*** Helmet-06, viikko uus ***
Kommentit (29)
Helmi on nukkunut yöt niin hyvin, että mäkin saan usein nukuttua n. 6 h putkeen (saisin vielä pari tuntia enemmän, jos menisin ennen puoltayötä nukkumaan), joka on tässä perheessä ihan luksusta esikoisen huonojen öiden jälkeen. Tänään on silti väsyttänyt ja niskat tuntuu olevan jotenkin jumissa. Muistaiskohan mies hieroa niitä tänään...
FannyK:lle noista korvatulehduksista ja antibiooteista. En muista enää lukuja, mutta todella suuri osa korvatulehduksista tosiaankin paranee ilman ab-kuuria. Toiset lääkärit tuppaavat vaan antamaan sen ab-kuurireseptin vanhemmalle kouraan kertomatta, että tulehdus voi hyvinkin parantua ilman kuuria. Meillä esikoisella oli ekan parin vuoden aikana jonkin verran korvatulehduksia (ehkä 6 yhteensä) ja tosi usein tehtiin niin, että lääkärissä käynnin jälkeen katsottiin muutama päivä, onko tulehdus parantunut itsekseen ja jos ei, niin sitten annettiin ab-kuuri. Silloin odottamisen aikana annettiin vaan särkylääkettä kipuun. Ja joskus korvatulehdus olikin sitten jo parantunut ja joskus taas ei. Itse en siis lapsilleni joka korvatulehdukseen ab-kuuria HETI antaisi, koska korvatulehdus parantuu usein myös itsekseen. Sitten vasta jos ei ole muutaman päivän päästä lähtenyt parantumaan/parantunut. Särkylääke on se tärkein! Esikoisella tuli alle 2-v iässä tosi helposti nuhan yhteydessä korvatulehdus, mutta nyt ei ole ollut yhtään korvatulehdusta viimeiseen 1,5 vuoteen. Helmillä sen sijaan ei ole ollut vielä yhtään korvatulehdusta (*kopkop*), vaikka nuhia on ollut tuplasti enemmän kuin esikoisella samassa iässä. Lapset on ruokittu samalla tavalla (6 kk täysimetystä jne.), ei tupakoida jne. joten meillä ainakin suurin tekijä on ollut korvien rakenne.
Mitenkäs te aiotte viettää VAPPUA? Me ollaan yleensä aina oltu Kaivarissa piknikillä vappupäivänä ja viime vuonnakin oltiin siellä 4 h, vaikka oli molemmat lapset mukana ja sieltä käveltiin vielä rantaa pitkin Espalle. Nyt mua on jo etukäteen harmittanut, kun kaikki menee sinne, mutta me ei aiota lähteä sinne Helmin kanssa. Helmi ei pysyis siinä viltillä sekunttiakaan, vaan mennä viilettäisi muiden ihmisten seassa ja vilteillä (toisten ruokien päällä jne.) ja me jouduttais koko ajan juoksemaan Helmin perässä. Ja vaikka tuolla on se leikkipaikka, niin se on Helmin ikäiselle vielä vähän huono (ts. vähän vaarallinen). Niinpä päätettiin sitten lähteä Tallinnan risteilylle Galaxyllä. Lähdetään vappuaattoiltana ja tullaan vappupäivän iltana. Ei ollakaan koskaan käyty lasten kanssa laivalla, joten tulee varmaan ihan mielenkiintoinen reissu...
Nyt pitää mennä kuorimaan perunoita ja porkkanoita lohikeittoa varten. Ärsyttävä päänsärky! Mies, tule kotiin jo hieromaan hartioita...
T:Fassiloora ja Helmi (1 v 2 kk)
Yritin tänään siivoilla, mutta Eino ei nukkunut kuin reilun tunnin päikkärit ja siinä ei sitten ehtinyt äippä ottaa (ansaittuja?) päikkäreitä...
Ja sitten tietysti poikaa kiukutti melkein kaikki, kun oli itsekkin väsynyt. *haukotus*
Poika saa " kauheita raivareita" jos ei heti joku onnistu tai otan tavaran(vaarallinen/ei saa pidelllä) pois. hakkaa päätä lattiaan ja huutaaaaa! Vaikka yrittäisi viedä johonkin uuteen juttuun tai ihan mitä vain extraa yrittää keksiä niin ei kelpaa, huutaa vain. voiko jo olla uhmaa...?
Siivoamisesta: Ärsyttää kuinka loputon juttu se on, kun ei hetkeäkään ole siistiä. Ja meillä sama homma Dagmar, poika kuljettaa tavaroita ympäri kämppää, on kenkiä, kauhoja,vaatteita yms. Ei saisi stressata, mutta silti vaan stressaa... Ja aina on sitä pölyä ja hiekkaa(nyt kun hiekkiksellä leikitään) joka paikassa. Mistä sitä pölyä tulee? saat imuroitua niin jo saisi alkaa uuden kierroksen. Ja tässä olen nyt miettinyt siivoajaa... Kuinka monella käy siivooja? Missä hinnoissa on(tietysti paikkakunnilla on varmaan eroja)? Ja kun en ymmärrä noista kotitalousvähennyksistä mitään, niin kertokaa te viisammat!
KL, ja jos olisi se kunnon kodinhoitohuone, niin ei ainakaan olisi niitä pyykkejä ympäri kämppää=)) Onnea melkein uuden kodinhoithuoneen emännälle=)
Vapusta: me ollaan menossa mun siskon työ. Eino saa serkuistaan " kaveria" . Vaikka ikäeroa onkin 5vuotta niin serkut jaksavat viihdyttää Einoa. On ihanaa=) Ollaan yötä niin saadaan sitte kilistellä ne skumppa lasilliset illalla ihan rauhassa. Ja vapun päivänä marssille=) Ei vaan, torille palloa ostamaan!
Mutta nyt marssin nukkumaan, Öitä kaikki,HÄ
mitä hyvää " erilaista" ruokaa keksisi vapuksi? Kertokaa menyynne=))
KL, teillä taisi olla ihanat ruoat pääsiäisenä(muistelee edellisiä pinoja)=) Niin mitäs vappuna syötte? =)))
Mulla aina tää " mitäs tänään syötäisiin" ? ja mielikuvitusta nolla.
Alkaa päivät olla vähissä, meinaan työt alkaa ens ke...tosin olen nyt alkuun lyhyempää työviikkoa, mutta meinaa hiukkasen silti jännittää, että miten kaikki sujuu. Päiväkodissa ollaan käyty tutustumassa oikeestaan joka päivä ja Eetua ei millään meinaa saada sieltä pois. Eli kaiketi sit viihtyy siellä...toivottavasti.
Eetu kiipeää myös joka paikkaan ja nakkelee tavaroita! Tuntuu, että jatkuvasti saa raivata tietään lelujen läpi huoneesta toiseen. Yritän niitä sitten välillä keräillä etten kompuroi niihin. Pinnakin on pikkujäbällä välillä tiukalla, varsinkin iltaisin väsyneenä sillä menee herne nenään joka asiasta. Sitten välillä se ei kestä komentamista yhtään, sanot ihan tavallisella äänellä että ei, niin kauhea huuto ja yrittää purra! No, vähän ollaan tuota puremista saatu aisoihin ja onneksi ei pikkuisia pure...ainakaan vielä :)
Vappuna ollaan vaan ihan kotona ja juodaan anopin tekemää simaa. Huomenna lähdetään mun isän luona käymään. Just tässä surffailun lomassa vähän sviippailen lattioita ja pyyhin pölyjä, mies ja poika meni tirsoille. Olis taas hetken aikaa vähän siistimpää, mistä ihmeestä sitä pölyä tuleekin?!?!?!?
Eipä muuta kuin leppoisaa vappua kaikille!
toivottelee Sasuliini ja Eetu (vappuaattona 1v 3kk)
Niin, tämä viikko meni sitten noroviruksen kourissa, nyt ollaan voiton puolella. Vielä ei kyllä uskalla kyläilemään lähteä, tämä kun voi kuulemma tarttua viikon oireiden häipymisen jälkeen. Oli kyllä omituisimpia tauteja mitä ite oon sairastanu. Kukaan meillä ei oksentanu, Veikolla tuli vesiripulia lahkeesta 4 päivää ja mut veti ihan sänkyyn 2 päiväksi kun oli niin vetämätön ja heikko olo, mutta en oksentanu eikä maha ollu sekasi. Mies ja Aaro säilyivät ihan oireettomina, ellei nyt sitten vielä tartu. oon kyllä pessy pyykkiä ja desinfioinu kämppää sormet verillä, just sen takia ettei Aarolle tulis. Se on niin hankalaa kun ei osaa potalla käydä kun joka paikka on sitten kakassa kun vaipat ei pidä.
Sasuliini: onnea työhönpaluuseen! Kuulemma se päiväkodin aloittaminen on vaikeinta äideille, lapset on yleensä ihan mielissään kun saavat uutta puuhaa ja uusia kavereita. Meilläkin muuten Aaro nakkelee tavaroita, se on äärimmäisen ärsyttävää, varsinkin kun ollaan saatu tuo esikoinen just irti siitä pahasta tavasta. Nyt se tietysti innostuu aina kun Aaro alottaa. Ja pinna on Aarollakin tiukalla. Mahdoton dramaattinen itkukohtaus tulee aina jos ei saa mitä haluaa.
Juoko muuten teidän muiden helmilapset paljon vettä? Aarolla menee monta pullollista päivässä. Muistelen, että Veikkokin joi tuossa iässä paljon vettä. Sille piti vaan säännöstellä sitä kun ei sitten syönyt mitään. Aarolle menee veden lisäksi vielä ruokakin hyvin. Sillä lojuu aina vesipullo jossain saatavilla ja siitä sitten hörppää. Aika usein se vesi auttaa myös niihin kitinöihin, mitä näyttää olevan aika paljon nykyään.
Me ollaan nyt sitten vappu kotona kun tuli tämä tauti. Oli tarkotus lähtä Aaron kummiperheen luo Hämeeseen. Harmittaa kovasti. Olin kutonu niiden tytöille kesähatut ja koottiin leffa lasten viime vuoden toilailuista ja ostettiin niiden pihaan lemmikkejä, siis niitä kukkia. Pitää varmaan ottaa vappu uusiksi joskus toiste. Todennäkösesti syödään jotain helposti sulavaa ja lepäillään ja ulkoillaan.
Korvatulehduksista vielä: Aarollahan oli ne 4 (vai 3? en enää oikein muista) tulehdusta alle vuoden vanhana. Eka 3-viikkosena ja sen jälkeen pari ja yks vielä tuossa alle vuoden vanhana. Naapurin 3-vuotialla on silti tullu tulehduksia vaikka putket on laitettu plus että ne putket on tullu itestään ulos. Minä en mielellään lähtis putkittamaan. Mutta on tietysti niitä, joilla se on tehonnu. Aarolla tulehdukset on vähentyny nyt ihan ittestään kun kanavat on suurentunu ja viettää enemmän aikaa pystyasennossa. Veikolla oli eka korvatulehdus vasta 1,5-vuotiaana ja sen jälkeen niitä on ollu vielä 2. Sille tulee yleensä semmonen äkillinen kova kipu, kun taas Aaro vikisee päivätolkulla semmosta pientä vikinää josta ei oikein ota selvää että onkohan se nyt kipee vai ei.
Minkki: ihanaa jos saatte varamummolan! Pidän peukkuja! Ja noista geeneistä sen verran, että minäkin oon kuulemma sen ainoon kerran kun on mulle hoitaja saatu, heitelly tavaroita ikkunoista, niin että oli hoitaja meinannu ettei tuu enää ikinä. Mun sisko kiipeili taaperona oven karmeja pitkin ylös ku apina, minä oon kuulemma kiivenny kirjahyllyissä ja juossu Helsingin-junaa alusvaatteisillani päästä päähän koko matkan pohjoisesta ja veljellä on adhd, eli kyllä se on usein niin, että kun jotain näissä lapsissa ihmettelee niin ei tartte kun lähisukua kattella ja itteensä peiliin. :)
Kumppari: me oltiin mun edellisessä suhteessa lapsettomuushoidoissa pari vuotta. Mulle tuli jatkuvasti kystia munasarjoihin, tosi isojaki, ja niitä sitten terolutilla hoidettiin. Yksi polyyppi on leikattu kohdusta ja munajohtimet varjoainekuvattu. Mulle oli niin kova paikka lähtä aina lääkäriin että jätettiin ne sitten siihen. Tuossa vajoainekuvauksessakin itkin ihan hysteerisesti koko ajan ja leikkaukseen kun menin, piti niiden rauhottaa mut jo ovelta. Tässä toisessa suhteessa sitten ensimmäinen lapsi sai alkunsa tokalla yrityskierrolla ja toinen ekalla yrityskierrolla. En tiedä sitten oliko erilaiset kemiat edellisen kumppanin kanssa, vai paraniko tuo mun ongelma sitten omia aikojaan. Sillä mun edellisellä kumppanilla on nyt kans jo parivuotias lapsi toisen kumppanin kanssa.
Äh, toivottavasti tästä saa jotain selvää, pää on jotenki vielä ihan jumissa kun on vaan maannu ja ähissy. Meillä on kyllä täällä jo ihan kesä vaikka nyt onki vähän vilakka keli. Koivuissa on lehti ja tulppaanit kukkii. Mä oon vähän pulassa noitten runkotomaatien kanssa kun ne on jo metrin korkuset ja kukkaa pukkaa ja niitä ei voi vielä viedä ainakaan kuukauteen ulos. Oisko kellään vinkkiä tai kokemuksia? Tuossa ne kököttää keittiön pöydällä, eikä niitä ainakaan ulos voi viedä. Meillä on täällä sisällä vissiin aika hyvät kasvihuoneolosuhteet kun taimimullassa alkavat kukkimaan.
Mukavat vaput vaan kaikille ja ihanaa kevättä!
Toivottelee Vilja ja pojjaat
Huoh! Eetu päätti tänään että klo 6 on hyvä aika saada äiti ja isi hereille, sitten kun oltiin herätty (maattiin klo 8 saakka sängyssä...) niin Eetupa päätti ottaa puolentoista tunnin tirsat! Miestä otti päähän! hih! Sitten aamutoimien jälkeen, lähettiin kaupunkiin, ja Eetu sai tollatteen NallePuh pallon... Ja oli siitä kyllä tosi iloinen! Ja nyt sitten nukkuu päikkäreitä.
Kumpparille. Meillä oli apuna Eetua tehdessäkin noita piikkejä... Ja Terot sekä Primolutit on mullekin tuttuja! Mun piti eka ottaa niitä, mutta sitten menkat alkokin, viime kierto oli 45päivää... Ja nyt siis piikittelen tuota Menopuria tiistaille saakka, ja keaamuna on ultra, jossa sitten päätetään jatko, että piikitänkö lisää vai päästäänkö yrittämään... Eetu sai alkunsa ajoitetusta yhdynnästä... Ja sillä aloitetaan nytkin. Ja jatkoa seuraa varmasti syksyllä, en usko että nyt tärppää...
Munkin mielestä on aika moni joutunut käymään hoidoissa... 4-6???
Vapunvietosta. Me ollaan mitä todennäköisemmin ihan kotona, vappupäivänä käydään torilla (Hlinnassa) ja sitten mun mummolla syömässä munkkeja... njam!
Kiipeilystä, meilläkin on nyt in juttu tuo kiipeily ja auta armias jos ei herra ite pääse, niin alkaa sen maan huuto, että... Ja muutenkin saa ihan ihme asiasta hirveitä raivareita! Eilen puhallettiin Eetulle ilmapallo (tavis) ja kun putsattiin siitä koirankarvoja (ilmapallot kerää ihan kiitettävästi karvoja, täytys kokeilla joskus siivotessakin...) ja otettiin pois siksi aikaa, niin hirrrrmuinen huuto ja poru saatiin aikaiseksi!
Hyvä Viljaa että ootte päässy taudista eroon!
HYVÄÄ JA AURINKOISTA VAPPUA KAIKILLE!!!
napero ja Eetu-kiukkupussi 1v2,5kk
Piti vielä kiittää Minkkiä ja Viljaata (olikohan vielä joku muukin?) noista korvajutuista. Mä oon niistä ihan pihalla! Mutta kyllä musta tuntuu että olis tässä vaiheessa " turha" laitattaa niitä putkii kun ei kerta oo montaa tulehusta ollut!
napero-hatarapää
Olen tänään ajellut sellaiset reilut 400 km ja istunut nelisen tuntia autossa. Isäni joutui yllättäen sairaalaan torstaina aika huonossa kunnossa ja kävin häntä katsomassa. Onneksi oli jo hitusen pirteämpi, taitaa vaan ottaa koville kun on joutunut olemaan jo kaksi päivää syömättä. Toivotaan, että tokenee pian.
Pää on kyllä kiitettävän tyhjä, en ole kerennyt kunnolla syödäkään. Uusavuton mieheni oli saanut laitettua itselleen peräti nuudeleita ruoaksi, onneksi kaapissa oli purkkiruokia Silvanderille. Pukelo ei tietenkään valita, tykkää purkkisapuskoista jopa enemmän kuin mun pöperöistä.
Hupulinäiti, arvaa olenko yhtään ehtinyt/jaksanut miettiä vappumenua... yritin jo vierittää vastuuta miehen niskoille sillä seurauksella, että jääkaapissa on nyt nakkipaketti ja perunasalaattia. Kummastakaan en erityisemmin välitä. No perunasalaatti on hyvää, mutta olen tehnyt sen itse. Laitan siihen(kin) chiliä, kapriksia ja ranskankermaa. Niin ja valkosipulia hitusen. Namia! Eikä ollenkaan niin tukkoisen makuista kuin majoneesisalaatit. Ehdin ostaa puntin parsaakin, sen syön sellaisenaan luultavasti jo tänään :), mutta jossain kätkössä mulla on maukkaan parsapiiraan resepti, voi olla että väännän sellaisen. Mies ei syö parsaa, mutta kosto elää...
Vappupiknikillä meillä on tavallisesti ollut mukana simaa, kuohuviiniä, kahvia, " herkkuleipiä" (kinkulla, kurkulla ja majoneesilla täytettyjä patonkeja, kinkkuun sivellään sinappia), vihersalaattia, tippaleipiä ja munkkeja tai donitseja.
Joo, eli hyviä, helppoja ja nopeita ruokavinkkejä otetaan täälläkin vastaan!
Oltiin eilen illalla teatterissa ja MLL:n hoitaja vahti Silppua. Kaikki oli mennyt oikein hyvin, paitsi että muksu oli pari kertaa kiekunut nukkumaanmennessä. Sänkyynsä oli kumminkin nukahtanut, vaikka hoitaja oli sieltä nostellut pois, " en mä voinut millään kuunnella kun toinen itkee" . Kiva ammattitaitoinen hoitaja ja kyselin, voiko tulla uudelleenkin. Jopa koira oli käyttäytynyt hyvin, se on jotain se.
Jos menis laittamaan sitä parsaa. Illanjatkot!
KL.
Huomenta!
Jouduin varaamaan lääkärin esikoiselle, taas kerran korvatulehdus! En tiedä voiko siihen vähän väliä syödä antibioottikuuria, voisko se mennä ohi itsekseen? On vaan niin rasittavaa kun pahin oire on se, että penska on puolikuuro, en jaksais aina huutaa samaa asiaa moneen kertaan :P. Täällä Kangasalla ainakin toimii kunnallinen terveydenhuolto hyvin, nytkin saatiin samalle päivälle aika. Meillä ei siis kummallakaan lapsella ole vakuutuksia, sen verran veroja maksetaan että ihan kiva saada vastinettakin. Ja pääseehän sinne yksityiselle ilman vakuutustakin jos tarvii.
Me ei olla vielä sen kummempia kesälomareissuja varattu kuin Pärnuun heinäkuussa. Harmi vaan en kysynyt mitään hintaa, joten ne onkin laittaneet meille saunallisen sviitin :D. Niin ja parin viikon päästä lähdetään Englantiin vajaaksi viikoksi.
Tukiperheistä, unohdin kuka semmoista oli vailla mutta toivottavasti onnistuu. Itseä kiinnostaisi toimia tukiperheenä, olen ottanut hommasta jo selvääkin mutta mies ei oikein innostu asiasta.
Olikohan mulla muka jotain asiaakin... No nyt täytyy joka tapauksessa lähteä penskan kanssa sinne lääkäriin!
FannyK