, nyt ovat jo aikuisia. Ihan turhakkeita.

Vierailija
390/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitaan sähkövatkain? Meillä ei ole, ja ikää 49 vuotta. Ei kyllä ole sauvasekoitintakaan. Viimeksi omistin sellaisen kun lapset oli vauvoja, nyt ovat jo aikuisia. Ihan turhakkeita.

Ennen kaikkea leipomiseen. Miten vaahdotat kananmunanvalkuaisen tai teet kermavaatoa? Onnistuu toki käsin vatkaamalla, mutta on se aika työlästä käsin vemputtamalla. Ei tulisi mieleenkään käyttää muuta kuin sähkövatkainta.

Vierailija
391/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle toimiva setti oli 2 teräskattilaa (3l ja 5l), suht iso pinnoitettu paistinpannu, mikro ja eri kokoisia mikronkestäviä kannellisia astoita joissa voi myös säilyttää ruokia jääkapissa ja kuljettaa eväitä. Kauha, paistinlasta, kokkiveitsi, tomaattiveitsi, pieni veitsi, leikkuulauta, juustohöylä, tölkinavaaja, vispilä, iso kannellinen teräskulho, litran teräsmitta ja muovinen mittalusikkasetti. 4 syvää lautasta, mukia, veistä, haarukkaa ja ruokalusikkaa, 2 teelusikkaa ja purkki aterimille. Termospullo ja ruokatermos. Sakset, keittiöpyyhkeitä, tiskiharja ja pulloharja. Siinähän ne.

Tölkinavaajaa ei nykyisin tarvitse enää mihinkään. Kaikki tölkit lähtee repäisemällä auki. Siitä on tosi monta vuotta aikaa kun viimeksi muistan avanneeni avaajalla säilyketölkin. Vaikka muistan kun ne piti kaikki nitkuttaa sillä auki.

Vierailija
392/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jäätävä setti. Mulla oli yksi leikkuuveitsi, lasta, paistinpannu, kattila ja muutama astia. Hyvin pärjäsi. En edes tiedä mikä on tomaattiveitsi tai ruokatermos.

Vierailija
393/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin tarkastelemaan kysymystä siitä käsin, mitä se opiskelija tykkää syödä. Jos se syö lounaan koulussa ja elää kotona voileivillä, eihän se tarvitse paljon mitään.

Muutenkin voihan niitä tavaroita hankkia sitä myöten kun toteaa että olisivat tarpeen. Minulle aikoinaan hommattiin ihan suotta joku astiasto tilaa viemään pikku asunnnossa, eikä ole leivänpaahtimellekaan kummemmin ollut käyttöä.

Leivänpaahdin on kätevä jos on mahdollisuus säilyttää leivät pakastimessa. Pakastimesta voi sulattaa siivu kerrallaan sen mitä syö. Yksin asuessa muuten menee helposti biojätteeseen puolet leivästä kun se menee vanhaksi.

Mahdollistaa myös rahan säästön jos napsii pakastimeen punalaputettuja leipiä aina kun niitä löytää. Heti kun pakastaa niin ne on vielä ihan hyviä.

Vierailija
394/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkunlainen soseutin ihan mikä vaan. Sillä saa tehtyä muusit, keitot, pirtelöt ja smoothiet. 

Mikroaaltouuni vie enemmän tilaa kuin siitä on hyötyä. Ei kannata hankkia. Ruuat saa sulatettua paistinpannulla tai pöydällä ajan kanssa, vesihauteessa tai siellä uunissa. 

Ei keiton tekemiseen tarvita minkäänlaista soseutinta, se kattila on tärkeämpi. Muusien tekoon puolestaan on perunanuija parempi, eikä sekään tarvitse sähköä.

Yhden hengen annoksen perunamuussia nyt voi vaikka muussata vaikka haarukalla. Vaan eipä tosiaan sellainen ihan tarkoitukseen suunniteltu perunasurvin montaa euroa maksa.

Vierailija
395/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkea leipomiseen. Miten vaahdotat kananmunanvalkuaisen tai teet kermavaatoa? Onnistuu toki käsin vatkaamalla, mutta on se aika työlästä käsin vemputtamalla. Ei tulisi mieleenkään käyttää muuta kuin sähkövatkainta.

Kuinka usein nuori opiskelija oikeasti vaahdottaa jotain munanvalkuaisia? Itse olen jo keski-ikäinen ja harrastan leivontaa, eikä mulla ole sauvasekoitinta eikä sähkövatkainta. Kermavaahtoa tarvitsen niin harvoin, että jaksan kyllä vatkata sen käsinkin. Hätätapauksessa kaupasta saa valmistakin.

Vierailija
396/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiasto on tarpeeton jos on rahasta tiukkaa. Eiköhän vanhemmat tai sukulaiset voi antaa kaapistaan muutaman astian opiskelijalle. Itse en aikoinaan hankkinut astiastoa kun en halunnut käyttää siihen rahaa. Astioita saa ilmaiseksikin. Ja jos ei saa niin kirpputorilta saa hyvin halvalla. 

Vierailija
397/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkinavaajaa ei nykyisin tarvitse enää mihinkään. Kaikki tölkit lähtee repäisemällä auki. Siitä on tosi monta vuotta aikaa kun viimeksi muistan avanneeni avaajalla säilyketölkin. Vaikka muistan kun ne piti kaikki nitkuttaa sillä auki.

Tämä ei ole aivan totta. Just viime kesänä ostin Lidlistä tomaattimurskaa ja jouduin lainaamaan naapurilta tölkinavaajaa kun ei purkissa ollut sitä repäisyosaa.

Vierailija
398/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parit astiat ja ruokailuvälineet, veitsi, kattila kauha, lasta ja paistinpannu. Niillä pärjää hyvin. Mikro olisi tietysti myös hyvä, muttei välttämätön sekään. Kokemusta on.

Vierailija
399/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astiasto on tarpeeton jos on rahasta tiukkaa. Eiköhän vanhemmat tai sukulaiset voi antaa kaapistaan muutaman astian opiskelijalle. Itse en aikoinaan hankkinut astiastoa kun en halunnut käyttää siihen rahaa. Astioita saa ilmaiseksikin. Ja jos ei saa niin kirpputorilta saa hyvin halvalla. 

https://www.ikea.com/fi/fi/p/oftast-lautanen-valkoinen-30258913/

Pitää olla sitten todella tiukkaa rahasta. Esimerkkinä tavallinen lautanen maksaa uutena Ikeassa halvimmillaan 59 senttiä kappale. Parilla kympillä saa useammalle hengelle koko kattauksen.

Vierailija
400/647 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä riisinkeitin/monitoimikeitin,  tekee riisit,potut,keitot,padat..