Luulin tyhmäksi salaliittoteoriaksi että pesukoneet on "suunniteltu hajoamaan tietyn ajan päästä" Nyt kuitenkin on käynyt
Jo kaksi pesukonetta mennyt rikki tasan viisi vuotta ostamisesta. Ja samalla tavalla,virtaa ei vain tule. Ei outoja ääniä eikä hajuja ei mitään varoitusta, perjantaina moitteetomasti toiminut kone on sunnuntaina täysin käyttökelvoton.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin meni viiden vuoden kohdalla rikki Samsungin pesukone. Yhtäkkiä vaan.
Mikä vikakoodi?
Add item -luukun häiriö.
Sen luukun sulakkeen voi ohittaa. Silloin luukku aukee vaikka kone olisi toiminnassa, joten varovainen täytyy olla. Kone pelaa muutoin ihan hyvin. Tein itse näin kun kolmas sulake hajosi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni pakastin toimi 35-vuotta ja meni vielä marjastajalle kakkospakastimeksi. Tosin oli vähän energiasyöppö. Nykypäivänä tämä on mahdotonta.
Meillä pesukoneet on hajonneet 5-7 vuoden käytön jälkeen. On vaihdettu merkkiäkin (Bosch, Siemens jne) mutta aina sama juttu.
nuo vanhat pakastimet ja jääkaapit olisivat kestäneet monilla yhtä kauan, mutta vihreä siirtymä teki vuosituhannen vaihteessa suuren kamppanjan siitä, että kaikkien pitää hankkia uudet kertakäyttöiset pakastimet ja jääkaapit vanhojen ja kestävien tilalle, kun uudet ovat ekologisempia ja kuluttavat vähemmän sähköä.
todellisuudessa säähkönsäästö on parikymmentä euroa vuodessa ja uusia laitteita saa hankkia 8v välein hajonneiden vihreiden kertakäyttöekolaitteiden tilalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii moitteetta vuonna 2002 ostettu Mielen pyykinpesukone.
Oon pessy sillä vieläpä normaalia enemmän, lapsiperheen pyykit pyörittäny jne. Miltei joka päivä tuo kone pyörinyt 23 vuoden ajan ja yhä vain toimii. Oon ittekki vähän ihmeissäni. Tulee vieläpä tosi puhdasta pyykkiä. Hyvä kone on. Ei edes haise.
Minulla on 2002 ostettu AEG. Luukun olen kerran itse vaihtanut youtuben avulla. Muuten on toiminut kuin junan vessa aikoinaan. Uutta en todellakaan halua!
päästääkö se jätevedet alleen, niin kuin junan vessa?
Yleensä kodinkoneet hajoaa lyhyen ajan sisällä jos ostettu samaan aikaan. Jääkaappi sitten pakastin ja lopuksi pyykinpesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kapitalismiksi. Ei ole mikään salaliittoteoria se.
Tämä. Miksi valmistaja myisi vain yhden koneen 15-25 vuodessa kuten joskus oli tapana, kun voi myydä samassa ajassa 3-5 tai vielä enemmän? Ja jos on ihmisellä käytössä
Siinähän on moni muukin joka on tyytyväinen että on enemmän myyntiä kuin valmistaja; kauppiaat, kuljettajat ja asentajat/korjaajat helpompine työkuvineen, ja jopa päättäjämme. Miten onnettomalta näyttäisi nykyinenkään hallitus jos ei edes pakollisista kodinkone-ostoksista näkyisi rahan liikkuminen
Milloin pesukoneet on kestäneet 15-20 vuotta ? 70- luvulla ostettu kone kesti noin 10 vuotta, ennenkin. Jos ymmärtää koneen toiminnan tajuaa itsekkin ettei ne ikuisia ole, varsinkin linkous on se mikä hajottaa koneen lopulta
Minulla uudehko Rosenlew pesumestari pyykinpesukone.
Yllätyin, kun nukkasihtiä ei löytynyt mistään.
Siksiköhän nukkasihtikin on siis tarpeeton, kun kone hajoaa kai alta aikayksikön.
En ymmärrä, miksi se muuten olisi jätetty pois.
Nukkasihtihän on tärkeä osa mielestäni.
Kertokaa...ken tietää...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hienoja digidigivehkeitä, ei mikään ihme niiden kanssa kun on ohjelmoitu itsensä lopetus niihin.
Ei niihin mitään itsetuhoa ole ohjelmoitu eikä riipu laitteen "älykkyydestä". Ihan mekaaniset osat vaan tehdään yksinkertaisesti niin heikosta materiaalista, että niiden on suunniteltu kestävän suunnilleen takuuajan ja siinä ajassa kuluvan käyttökelvottomaksi.
Monien Elextrolux-konsernin laitteiden piirilevyt näyttää siltä että joku pomon 15v lapsi on ne suunnitellut ensimmäisenä elektroniikkaprojektinaan ja niissä on alkeellisia suunnitteluvirheitä. Noita samoja myydään ties kuinka monella merkillä, ovat ostaneet vanhoja "laatumerkkejä" joita sitten tarralla liiimataan samojen koneiden kylkeen, esim Rosenlew, AEG, Electrohelios, Zanuzzi. Itse en tuon konsernin tuotoksia ostaisi. Jotain voi saada kyllä korjattuakin jos osaa elektroniikkahommia, vähän vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Äitini imuri hajosi 3 vuoden vähäisen käytön jälkeen. Bosch.
Toivottavasti minun imurilleni ei käy samoin. Vuosi sitten ostin Boschin, toimii vielä, mutta ei läheskään niin sulavaliikkeinen kuin vanha imurini, joka oli palvellut 14 vuotta. (Melitta, ostettu Ruotsista Rustasta)
Meillä pesukone ostettu vuonna 1984, ja aina toimii. Hihna vaihdettu pari kertaa kun on kulunut loppuun, ei ole muuta tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:y
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä luulit sitä salaliittoteoriaksi, kun kyseessä on julkinen tieto, jota valmistajat eivät mitenkään yritäkään salata?
Meillä kesti seitsemän vuotta, laakeri meni
Meidän nykyinen pesukone on vuodelta 2008, avioeron ajoilta. Merkkiä en muista mutta Turkissa valmistettu, halvin mikä oli silloin tarjolla. Hyvin tuo on hommansa hoitanut, kerran pari viikossa on pyykkipäivä. Nestemäistä pesuaineita aina käytetty ja pienimmällä nopeudella lingottu. Telkka oli 15 vuotta vanha kun lakkasi näkymästä mökillä, ei ollut hoodeetä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta emme osta yhtään mitään kun tuotteiden hinnat keinotekoisesti nostetaan piiripulan varjolla pilviin ja kapitalismin seuraava vaihe on kuukausimaksullinen tilaus.
Kuluttajista on jo lypsetty irti se tuotto mikä pystytään tuotteita omaksi myymällä, on havaittu kokoushuoneen käppyröistä ettei tuotot kasva enää samaan malliin joten tuo on loogista kehitystä ja lisäksi tulee vielä kiilven kiillotukset kun sen voi tehdä ilmaston ja maailman pelastamisen varjolla. Ettehän saa omistaa mitään koska se KULUTUS olisi luonnolle ja maapallolle niin vahingollista, katsokaahan vaikka niin tähän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hienoja digidigivehkeitä, ei mikään ihme niiden kanssa kun on ohjelmoitu itsensä lopetus niihin.
Ei niihin mitään itsetuhoa ole ohjelmoitu eikä riipu laitteen "älykkyydestä". Ihan mekaaniset osat vaan tehdään yksinkertaisesti niin heikosta materiaalista, että niiden on suunniteltu kestävän suunnilleen takuuajan ja siinä ajassa kuluvan käyttökelvottomaksi.
Monien Elextrolux-konsernin laitteiden piirilevyt näyttää siltä että joku pomon 15v lapsi on ne suunnitellut ensimmäisenä elektroniikkaprojektinaan ja niissä on alkeellisia suunnitteluvirheitä. Noita samoja myydään ties kuinka monella merkillä, ovat ostaneet vanhoja "laatumerkkejä" joita sitten tarralla liiimataan samojen koneiden kylkeen, esim Rosenlew, AEG, Electrohelios, Zanuzzi. Itse en tuon konsernin tuotoksia ostaisi. Jotain voi
En osta koskaan enää Elektrolux merkkiä, niin huonoja kokemuksia.
Minulla myös hajosi laadukas pesukone noin 5-6 v ostohetkestä. En osta uutta vaan käytän taloyhtiön koneita jotka ovat onneksi maksuttomia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten tulostimissakin naksuttaa sisällä laskuri joka laskee tulostuksien määrän ja kun tietty luku tulee täyteen niin hiljenee koko laite ja menee "rikki", niin pesukoneissa sama joka laskee pesujen määrän. Minkäpä kuluttaja sille muuta sitten voi todeta kuin että rikki meni kun ei inahdakaan.
Toteutus olisi helppo jos tuollaisen haluisi tehdä. Euroopan autoteollisuus on keksinyt jälkimarkkinalla rahastamisen. Käytännössä vikaantuva auto johon myydään varaosia hyvällä katteella.
Kyseessä ei ole käyttövuodet vaan koneesa käyttökerrat. Minulla on sama kone kuin perheellisellä sisarellani ,mutta hänellä kestää melkein päivittäisessä käytössä 4v Itsellä sama kone kohta kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla uudehko Rosenlew pesumestari pyykinpesukone.
Yllätyin, kun nukkasihtiä ei löytynyt mistään.
Siksiköhän nukkasihtikin on siis tarpeeton, kun kone hajoaa kai alta aikayksikön.
En ymmärrä, miksi se muuten olisi jätetty pois.
Nukkasihtihän on tärkeä osa mielestäni.
Kertokaa...ken tietää...?
Minun koneessa nukkasihti on olevinaan siinä auki ruuvattavassa korkissa josta valutetaan vedet ulos. En kyllä tiedä mitä se on sihtaavinaan kun siitä menee läpi vaikka golfpallo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan kapitalismiksi. Ei ole mikään salaliittoteoria se.
Tämä. Miksi valmistaja myisi vain yhden koneen 15-25 vuodessa kuten joskus oli tapana, kun voi myydä samassa ajassa 3-5 tai vielä enemmän? Ja jos on ihmisellä käytössä
Siinähän on moni muukin joka on tyytyväinen että on enemmän myyntiä kuin valmistaja; kauppiaat, kuljettajat ja asentajat/korjaajat helpompine työkuvineen, ja jopa päättäjämme. Miten onnettomalta näyttäisi nykyinenkään hallitus jos ei edes pakollisista kodinkone-ostoksista näkyisi rahan liikkuminenMilloin pesukoneet on kestäneet 15-20 vuotta ? 70- luvulla ostettu kone kesti noin 10 vuotta, ennenkin. Jos ymmärtää koneen toiminnan tajuaa itsekkin ettei ne ikuisia ole, varsinkin linkous on se mikä hajottaa koneen lopulta
1970-luvulla ostettu Hoover -pesukone taisi kestää pari-kolme vuotta. Seuraava Asea Skandia jotain 15 vuotta, sitä seuraava Bosch myös noin 15 vuotta kovaa käyttöä maatilalla, rummun laakeri vaihdettin kerran. Nyt on 1996 ostettu Bosch edelleen käytössä. Laakerit kestää paremmin kun ostaa jonkun 1400-1600 kierroksen rummulla olevan koneen ja käyttää enintään 1000-1200 kierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii moitteetta vuonna 2002 ostettu Mielen pyykinpesukone.
Oon pessy sillä vieläpä normaalia enemmän, lapsiperheen pyykit pyörittäny jne. Miltei joka päivä tuo kone pyörinyt 23 vuoden ajan ja yhä vain toimii. Oon ittekki vähän ihmeissäni. Tulee vieläpä tosi puhdasta pyykkiä. Hyvä kone on. Ei edes haise.
Minulla on 2002 ostettu AEG. Luukun olen kerran itse vaihtanut youtuben avulla. Muuten on toiminut kuin junan vessa aikoinaan. Uutta en todellakaan halua!
päästääkö se jätevedet alleen, niin kuin junan vessa?
Heh. Itseasiassa kerran päästi, kun poistoputki oli tukossa ja avasin nukkasihdin ihan tietoisesti, että saan koneen tyhjennettyä vedestä...
Eipä ne nykyajan vehkeet sinällään teknisesti ole kehittyneet oikeasti niin että kuluttavat vähemmän sähköä. Minullekin tuli kämppään vanhan hajonneen tilalle uusi jääkaappipakastin ja sehän on ihan avuton laite vaikka kuluttaakin puolet vähemmän sähköä. Näyttäisi siltä että tehoja kuristamalla vaan saatu aikaan se energian säästö ja siinähän se itseään kylmettelikin varmaan pari päivää siinä missä vanha oli täysin viileänä jo saman illan aikana.