Tärkeimmät ruuanlaittovempaimet omilleen muuttavalle opiskelijalle?
20 neliön pikkuyksiössä on pieni uuni ja 2 keittolevyä. Myös jääkaappi pakastelokerolla löytyy, mutta varsinaista pakastinta ei ole eikä mielellään tulekaan (ellei sen avulla säästä paljon rahaa), koska se vie paljon tilaa. Mitä ruuanlaittovempaimia sinne kannattaa hankkia, kun tilan lisäksi pulaa on rahasta, ruuan terveellisyys kiinnostaa enemmän kuin makuelämykset ja elämä voi olla välillä todella kiireistä? Mikro, airfryer, monitoimikone, sauvasekoitin? Paistinpannu, kattila, haudutuskattila, uunivuoka, höyrystin? Jotain muuta, mitä? Haussa sellainen setti jolla pärjäisi ainakin ensimmäisen vuoden. Myöhemmin voi ostaa enemmän jos jotain tärkeää puuttuu.
Kommentit (647)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia.
Avokadosta kivi- sen poistuneen nimi on LUSIKKA.
Kiveen voi myös iskeä terävän veitsen kärjen ja pyöräyttää kiveä ympäri, lähtee irti salamannopeasti ja siististi.
Kukin hankkii itselleen tarvitsemansa, eikä kaikkea tarvitse kerralla ostaa. Tärkeintä varmaan ettei sukulaisilta rupea tavaralahjat vyörymään pyytämättä. Parikymmentä vuotta sitten minulla kävi niin. Tädit mummot ym kantoi kuluneet kuppinsa mulle. Olettivat vielä että olisin kiitollinen...
Jos nyt muuttaisin pieneen asuntoon en luultavasti hankkisi uunia ollenkaan. Air fryer korvaa sekä mikron että uunin. Jos uuni olisi jo olemassa niin uunivuokia ei silti välttämättä tarvitse, monet tavalliset ruokailuastiat on kuumankestäviä. Helposti ihminen sujahtaa sellaiseen "näin kuuluu olla" ajatusmaailmaan.
Onnea uuteen asuntoon joka tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Kukin hankkii itselleen tarvitsemansa, eikä kaikkea tarvitse kerralla ostaa. Tärkeintä varmaan ettei sukulaisilta rupea tavaralahjat vyörymään pyytämättä. Parikymmentä vuotta sitten minulla kävi niin. Tädit mummot ym kantoi kuluneet kuppinsa mulle. Olettivat vielä että olisin kiitollinen...
Jos nyt muuttaisin pieneen asuntoon en luultavasti hankkisi uunia ollenkaan. Air fryer korvaa sekä mikron että uunin. Jos uuni olisi jo olemassa niin uunivuokia ei silti välttämättä tarvitse, monet tavalliset ruokailuastiat on kuumankestäviä. Helposti ihminen sujahtaa sellaiseen "näin kuuluu olla" ajatusmaailmaan.
Onnea uuteen asuntoon joka tapauksessa!
Itse paistoin vastikään pizzan Teema-sarjan suurimmalla lautasella. Mahtuu siihen myös joku Grandiosa tmv pakastepizza, nyt tein omatekoisen.
Todennäköisesti se nuori räkänokka ei osaa kokata joten hän ei tarvitse kuin lusikan valmis jogurtin kauhomiseen ja loput ruoat hän tilaa woltilla
Tämäpäs on hauska ketju. Eikun lusikka soppaan!
1. Monesti jo mainitut avokadot ovat kalliita. Onko opiskelijoilla varaa niihin niin, niiden käyttämiseen pitää olla erillinen vempain? Ovatko ne kuitenkin nykyään jo niin vakioruokaa jopa opiskelijoille kuin maitoa, leipää ja perunoita? Ja se kuuluisa makaroni?
2. En paahda leipää. En ole koskaan raskinnut ostaa leivänpaahdinta enkä ole viitsinyt hankkia tilaa viemäänkään, mutta jos paahtaisin leipää, en kyllä lähtisi tekemään tiskiä eli likaamaan paistinpannua tiskattavaksi paria leivänpalaa varten. Jotain rajaa. Joko ostetaan leivänpaahdin tai sitten ei paahdeta :D
3.
Korvaisin peruspaistinpannun monikäyttöisyydemmän vuoksi wokkipannulla tai muulla korkealaitaisemmalla pannulla johon on oltava sopiva kansi, mieluusti lasinen (irtona saa ostaa tällaisia) josta näkyy läpi / on höyrylle aukko. Kansi on ihan oleellinen olla. Ostin juuri itse 46.90 26cm Tefalin korkealaitaisen pannun josta pidän pähkäiltyäni pitkään erilaisien välillä. Olin miettinyt Fiskarseja ja paistokasariakin, mutta tämä on paljon halvempi, kivempi käsitellä, paremman tuntuinen ja sopiva lasikansikin on valmiiksi. Näppituntuma on hyvä ja made in Eurooppa eli Ranskassa. Ei Aasiassa asti.
En tarvitse itse sellaista paistinpannua jota voi tunkea uuniinkin. Niitäkin on kyllä:
Tefalilla on myös esimerkiksi se Ingenio-mallisto joissa on irrotettavat kahvat. Ne pannut voi laittaa uuniin paistumaan uunivuokina, kahva pois ja uuni kiinni. Kun astia otetaan uunista, kahva klikataan paikoilleen ja nostetaan sillä pois. Kun se on pesty, ne voi pinota kätevämmin kaappiin ilman kahvoja. Minulla ei ole tällaista eikä tarvettakaan, mutta olisihan se näppärä pieniin tiloihin.
Tämä sanottua, valurautainen pannu / pata on klassikko eikä turhaan. Jos nuori on ruoanlaittaja jo ja on vain kotona opetettu tämän käyttöön tai tarpeeksi fiksu ja vanhemmat osaavat = jälkeläinenkin jo kotona opetettavissa, siitä ei ole mitään syytä poiketa. Silloin kannattaa jatkaa sillä linjalla ja hankkia heti alkuun uuteen kotiin valurautaista pannua ja esim. emaloitu valurautapata sekä opettaa tosiaan tai varmistaa annettujen oppien perillemeno eteniin välinehuollon suhteen. Itse en voi nykyään nivelreuman vuoksi huonoilla käsillä.
Kattila: 1L ja 3L alkuun.
Silloin, kun opiskelin, niin mulla oli kaksi kattilaa, paistinpannu ja kahvipannu. Niillä pärjäsi oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
3.
Korvaisin peruspaistinpannun monikäyttöisyydemmän vuoksi wokkipannulla tai muulla korkealaitaisemmalla pannulla johon on oltava sopiva kansi, mieluusti lasinen (irtona saa ostaa tällaisia) josta näkyy läpi / on höyrylle aukko. Kansi on ihan oleellinen olla. Ostin juuri itse 46.90 26cm Tefalin korkealaitaisen pannun josta pidän pähkäiltyäni pitkään erilaisien välillä. Olin miettinyt Fiskarseja ja paistokasariakin, mutta tämä on paljon halvempi, kivempi käsitellä, paremman tuntuinen ja sopiva lasikansikin on valmiiksi. Näppituntuma on hyvä ja made in Eurooppa eli Ranskassa. Ei Aasiassa asti.
En tarvitse itse sellaista paistinpannua jota voi tunkea uuniinkin. Niitäkin on kyllä:
Tefalilla on myös esimerkiksi se Ingenio-mallisto joissa on irrotettavat kahvat. Ne pannut voi laittaa uuniin paistumaan uunivuokina, kahva pois ja uuni kiinni. Kun astia otetaan uunista, kahva klikataan paikoilleen ja noste
Wokkipannu on muodoltaan todella huono joksikin yleispannuksi. Jos haluaa yhdellä pannulla tehdä kaiken mahdollisen, niin silloin joku tasapohjainen paistokasari ajaa asiansa. Toimii tarvittaessa kattilanakin.
Itselläni oli aikoinaan opiskelemaan lähtiessä pieni kattila ja valurautainen blinipannu. Niillä teki ihan hyvin yhden hengen ruoat. Tuo valurautapannu on käytössä yhä vuosikymmenten jälkeen, se on paras mahdollinen lettupannu. Tosin tulee siinä paisteltua kaikenlaista muutakin, jos yhdelle laittelee ruokaa.
Airfryer.
1-2 hengen talouteen ei tarvitse olla kovin iso ja ainahan voi jalallisen ritilän avulla latoa sinne ruokaa kahteenkin kerrokseen. Perusmalli riittää. Käyttö edullisempaa kuin uunin. Koska airfryeriä ei tarvitse esilämmittää, sillä paistaminen sujuu nopeasti.
Osa luulee vieläkin että airfryer on joku friteerauskeitin, mutta se on pieni kätevä kiertoilmauuni, jolla voi paistella vähän kaikenlaista ja usein ilman rasvaa. Nykyään eivät ole kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Airfryer.
1-2 hengen talouteen ei tarvitse olla kovin iso ja ainahan voi jalallisen ritilän avulla latoa sinne ruokaa kahteenkin kerrokseen. Perusmalli riittää. Käyttö edullisempaa kuin uunin. Koska airfryeriä ei tarvitse esilämmittää, sillä paistaminen sujuu nopeasti.
Osa luulee vieläkin että airfryer on joku friteerauskeitin, mutta se on pieni kätevä kiertoilmauuni, jolla voi paistella vähän kaikenlaista ja usein ilman rasvaa. Nykyään eivät ole kalliita.
Se fryer kannattaa hommata vähintään viisilitraisena, jos haluaa käyttää sitä uunin korvikkeena. Siihen mahtuu jopa kokonainen broileri kypsymään.
SEKALAISTA
Nuoren puhelimeen kiinteistönhuollon numero jos jää avaimetta ulos. Samoin isännöinnin ja VA:n numerot. Jää helposti ja hups sitten pulassa.
Mukien, lasien, lautasten, säilytysrasioiden, tavallisten aterinten ja eri kokoisten veitsien, kauhojen (helposti rikkuvia nykyään: osta useita) ja veitsen- ja saksien teroittimen sekä Fiskarsin keittiö- ja tavissaksien lisäksi lisäksi leikkuulaudat. Muovi ei ole hyvä, veitset tylsyvät - mutta Kärkkäiseltä sain itse ihan kivaa, jotain puuta olevat olivat hankkiessani vain kympillä. Jollei Tokmannilla ole alea, sakset saa halvimmalla Kärkkäiseltä tms. Ei mistään kalliista ruokakaupasta! Aterinlaatikko ja tiskipöydän valutusteline aterimille. Lautasten alle pöytään halpoja muovisia tabletteja. Pöytään samoin helposti pyyhittävä vahakangas. Keittiöpyyhkeitä ja talouspaperiteline (jos sitä käytetään). Tiskiharjaa, pesusientä, tiskirättiä, pesuaineita, siivousvälineitä ja -aineita.
Suolasirotin ja sokeriastia, jokin laatikko maustepusseille jos ostetaan pusseina halvemmalla eikä kalliita lasipulloja. Maustemittasarja, pari 2.5dl metallista "desilitraa". Silikoninen leivinalusta jolla on helppo leipomisen lisäksi tehdä muutakin ruoanlaitossa siistinä alustana kunhan ei käsitellä veitsiä.
Mikrokupu sinne mikroon jos se hankitaan, patalappuja, ajastin, metallihäkkyrä - mallin pannunalunen, roskapusseja, leivinpaperia, foliota uunissa kypsyvien päälle, minigrippusseja tai vastaavia erilaisia kertakäyttöpusseja, pussillinen niitä värikkäitä pussinsulkijoita, lasipurkinavaaja, metallisen säilykepurkinavaaja, korkinavaaja, juustohöylä, pizzaleikkuri, perunankuorimaveitsi, jonkinlainen raastin.
Puinen kätevä pieni voiveitsi margariinirasiaan, puisia tai silikonisia kapustoja pannulla sekoitteluun ja kattilassa hämmenykseen, silikoninen paistinlasta, silikoninen perinteinen käsivatkain, samoin silikoniset ottimet tai pihdit, tavallinen perunansurvin muusien tekoon (jollei käytä hienosti jotain sauvasekoitinta tai sähkövatkainta).
Kevyitä muovisia kulhoja joita saa pinottua ja joissa on kansi. Ruoanlaittoon, säilytykseen ja leivontaan.
pari laadukasta paistaria, pari laadukasta kattilaa, Muutama asiallinen veitsi (joku pieni vihannes, ja sitten joku yleisveitsi), airfryer kätevä. Normaalit lautaset, ja aterimet, laseja tarpeen mukaan.
Paistolastoja muutama, kauhaa yms tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
pari laadukasta paistaria, pari laadukasta kattilaa, Muutama asiallinen veitsi (joku pieni vihannes, ja sitten joku yleisveitsi), airfryer kätevä. Normaalit lautaset, ja aterimet, laseja tarpeen mukaan.
Paistolastoja muutama, kauhaa yms tarpeen mukaan.
Paistaria? Käytä nyt hyvä ihminen oikeita suomenkielen sanoja, kun kumminkin osaat. Ei jumaliste voi olla niin kiire kirjoittamisessa, jottei jaksa kirjoittaa oikeilla nimillä. Joku voi tuonkin käsittää paistolastaksi tai joksikin muuksi vastaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.
Kattila pitäisi aina pestä ennen veden keittoa ja entäs jos siinä on vielä ruokaa jäljellä. Ihan hölmöä, vedenkeitin on tosi hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneen keittiöön mahdollisimman vähän laitteita. Vedenkeitintä ei tarvitse kun on kattila eikä airfryeria kun on uuni. Näitä voi hankkia myöhemmin jos katsoo ne tarpeelliseksi.
Kattila pitäisi aina pestä ennen veden keittoa ja entäs jos siinä on vielä ruokaa jäljellä. Ihan hölmöä, vedenkeitin on tosi hyvä juttu!
Ei ruokaa säilötä kattilassa ja kattila pestään heti käytön jälkeen. Jos pöytätilaa on keittiössä vähän niin en todellakaan hankkisi vedenkeitintä.
Vedenkeitin, Kahvinkeitin, mikro, kunnon paistinpannu, sauvasekoitin,
Kattiloita, leikkuulautoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munaleikkuri, valkosipulipuristin ja se millä irrotetaan avokadosta kivi. Juu, kuullostaa ehkä turhalta aluksi, mutta kun tilanne tulee vastaan, ne ovat korvaamattomia.
Kivi lähtee lusikalla?!
Pyh, lusikalla. Profi halkaisee ensin avokadon ja sitten iskee ison veitsen keskelle kiveä. Kiertämällä lähtee. Aina yhtä hauskaa.
Unohtakaa nyt se airfryer, herran tähden!
Avokadosta kivi- sen poistuneen nimi on LUSIKKA.